Weaving Solidarity Among New Spanish Painters in 18th Century Mexico City, Or, Under Social Scrutiny: From Prejudice to Prestige
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2024.1290Keywords:
New Spanish painting, social history of art, nobility of painting, 18th century, purity of blood, Royal University of MexicoAbstract
This essay studies the networks of solidarity of painters in 18th century Mexico City through the case of Agustín Rodríguez Medrano, a Creole clergyman whose requests to major in the Royal University of Mexico and join the Royal College of Attorneys of New Spain were hampered by his alleged mulatto ascendancy. Eleven artists testified in different occasions in favor of Rodríguez, the grandson of painter Francisco Javier Vázquez. Their testimonies provide new insights on recognized artists as Miguel Cabrera, Miguel Rudecindo Contreras and Manuel Carcanio, as well as relevant information to reconstruct the social interlockings and the mutual support strategies of Mexico City’s painters, including their ties to political and intellectual personalities of the same period.
Downloads
References
Aguirre Salvador, Rodolfo. 2003. El mérito y la estrategia. Clérigos, juristas y médicos en la Nueva España. México: CESU / Plaza y Valdés Editores / UNAM.
Aguirre Salvador, Rodolfo. 2019. Un desafío a la Real Universidad de México: el arribo de grupos de bajo rango social. México: El Colegio de México.
Arechederreta y Escalada, Juan Bautista de. 1796. Catálogo de los Colegiales del Insigne, Viejo y Mayor de Santa María de Todos Santos. México: Mariano de Zúñiga y Ontiveros.
Böttcher, Nikolaus, Bernd Hausberger y Max-Sebastián Hering Torres (eds.). 2011. El peso de la sangre. Limpios, mestizos y nobles en el mundo hispánico. México: El Colegio de México.
Brown, Jonathan y Elena Alcalá. 2013. Pintura hispanoamericana 1550-1820. Madrid: El Viso.
Calvo Portela, Juan Isaac. 2023. “Un estudio breve de la obra del grabador Baltasar Troncoso y Sotomayor, en Ciudad de México 1743-1761”. En Discursos globales, escenarios locales, expresiones artísticas en diversas regiones del virreinato novohispano, coordinado por Erika Gonzáles León, 223-257. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide-Enredars.
Cuadriello, Jaime. 2004. Zodiaco mariano. 250 años de la declaración pontificia de María de Guadalupe como patrona de México. México: Museo de la Basílica de Guadalupe / Museo Soumaya.
Deans-Smith, Susan. 2007. “This Noble and Illustrious Art”: Painters and the Politics of Guild Reform in Early Modern Mexico City.” En Mexican Soundings in Honor of David Brading, editado por Susan Deans-Smith y Eric Van Young, 67-98. EUA, Institute for the Study of the Americas.
Donahue-Wallace, Kelly. 2001. “Nuevas aportaciones sobre los grabadores novohispanos”. En Actas del III Congreso Internacional de Barroco Americano: Territorio, Arte, Espacio y Sociedad, coordinado por Arsenio Moreno Mendosa, 290-297. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide.
Donahue-Wallace, Kelly. 2002. “Publishing Prints in Eighteenth-century Mexico City”. Print Quarterly, vol. 23, n.º 2, 134-154.
Escamilla González, Iván. 1999. José Patricio Fernández de Uribe 1742-1796. El cabildo eclesiástico de México ante el Estado borbónico. México: Conaculta.
Félix, Hugo Armando. 2018. “Ánimas del purgatorio (Corupo)”. En Pintura virreinal en Michoacán. Vol. II, editado por Nelly Sigaut y Hugo Armando Félix, 289-292. México: El Colegio de Michoacán.
Fernández Echeverría y Mariano Veitia. 1820. Baluartes de México. Descripción histórica de las cuatro milagrosas imágenes de Nuestra Señora que se veneran en la muy noble, leal e imperial ciudad de México, Capital de la Nueva España. México: Imprenta de Alejandro Valdés.
Gayol, Víctor. 2007. Laberintos de justicia. Procuradores, escribanos y oficiales de la Real Audiencia de México (1750-1812). El juego de las reglas, Vol. II. México: El Colegio de Michoacán.
Insaurralde Caballero, Mirta Asunción. 2018. La pintura a inicio del siglo xviii novohispano. Estudio formal, tecnológico y documental de un grupo de obras y artífices: los Arellano. (Tesis de doctorado en Historia del Arte por la UNAM). México: UNAM.
Katzew, Ilona. 2017. Pintado en México. Pinxit Mecixi 1700-1790. Los Angeles County Museum of Art / Fomento Cultural Banamex / DelMonico Books / Prestel.
Loera Silva, Gabriel. 1990. “Isidoro Vicente de Balbás, el maestro de los retablos”. En Santa Prisca restaurada, editado por René Tylor, Guillermo Tovar de Teresa, Elisa Vargas Lugo, Jorge F. Hernández, Efraín Castro, Gabriel Loera Silva, Luis Ortiz Macedo y R. Prado Núñez, 153-185. México: Gobierno Constitucional del Estado de Guerrero / Espejo de Obsidiana / Turner.
Lorenzo Macías, José María. 2006. “De mecánico a liberal. La creación del gremio de ´las nobles y muy liberales artes de ensamblar, esculpir, tallar y dorar’ en la ciudad de Puebla”. Boletín de Monumentos Históricos, (México), nº 6, 42-59.
Martínez, María Elena. 2008. Genealogical Fictions: Limpieza de Sangre, Religion and Gender in Colonial Mexico. Stanford: Stanford University Press.
Mayagoitia, Alejandro. 2014. “La limpieza de sangre, piedra angular de la nobleza durante las postrimerías de la dominación española en tierras novohispanas y novogalaicas”. En Genealogía heráldica y documentación, editado por Amaya Garritz y Javier Sanchíz, 15-40. México: UNAM / IIH.
Mayagoitia, Alejandro, Óscar Cruz Barney, Mario A. Téllez G. y Jessica Colin Martínez. 2022. Estudios para la historia de la abogacía en México. Hombres de toga. Notas acerca de las relaciones familiares y vidas de abogados novohispanos. México: UNAM / Instituto de Investigaciones Jurídicas/ Universidad Autónoma Metropolitana-Cuajumalpa / Ilustre y Nacional Colegio de Abogados.
Moyssén, Xavier. 1964. “La primera academia de pintura”. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, (México), n.º 34, 15-29.
Mues Orts, Paula. 2008. La libertad del pincel. Los discursos sobre la nobleza de la pintura en Nueva España. México: Universidad Iberoamericana / Departamento de Arte.
Mues Orts, Paula. 2009. El pintor novohispano José de Ibarra: imágenes retóricas y discursos pintados. (Tesis de doctorado). México: UNAM/ IIE.
Pineda Mendoza, Raquel. 1984. Catálogo de documentos de arte en el Archivo General de la Nación, (México. Ramo: Matrimonios. Primera parte). México: UNAM / IIE.
Olvera Calvo, María del Carmen y María Eugenia Reyes y Cabañas. 1991. La importancia de las fuentes documentales para el estudio de los artistas artesanos de la Ciudad de México. Siglos xvi al xix. (Tesis de licenciatura). México: UNAM.
Ramírez González, Clara Inés, Armando Pavón Romero y Mónica Hidalgo. 2001. Tan lejos, tan cerca, a 450 años de la Real Universidad de México. México: UNAM.
Ramírez Montes, Mina. 2001. “En defensa de la pintura. Ciudad de México, 1753”. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, (México), n.º 78, 103-128.
Robin, Alena. 2016. “Voices from Archives: Phelipe Chacón, José de Ibarra, Nicolás Enríquez, and the Painter’s Profession in Mexico City in 1735”. En Agents of Space: Eigtheenth-Century Art, Architecture, and Visual Culture,editado por ChristinaSmylitopoulos, 174-190. Cambridge Scholars Publishing.
Romero de Terreros, Manuel. 1948. Grabados y grabadores en la Nueva España. México: Ediciones Arte Mexicano.
Rosenmüeller, Christoph. 2006. “Friends, Followers, Countrymen: Viceregal Patronage in Mid-Eighteenth Century New Spain”. Estudios de Historia Novohispana, (México), enero-junio, 47-72.
Rosenmüeller, Christoph. 2020. “Del ‘querido amigo’ al ‘partido antigubernativo’: la política imperial y la detención de clientes virreinales en la Nueva España, 1746-1768”, Anuario de Historia de América Latina, n.º 57, 122-152.
Ruiz Gomar, Rogelio. 1986. “El altar de los reyes”. En Catedral de México, Patrocinio artístico y cultural, 17-43. México: SEDUE.
Schaub, Jean-Frédéric. 2019. Para una historia política de la raza. Argentina: FCE.
Tapia Méndez, Aureliano. 1996. Don Andrés Ambrosio de Llanos y Valdés. México: Universidad Autónoma de Nuevo León / Centro de Estudios Universitarios.
Toussaint, Manuel. 1990[1934]. Pintura colonial en México. México: UNAM / IIE.
Tovar de Teresa, Guillermo. 1988. Bibliografía novohispana de arte. Segunda parte. Impresos mexicanos relativos al arte del siglo XVIII. México: FCE.
Twinam, Ann. 2015. Purchasing Whitenesss. Pardos, Mulattos and The Quest for Social Mobility in the Spanish Indies. Stanford: Stanford University Press.
Vargaslugo, Elisa y Gustavo Curiel. 1991. Juan Correa. Su vida y su obra. Cuerpo de documentos, t. 3. México: UNAM / IIE.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.