Front and lateral panels of the altar of Saint Christopher of Toses: confirmation of this Gothic ensemble through analysing the support

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2017.20

Keywords:

Gothic, Master of Soriguerola, altar frontal, side panel, wooden support system

Abstract


New data obtained from the study of the wooden support system of the Saint Cristobal altar frontal and the Toses altar side panels, both at the Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) but exhibited separately –confirm that originally they were part of the same ensemble that adorned the main altar in the church of St. Cristobal de Toses (Ripollès, Catalonia). Despite having the same provenance, the possibility of displaying these paintings together has been historically controversial because of the evident difference in quality between the painting from the altar frontal and the side panels. The confirmation that these paintings in effect are all part of the same ensemble is very relevant, since this is the only group known at present of an altar frontal and its original side panels dating from the lineal-Catalan-Gothic period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainaud, Joan (1954): “El Maestro de Soriguerola y los inicios de la pintura gótica catalana”. En: Revista de Arte Goya. Madrid: La Fundación. N.º 2, pp. 75-82.

Bautista, Iris (2015): Del frontal d’altar al retaule primitiu. Anàlisi científica de l’evolució tecnològica dels suports de fusta del gòtic lineal català. Tesi doctoral. Barcelona: TDX, Universitat de Barcelona.

Carbonell, Eduard (1983): L’art romànic. Art Català. I. Barcelona: Ediciones Nauta.

Cornudella, Rafael/Favà, Cèsar/Macías, Guadaira (2011): El Gòtic a les col·leccions del Museu Nacional d’Art de Catalunya. Barcelona: MNAC.

Cook, Walter/Gudiol, Josep (1980): Pintura e imaginería románicas. Madrid: Plus Ultra, Ars Hispaniae, vol. 6. PMCid:PMC1154802

Durliat, Marcel (1952): La peinture roussillonnaise a l’époque des rois de Majorque. Études Roussillonaise.

Dalmases, Núria (1984): Història de l’Art Català, Barcelona.

Folch i Torres, Joaquim (1956): La pintura romànica sobre fusta. Barcelona: Alpha, Monumenta Cataloniae IX.

García, Luís/Guindeo, Antonio/Peraza, César/Palacios, Paloma (2003): La madera y su anatomía. Madrid: Fundación Conde del Valle de Salazar.

Mascarella, Marina (2012): Els suports dels frontals d’altar romànics atribuïts als tallers de Vic i Ripoll. Documentació i estudi tècnic. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Melero, Marisa (1993): El Maestro de Soriguerola. Puntualizaciones sobre el inicio de la pintura lineal en Cataluña. Pintura sobre tabla. Zaragoza: Boletín del Museo e instituto Camon Aznar, n.º LII.

Melero, Marisa (2005): La pintura sobre tabla del gótico lineal. Barcelona: Memoria Artium.

Nualart, Anna/Mascarella, Marina/Bautista, Iris (2014): “Frontals d’altar medievals: Marques d’eines a la fusta i tecnologia de construcció del suport”. La Recerca en Conservació des de la visió del Conservador-Restaurador II. 1-1, pp. 29-36. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Post, Chandler Rathfon (1930): A History of Spanish Painting. Vol. 1. Londres: Humphrey Milford Oxford University Press.

Yarza, Joaquín (1992): Baja Edad Media. Los siglos del gótico. Introducción al Arte español. Madrid: Sílex.

Downloads

Published

2017-09-30

How to Cite

Bautista Morenilla, I., & Nualart Torroja, A. (2017). Front and lateral panels of the altar of Saint Christopher of Toses: confirmation of this Gothic ensemble through analysing the support. Archivo Español De Arte, 90(359), 301–310. https://doi.org/10.3989/aearte.2017.20

Issue

Section

Shorter Notes