A biographical portrait of two sculptors in the shadows: the brothers Miguel Jerónimo and Jerónimo Francisco García (1576-1639/1644)
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2017.24Keywords:
García brothers, Miguel Jerónimo, Jerónimo Francisco, Granada sculpture, terracotta, Granada, 17th CenturyAbstract
This paper offers a first biographical note on the 17th-century sculptors of Granada Miguel Jerónimo and Jerónimo Francisco García, through the use of previously unpublished documents such as their baptismal and death certificates or the will of Miguel. Furthermore, the author presents unknown information and pieces that help to understand more clearly their work in terracotta, fundamental in the transition from Mannerism toward Naturalism in Andalusian sculpture.
Downloads
References
AA.VV. (1991): Historia del Colegio de San Pablo, Granada, 1554-1765: Archivo Histórico Nacional, Madrid: Ms. Jesuitas, Libro 773 [ed. de Joaquín de Béthencourt y Estanislao Olivares]. Granada: Facultad de Teología.
Alonso Moral, Roberto (2010): “La producción de escultura en barro del Manierismo al primer Naturalismo: Gaspar Núñez Delgado y los Hermanos García”. En: Gila Medina, Lázaro (coord.): La escultura del primer Naturalismo en Andalucía e Hispanoamérica (1580-1625). Madrid: Arco/Libros, pp. 333-356.
Baker, Malcolm (1992): “St Jerome in penitence”. En: Radcliffe, Anthony/Baker, Malcolm/Maek-Gérard, Michael: The Thyssen-Bornemisza Collection: Renaissance and later sculpture with works of art in bronze. Milán: Electa, pp. 432-434.
Bermúdez de Pedraza, Francisco (1608): Antigüedad y excelencias de Granada. Madrid: Luis Sánchez.
Bernier Luque et al. (1993): Catálogo artístico y monumental de la provincia de Córdoba, t. VI. Córdoba: Diputación Provincial.
Carrero Rodríguez, Juan (1991): “Una imagen de Jesús orante en el Gólgota de los hermanos García en Sevilla”. En: Laboratorio de Arte, 4, Sevilla, pp. 317-324.
Ceán Bermúdez, Juan Agustín (1800): Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España, t. II. Madrid: Vda. de Ibarra.
Collado del Hierro, Agustín (2005): Granada por D. Agustín Collado del Hierro: poema del s. XVII [ed. de Carmen López Carmona]. Jaén: Universidad.
Cruz Cabrera, José Policarpo (2007): “La escultura barroca granadina. El oficio artístico al servicio de la espiritualidad”. En: Henares Cuéllar, Ignacio/López Guzmán, Rafael (coms.): Antigüedad y excelencias. Sevilla: Junta de Andalucía, pp. 118-132.
Cruz y Bahamonde, Nicolás de la (1812): Viage de España, Francia è Italia, t. XII. Cádiz: Imp. de D. Manuel Bosch.
García Luque, Manuel (2013): “Fuentes grabadas y modelos europeos en la escultura andaluza (1600-1650)”. En: Gila Medina, Lázaro (coord.): La consolidación del Barroco en la escultura andaluza e hispanoamericana. Granada: Universidad, pp. 179-256.
García Luque, Manuel (2015): “La lista de pinturas y esculturas ‘de mérito’ de la catedral de Granada (1792)”. En: Taín Guzmán, Miguel/Rodríguez Ortega, Nuria (eds.): Teoría y Literatura Artística en España (siglos XVI-XVIII): revisión historiográfica y estudios contemporáneos. Madrid: Real Academia de San Fernando, pp. 775-796.
Gómez-Moreno Calera, José Manuel (2005): “Pervivencia y modificaciones al ideal siloesco: de Juan de Maeda a Miguel Guerrero (1564-1650)”. En: Gila Medina, Lázaro (coord.): El libro de la Catedral de Granada, t. I. Granada: Cabildo de la Catedral, pp. 129-167.
López-Guadalupe Muñoz, Juan Jesús (2009): “Sacra Natura. A propósito del Crucificado de los Hermanos García de la Sacristía Mayor de la Catedral de Granada”. En: Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, 40, pp. 83-97.
López-Guadalupe Muñoz, Juan Jesús (2010): “Forma y expresión en los inicios del naturalismo en la escultura granadina. Lecturas y relecturas sobre los Hermanos García”. En: Gila Medina, Lázaro (coord.): La escultura del primer Naturalismo en Andalucía e Hispanoamérica (1580-1625). Madrid: Arco/Libros, pp. 207-238.
Marcos Villán, Miguel Ángel (2009): “San Jerónimo penitente”. En: Museo Nacional Colegio de San Gregorio: colección. Madrid: Ministerio de Cutura, pp. 218-219.
Orozco Díaz, Emilio (1934): “Los hermanos García. Escultores del Ecce Homo”. En: Boletín de la Universidad de Granada, 30, pp. 269-286.
Orozco Díaz, Emilio (1935): “Nota adicional al trabajo sobre los hermanos García”. En: Boletín de la Universidad de Granada, 33, pp. 193-194.
Palomino de Castro y Velasco, Antonio (1724): El Museo pictórico y escala óptica, t. III. Madrid: Lucas Antonio de Bédmar.
Parra y Cote, fray Alonso (1759): Desempeño… del magnifico templo… de N. P. San Juan de Dios… de Granada. Madrid: Imp. de Francisco Javier García.
Romero Torres, José Luis (2009): “Los hermanos García: Sculptors, Painters and Brothers in Sixteenth-Century Granada. An examination of their work and the shift towards naturalism in Andalusian Baroque Sculpture”. En: The Mystery of Faith. An eye on Spanish Sculpture 1550-1750. Londres: The Matthiesen Gallery-Coll&Cortés, pp. 53-83.
Romero Torres, José Luis/Moreno de Soto, Pedro Jaime (2014): A imagen y semejanza: escultura de pequeño formato en el patrimonio artístico de Osuna. Osuna: Patronato de Arte.
Romero Torres, José Luis (2015): Granada, The Mystic baroque. Madrid: Coll&Cortés.
Salas, Xavier de (1966): Noticias de Granada reunidas por Ceán Bermúdez. Granada: Universidad.
Sánchez Rivera, Jesús Ángel (2015): “Esculturas y escultores granadinos en el Madrid del seiscientos: presencia e influencia”. En: Lecciones barrocas: “aunando miradas”. Córdoba: Asociación Hurtado Izquierdo, pp. 243-286.
Sánchez-Mesa Martín, Domingo (1971): Técnica de la escultura policromada granadina. Granada: Universidad.
Sánchez-Mesa Martín, Domingo (1991): El arte del Barroco. Escultura, Pintura y Artes decorativas. Sevilla: Gever.
Villar Movellán (1983): “Juan de Mesa y Alonso de Mena: enigmas e influencias”: En: Apotheca, 3, Córdoba, pp. 101-139.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.