The count of Oñate and the remodeling of the chapel of Santiago in the collegiate church of San Hipólito of Córdoba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2020.09

Keywords:

Teodosio Sánchez Cañadas, retable maker, Pedro Duque Cornejo, sculptor, collegiate church of San Hipólito at Cordoba, 18th century, retables, funerary chapels

Abstract


This paper analyses the remodeling of the chapel of Santiago in the collegiate church of San Hipólito de Córdoba, financed by the count of Oñate and duke consort of Baena and Sessa in the mid-eighteenth century. Using unpublished sources, we document the transfer of the tombs of the founders, Marshal Diego Fernández de Córdoba and his first wife Sancha García de Rojas and the realization of a new altarpiece by Teodosio Sánchez and a sculpture of Santiago by Pedro Duque Cornejo. The case reveals the difficulties that canons had to face to get the nobleman to assume his obli­gations as patron.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, Francisco (1789): Constituciones synodales del Obispado de Cordoba. Madrid: Imp. de Galvez y Aranda.

Atienza López, Ángela (2016): “Conventos y patronos: cuestiones sobre las relaciones de patronazgo conventual en la España moderna”. En: Patronazgo y clientelismo en la monarquía hispánica: (siglos XVI-XIX). Bilbao: Servicio Editorial del País Vasco, pp. 109-134.

Cantero Muñoz, Antonio (2009): “Don Juan Valera y Doña Mencía: Religiosidad y poder. El patronazgo de los Valera y Alcalá Galiano sobre capillas religiosas en la Iglesia Dominicana de Doña Mencía”. En: Las élites en la época mo­derna: la monarquía española, vol. 4, La cultura. Córdoba: Universidad.

Ceballos-Escalera y Gila, Alfonso (2009): “Guzmán y Guevara, José María de”. En: Diccionario Biográfico Español, vol. XXV. Madrid: Real Academia de la Historia, pp. 483-484.

Domingo Sánchez Mesa (1983): Ciclo de escultores contemporáneos granadinos, VI. Granada: Universidad.

Elías, Nobert (1982): La sociedad cortesana. C. de México: FCE.

García Luque, Manuel (2017-2018): Pedro Duque Cornejo: estudio de su vida y obra (1678-1757). Tesis doctoral inédi­ta, Universidad de Granada.

González López, Emilio (1978): El alba flor de lis: Galicia en los reinados de Felipe V, Luis I y Fernando VI de Emilio González López. Sada: Ed. del Castro.

Hernández Díaz, José (1983): Pedro Duque Cornejo. Sevilla: Diputación.

Lara Arrebola, Francisco (1979): “Dos tallas inéditas de Pedro Duque Cornejo”. En: Boletín de la Real Academia de Córdoba, de Ciencias, Bellas Artes y Nobles Artes, 100, pp. 361-363.

López-Guadalupe Muñoz, Juan Jesús, (2001): Altar Dei: los frontales de mesas de altar en la Granada barroca. Madrid: FUE.

Moreno Hurtado, Antonio (2007): Urbanismo y sanidad en Cabra durante la Edad Moderna. Cabra: El Egabrense.

Peña Velasco, Concepción de la (2011): “El lugar elocuente en la escultura barroca”. En: Pvlchrvm: Scripta varia in ho­norem Mª Concepción García Gaínza. Pamplona: Universidad de Navarra, pp. 238-247.

Pérez García, Francisco Manuel (2017): El patrocinio artístico del obispo Siuri en Córdoba. Tesis doctoral, Universidad de Córdoba.

Ramírez de las Casas Deza, Luis María (1923) [1862]. “Noticia histórica de la Colegial de San Hipólito” [ed. de José Carlos de Luna]. En: Boletín de la Real Academia de Córdoba de Ciencias, Bellas Letras y Nobles Artes, 5, pp. 69-93.

Raya Raya, María Ángeles (1987): El retablo barroco cordobés. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros.

Raya Raya, María Ángeles (1988): Catálogo de las pinturas de la catedral de Córdoba. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros.

Raya Raya, María Ángeles (2013): “Sánchez Cañadas, Teodosio”. En: Diccionario Biográfico Español, vol. XLV. Ma­drid: Real Academia de la Historia, pp. 657-658.

Romero Torres, José Luis / Torrejón Díaz, Antonio (2009): “La iconografía sevillana de Jesús atado a la Columna en el contexto de la escultura barroca andaluza”. En: El Señor a la Columna y su esclavitud. La Orotava: Ayuntamiento, pp. 91-126.

Sánchez Rivera, Jesús Ángel (2014): El Real Monasterio de Comendadoras de Santiago el Mayor de Madrid: patrimonio histórico-artístico. Madrid: FUE.

Taylor, René (1982): El entallador e imaginero sevillano Pedro Duque Cornejo (1678-1757). Madrid: Instituto de España.

Valverde Fernández, Francisco (2001): El Colegio-Congregación de plateros cordobeses durante la Edad Moderna. Córdoba: Universidad.

Valverde Madrid, José (1974): Ensayo socio-histórico de retablistas cordobeses del siglo XVIII. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros.

Vázquez Lesmes, Juan Rafael (1978): “Monasterio y colegiata de San Hipólito de Córdoba (1343-1399)”. En: Actas I Con­greso de Historia de Andalucía. Andalucía Medieval, tomo II. Córdoba: Monte de Piedad y Caja de Ahorros, pp. 147-161.

Villar Movellán, Alberto (dir.) (1995): Guía artística de la provincia de Córdoba. Córdoba: Universidad.

Downloads

Published

2020-06-30

How to Cite

Suárez Arévalo, J., & García Luque, M. (2020). The count of Oñate and the remodeling of the chapel of Santiago in the collegiate church of San Hipólito of Córdoba. Archivo Español De Arte, 93(370), 131–146. https://doi.org/10.3989/aearte.2020.09

Issue

Section

Articles