On the frontier: Marisa Roësset (1924-1939)
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2018.10Keywords:
Marisa Roësset, Contemporary Art, Female Painter, Modern Figuration, New realism, Gender issuesAbstract
The misogyny that characterized Spain in the first third of the 20th century and the serious difficulties that artists had to overcome during those years are the two main features that define the context of this paper. Its main objective is to analyze the artistic trajectory of Marisa Roësset and Velasco from 1924 when she made herself known in the National Exhibition through 1939, when the Spanish Civil War ended and the essential phase of her artistic production came to its conclusion. During this period the artist not only practiced a modern figuration but achieved a high degree of professionalization, two facts that made her one of the highest quality and most advanced female painters of her time, and on which this paper focuses attention with the purpose of filling an undeserved historiographical gap.
Downloads
References
Alberti, Rafael (1994): La Arboleda perdida. En: http://www.hermanotemblon.com/biblioteca/Literatura%20en%20General%20/Alberti,%20Rafael-La%20arboleda%20perdida.pdf [consultado el 29-XI-2016].
Baroja y Nessi, Carmen (1998): Recuerdos de una mujer de la generación del 98. Prólogo, edición y notas de Amparo Hurtado. Barcelona: Tusquets.
Brihuega, Jaime y García, Isabel (comisarios) (2005): Daniel Vázquez Díaz 1882-1969. (Catálogo), Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Museo de Bellas Artes de Bilbao.
Brihuega, Jaime (1995): “La ESAI y el arte español en la bisagra de 1925”. En: Brihuega, Jaime Lomba, Concha (comisarios) (1995): La Sociedad de Artistas Ibéricos y el arte español de 1925. Madrid: MNCARS-Ámbit Servicios Editoriales, pp. 15-31.
C. L. (1934): “Pintura. Elogio a Marisa Roesset”, Euzkadi, 4-VIII.
Caparrós Masegosa, Lola (2015): Fomento artístico y sociedad liberal. Exposiciones nacionales de Bellas Artes (1917-1936), Granada: Universidad de Granada: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Capdevilla-Argüelles, Nuria (2013): Autoras y precursoras. Un siglo de autoras Roësset. Madrid: Editorial Horas y Horas, pp. 115-139.
Catálogo del noveno Salón de Otoño fundado por la Asociación de Pintores y Escultores 1929. Madrid, octubre.
Danceny (1927): “Crónica Mundana”, La Esfera, 29-I.
Diego, Estrella de (1987): La mujer y la pintura del XIX español (Cuatrocientas olvidadas y alguna más). Madrid: Cátedra.
Décimo Salón de Otoño fundado por la Asociación de Pintores y Escultores. Catálogo de pintura, escultura, grabado, y Arte Decorativo (1930): Madrid, Octubre.
Domenech (1926): ABC, 30-V, p. 3.
Encina, Juan de la (1934): “Las mujeres en la Exposición”. En: El Sol, 17-VI, p. 12.
Exposición Nacional de Bellas Artes. Palacios del Retiro, mayo y junio 1930. Catálogo Oficial (1930).
García de Valdeavellano, Luis (1926): “La Exposición Nacional de Bellas Artes. La pintura”. En: La Época, Madrid, 17-VI, p. 1.
Gil Filoll, Antonio (1930): “Marisa Roësset y Gisela Ephrussi”. En: Estampa, 7-I.
Jardel Codina, Josefina (1936): “La mujer en el arte. Interviu breve”. En: Mundo Femenino, enero-febrero, pp. 110-111.
Lago, Silvio (1924): “La Exposición Nacional”. En: La Esfera, 5-VII.
Lago, Silvio (1926): “La exposición Nacional. La pintura”. En: La Esfera, 14-VI.
Lomba, Concha (2014): “El umbral hacia la libertad. Artistas en España entre 1900 y 1926”. En: Illán, Magdalena / Lomba, Concha (comisarias): Pintoras en España 1859-1926. De María Luisa de la Riva a Maruja Mallo (catálogo), Zaragoza: Universidad de Zaragoza-Diputación de Zaragoza, pp. 50-69.
Lomba, Concha (2015): “Mujeres artistas. Entre la República y el exilio”. En: Alba Pagan, Ester/Pérez Ochando, Luis (eds.) (2015): Mujeres que representan. Mujeres representadas. Madrid: CSIC, pp. 599-616.
Maria Roesset (1882-1921) (1988). (Catálogo), Madrid: Centro Conde Duque.
Méndez Casal, Blanco y Negro (1926): 16-V, p. 28.
Mujeres en Vanguardia. La Residencia de Señoritas en su centenario (2015): (catálogo), Madrid: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.
Mur, Pilar (1985): La asociación de artistas vascos, Bilbao: Museo de Bellas Artes de Bilbao-Caja de Ahorros Vizcaína.
Murga, Idoia (2015): “Muros para pintar: Las artistas y la Residencia de Señoritas”, La Residencia de Señoritas en su centenario (catálogo), Madrid: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes, pp. 102-111.
Pantorba, Bernardino de (1948): Historia y crítica de las Exposiciones Nacionales de Bellas Artes celebradas en España. Madrid: Alcor.
Peláez Valle, José María (2007): “Una muestra del legado estilístico de Sotomayor en su discípula Marisa Roësset”. En: Castrelos: revista do Museo Municipal “Quiñones de León”, 13, Vigo, pp. 90-95.
R. M. (1930): “Exposición Roesset-Ephrussi”, La Gaceta Literaria, 1-I, p. 12.
Vegue y Goldoni, Ángel (1924): “La Exposición Nacional de Bellas Artes. Una ojeada a la sala decimocuarta”. En: El imparcial, 26-VI, p. 3.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.