The count of Oñate and the remodeling of the chapel of Santiago in the collegiate church of San Hipólito of Córdoba
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2020.09Keywords:
Teodosio Sánchez Cañadas, retable maker, Pedro Duque Cornejo, sculptor, collegiate church of San Hipólito at Cordoba, 18th century, retables, funerary chapelsAbstract
This paper analyses the remodeling of the chapel of Santiago in the collegiate church of San Hipólito de Córdoba, financed by the count of Oñate and duke consort of Baena and Sessa in the mid-eighteenth century. Using unpublished sources, we document the transfer of the tombs of the founders, Marshal Diego Fernández de Córdoba and his first wife Sancha García de Rojas and the realization of a new altarpiece by Teodosio Sánchez and a sculpture of Santiago by Pedro Duque Cornejo. The case reveals the difficulties that canons had to face to get the nobleman to assume his obligations as patron.
Downloads
References
Alarcón, Francisco (1789): Constituciones synodales del Obispado de Cordoba. Madrid: Imp. de Galvez y Aranda.
Atienza López, Ángela (2016): “Conventos y patronos: cuestiones sobre las relaciones de patronazgo conventual en la España moderna”. En: Patronazgo y clientelismo en la monarquía hispánica: (siglos XVI-XIX). Bilbao: Servicio Editorial del País Vasco, pp. 109-134.
Cantero Muñoz, Antonio (2009): “Don Juan Valera y Doña Mencía: Religiosidad y poder. El patronazgo de los Valera y Alcalá Galiano sobre capillas religiosas en la Iglesia Dominicana de Doña Mencía”. En: Las élites en la época moderna: la monarquía española, vol. 4, La cultura. Córdoba: Universidad.
Ceballos-Escalera y Gila, Alfonso (2009): “Guzmán y Guevara, José María de”. En: Diccionario Biográfico Español, vol. XXV. Madrid: Real Academia de la Historia, pp. 483-484.
Domingo Sánchez Mesa (1983): Ciclo de escultores contemporáneos granadinos, VI. Granada: Universidad.
Elías, Nobert (1982): La sociedad cortesana. C. de México: FCE.
García Luque, Manuel (2017-2018): Pedro Duque Cornejo: estudio de su vida y obra (1678-1757). Tesis doctoral inédita, Universidad de Granada.
González López, Emilio (1978): El alba flor de lis: Galicia en los reinados de Felipe V, Luis I y Fernando VI de Emilio González López. Sada: Ed. del Castro.
Hernández Díaz, José (1983): Pedro Duque Cornejo. Sevilla: Diputación.
Lara Arrebola, Francisco (1979): “Dos tallas inéditas de Pedro Duque Cornejo”. En: Boletín de la Real Academia de Córdoba, de Ciencias, Bellas Artes y Nobles Artes, 100, pp. 361-363.
López-Guadalupe Muñoz, Juan Jesús, (2001): Altar Dei: los frontales de mesas de altar en la Granada barroca. Madrid: FUE.
Moreno Hurtado, Antonio (2007): Urbanismo y sanidad en Cabra durante la Edad Moderna. Cabra: El Egabrense.
Peña Velasco, Concepción de la (2011): “El lugar elocuente en la escultura barroca”. En: Pvlchrvm: Scripta varia in honorem Mª Concepción García Gaínza. Pamplona: Universidad de Navarra, pp. 238-247.
Pérez García, Francisco Manuel (2017): El patrocinio artístico del obispo Siuri en Córdoba. Tesis doctoral, Universidad de Córdoba.
Ramírez de las Casas Deza, Luis María (1923) [1862]. “Noticia histórica de la Colegial de San Hipólito” [ed. de José Carlos de Luna]. En: Boletín de la Real Academia de Córdoba de Ciencias, Bellas Letras y Nobles Artes, 5, pp. 69-93.
Raya Raya, María Ángeles (1987): El retablo barroco cordobés. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros.
Raya Raya, María Ángeles (1988): Catálogo de las pinturas de la catedral de Córdoba. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros.
Raya Raya, María Ángeles (2013): “Sánchez Cañadas, Teodosio”. En: Diccionario Biográfico Español, vol. XLV. Madrid: Real Academia de la Historia, pp. 657-658.
Romero Torres, José Luis / Torrejón Díaz, Antonio (2009): “La iconografía sevillana de Jesús atado a la Columna en el contexto de la escultura barroca andaluza”. En: El Señor a la Columna y su esclavitud. La Orotava: Ayuntamiento, pp. 91-126.
Sánchez Rivera, Jesús Ángel (2014): El Real Monasterio de Comendadoras de Santiago el Mayor de Madrid: patrimonio histórico-artístico. Madrid: FUE.
Taylor, René (1982): El entallador e imaginero sevillano Pedro Duque Cornejo (1678-1757). Madrid: Instituto de España.
Valverde Fernández, Francisco (2001): El Colegio-Congregación de plateros cordobeses durante la Edad Moderna. Córdoba: Universidad.
Valverde Madrid, José (1974): Ensayo socio-histórico de retablistas cordobeses del siglo XVIII. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros.
Vázquez Lesmes, Juan Rafael (1978): “Monasterio y colegiata de San Hipólito de Córdoba (1343-1399)”. En: Actas I Congreso de Historia de Andalucía. Andalucía Medieval, tomo II. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros, pp. 147-161.
Villar Movellán, Alberto (dir.) (1995): Guía artística de la provincia de Córdoba. Córdoba: Universidad.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.