Silk Voices. Agustín Ibarrola’s clandestine paintings (1962-1965)

Authors

  • Noemi de Haro García Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2016.20

Keywords:

Agustín Ibarrola, Prison of Burgos, Political Prisoners, Social Movements, Amnesty, Anti-Franco regime, Art & Politics

Abstract


During his imprisonment in the Prison of Burgos between 1962 and 1965 the artist Agustín Ibarrola clandestinely painted critical artworks. These paintings were exhibited in Spain, but notably in several European countries where they were part of protest movements against the dictatorship. This paper gathers unpublished information in order to study these exhibitions. Special attention is devoted to the solidarity network that supported and made these exhibitions possible, as well as to the reactions they provoked in the control and repression systems of the Franco regime.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angulo, Javier (1978): Ibarrola ¿un pintor maldito?, San Sebastián, Haranburu.

Cárdenas, José Cristóbal / Quintana, Emilio (1964): Ferlosio. 50 años de "Canciones de la resistencia española" – Clarté, s/f. Disponible en línea <http://www.chichosanchezferlosio.es> [14-IX-2014].

Barreiro, Paula (2009): La abstracción geométrica en España, Madrid, CSIC, 2009.

Barreiro, Paula (2014): "Redes críticas: encuentros e intercambios de España a la Europa de la Guerra Fría". En: Caba-as

Bravo, Miguel, Rincón García, Wifredo (eds.), Las redes hispanas del arte desde 1900, Madrid, CSIC, pp. 129-142.

Buchanan, Tom (2002): "The truth will set you free: the making of Amnesty International". En: Journal of Contemporary History, 37: 4, p. 575-597. http://dx.doi.org/10.1177/00220094020370040501

Dapena, María Francisca (1978): ¡Sr. Juez! (soy presa de Franco…), San Sebastián, Haranburu.

De Haro, Noemi (2010a): Grabadores contra el franquismo, Madrid, CSIC.

De Haro, Noemi (2010b): "Contra XXV Años de Paz". En: Cabañas, Miguel / López-Yarto, Amelia / Rincón, Wifredo: Arte en tiempos de guerra, Madrid, CSIC, pp. 367-378.

De Haro, Noemi (2014): "El papel de las imágenes en Appeal for Amnesty in Spain". En: Caba-as Bravo, Miguel / Rincón García, Wifredo (eds.): Las redes hispanas del arte desde 1900, Madrid, CSIC, pp. 107-120.

Nú-ez, Mónica (2002): "XXV A-os de Paz– Ventennale Della Resistenza: rentabilidad y descrédito de la política artística espa-ola en Italia", trabajo de investigación inédito dirigido por Mª Dolores Jiménez Blanco y Miguel Cabañas, Universidad Complutense de Madrid.

Nú-ez, Mónica (2004): "Los caminos del arte español en Italia: una evocación de la resistencia". En: Congreso de Caminería Hispánica, Madrid, Ministerio de Fomento, 2004, pp. 737-754.

Puerta, Gervasio (2011): Palomas tras las rejas. Recuerdos de un luchador antifranquista, presidente de la Asociación de Expresos, Madrid, Endymion.

Wye, Deborah (2006): Eye on Europe: Prints, Books & Multiples, 1960 to Now, Nueva York, Museum of Modern Art. PMCid:PMC1470665

Downloads

Published

2016-09-30

How to Cite

de Haro García, N. (2016). Silk Voices. Agustín Ibarrola’s clandestine paintings (1962-1965). Archivo Español De Arte, 89(355), 299–316. https://doi.org/10.3989/aearte.2016.20

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>