Marie Guy-Stéphan and El Jaleo de Jerez. A daguerreotype of Spanish dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2018.26

Keywords:

Daguerreotype, Ballet, Flamenco, Guy-Stéphan, José de Salamanca, Jaleo de Jerez, Clothing, Dress, Spanish Dance

Abstract


This article concerns the daguerreotype in the collection of the Institute of Spanish Cultural Heritage (IPCE) bearing the reference number SB-9999. The daguerreotype represents the French dancer Marie Guy-Stéphan dressed in the costume of the Jaleo de Jerez.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beaumont, Ciryl W. / Sitwell Sacheverell (1938): The romantic ballet in lithographs of the time. London, Faber &Faber.

Borrego, Andrés (1855): Estudios políticos de la organización de los partidos en España. Madrid, Anselmo Santa Coloma.

Burdiel, Isabel (2010): Isabel II. Una biografía. (1830-1904), Madrid, Taurus. PMid:20098470

Estébanez Calderón, Serafín (1847): "Escenas andaluzas, bizarrías de la tierra, alardes de toros, rasgos populares, cuadros de costumbres y artículos varios, que de tal y cual materia, ahora y entonces, aquí y acullá y por diverso son y compás, aunque siempre por lo español y castizo ha dado a la estampa", "El Solitario", ed. Adornada con 125 dibujos por DF Lameyer, Madrid, Baltasar González.

Gebelt, Tamara Lee (1995): The Evolution of the Romantic Ballet: The Libretti and Enchanter Characters of Selected Romantic Ballets From the 1830s Through the 1890s, Louisiana State University.

González Troyano, A (ed) (1985): Escenas Andaluzas, Madrid, Cátedra.

Hormigón, Laura (2010): Marius Petipa en España. Memorias y otros materiales. 1844-1847, Madrid, Danzarte ballet.

Hormigón, Laura (2017): El ballet romántico en el teatro del Circo de Madrid (1842-1850), Madrid, ADE.

Jowers, Sidney Jackson (2013): Theatrical costume, masks, make-up and wigs: a bibliography and iconography. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203819890

Lavaur, Luis (1999): Teoría romantica del cante flamenco. Raíces flamencas en la coreografía romántica europea, Sevilla, Signatura.

Llorca Vilaplana, Carmen (1984): Isabel II y su tiempo. Madrid, Istmo.

Parmenia, Migel (1981): Great ballet prints of the romantic era. New York, Dover publications inc.

Plaza Orellana, Rocío (1999): El flamenco y los románticos. Un viaje entre el mito y la realidad. Sevilla, Bienal de Flamenco.

Plaza Orellana, Rocío (2005): Bailes de Andalucía en Londres y París (1830-1850). Puerto de Santa María, Arambel editores.

Plaza Orellana, Rocío (2009): Historia de la moda en España. El vestido femenino entre 1750 y 1850. Córdoba. Almuzara.

Plaza Orellana, Rocío (2013): Los bailes españoles en Europa. El espectáculo de los bailes de España en el siglo XIX. Almuzara, Córdoba.

Rodríguez Gutiérrez, Borja / Gutiérrez Sebastián, Raquel (2011): Literatura ilustrada decimonónica. 57 perspectivas. Santander, Servicio de publicaciones de la Universidad de Cantabria.

Tamvaco, Jean-Louis (2000): Les Cancans de l'Opéra. París, CNRS éditions.

Downloads

Published

2018-12-30

How to Cite

Plaza Orellana, R. (2018). Marie Guy-Stéphan and El Jaleo de Jerez. A daguerreotype of Spanish dance. Archivo Español De Arte, 91(364), 418–426. https://doi.org/10.3989/aearte.2018.26

Issue

Section

Shorter Notes