The value of the past. Canons and criticisms in recent historiography on Spanish cinema during the Franco Era
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2017.19Keywords:
Spanish cinema, Franco Era, film canon, film historiography, film criticismAbstract
This article aims to analyse the inclusion in the Spanish film canon during the last two decades of certain movies produced under the Franco regime. The article examines the list of relevant films by referencing them against the diverse perspectives from which cinema is approached, be it critique, analysis or history, as well as to the paradigms that critics, analysts and historians adhere to and the repertoire they work in. Here the canon is addressed as an issue that is mainly historiographical. Thus, after analysing the cinematographic literature on the Franco Era, the article shows how the boundaries of the repertoire, the search for the specificity and identity of Spanish cinema, the limiting aspects imposed by the (political) context, the overcoming of the dichotomy between pro-Franco cinema/dissident cinema, the attention to the mise-en-scène and to the movies’ links with popular culture, have all contributed to allow these films that had previously gone unnoticed to be regarded as relevant.
Downloads
References
Allen, Robert C./Gomery, Douglas (1995): Teoría y práctica de la historia del cine. Barcelona: Paidós.
Aranzubia Cob, Asier (2007): Carlos Serrano de Osma. Historia de una obsesión. Madrid: Filmoteca Española.
Castro de Paz, José Luis (2002): Un cinema herido. Los turbios años cuarenta en el cine español. Barcelona: Paidós.
Castro de Paz, José Luis (2012): Sombras desoladas. Costumbrismo, humor, melancolía y reflexividad en el cine español de los años cuarenta (1939-1950). Santander: Shangrila.
Castro de Paz, José Luis/Pérez Perucha, Julio (eds.) (2003): Tragedia e ironía. El cine de Nieves Conde, Orense: Concello de Ourense.
Castro de Paz, José Luis/Nieto Ferrando, Jorge (eds.) (2011): El destino se disculpa. El cine de José Luis Sáenz de Heredia. Valencia: Ediciones de la Filmoteca.
Castro de Paz, José Luis/Cerdán, Josexo (2011): Del sainete al esperpento. Relecturas del cine español de los años cincuenta. Madrid: Cátedra.
Cinema Universitario (1962): "Conversación con Carlos Saura". Cinema Universitario, 16, pp. 15-29.
Coira, Pepe (2004): Antonio Román. Un cineasta de la posguerra. Madrid: Editorial Complutense. PMid:14715771 PMCid:PMC321739
Company, Juan Miguel (1997): Formas y perversiones del compromiso. El cine español de los años cuarenta. Valencia: Episteme.
Crusells, Magí (2000): La Guerra Civil española. Cine y propaganda. Barcelona: Ariel.
D'Lugo, Marvin (2013): "Auteurism and Spain". En: Labanyi, Jo/Pavlovic, Tatjana (eds.): A Companion to Spanish Cinema. Malden, MA: Wiley-Blackwell, pp. 113-119.
Font, Domènec (1976): Del azul al verde. El cine español durante el franquismo. Barcelona: Avance.
García Escudero, José María (1954): La historia en 100 palabras del cine español y otros escritos sobre cine. Salamanca: Cineclub del SEU. PMid:13141045
Gubern, Román (1986): 1936-1939. La Guerra de España en la pantalla. Madrid: Filmoteca Española.
Harris, Wendell V. (1991): "Canonicity". PMLA, 106-1, pp. 110-121. https://doi.org/10.2307/462827
Heredero, Carlos F. (1993): Las huellas del tiempo. Cine español 1951-1961. Madrid/Valencia: Filmoteca Española/Filmoteca de la Generalitat Valenciana. PMid:8358438
Heredero, Carlos F./Monterde, José Enrique (eds.) (2003): Los "Nuevos cines" en España. Valencia: Ediciones de la Filmoteca.
Hernández, Javier/Pérez, Pablo (1993): "Un universo proteico y multiforme. La comedia costumbrista del desarrollismo". En Minguet, Joan/Pérez Perucha, Julio (eds.): El paso del mudo al sonoro en el cine Español. Vol. 2. Madrid: Editorial Complutense/AEHC, pp. 311-320.
Huerta Floriano, Miguel Ángel/Pérez Morán, Ernesto (2013): "La imagen de la España tardofranquista en las películas de Manolo Escobar". Revista Latina de Comunicación Social, 68, pp. 189-216.
Ibá-ez, Enrique (1960): "Los golfos". Documentos Cinematográficos, 2, p. 63.
Jullier, Laurent (2006): ¿Qué es una buena película? Barcelona: Paidós.
Kermode, Frank (1979): "Institutional Control of Interpretation". Salmagundi, 43, pp. 72-86.
Lagny, Michèle (1997): Cine e historia. Problemas y métodos en la investigación cinematográfica. Barcelona: Bosch.
Llinás, Francisco (1983). "Juan de Ordu-a: redundancia y pasión". Contracampo, 34, pp. 83-90.
Llinás, Francisco (1997): Ladislao Vajda. El húngaro errante, Valladolid: SEMINCI/SGAE.
Minguet Batllori, Joan (1989): "Una proposta interdisciplinar. El mètode culturològic". En: Romaguera, Joaquim/Lorenzo, Juan Bonifacio (eds.): Metodologías de la historia del cine. Gijón: Festival Internacional de Cine de Gijón, 1989, pp. 67-73.
Nieto Ferrando, Jorge (2008): La memoria cinematográfica de la Guerra Civil. Valencia: PUV.
Nieto Jiménez, Rafael (2014): Juan de Ordu-a. Cincuenta años de cine español (1924-1974). Santander: Shangrila.
Pérez Merinero, David/Pérez Merinero, Carlos (1973): Cine español. Algunos materiales por derribo. Madrid: Cuadernos para el Diálogo.
Pérez Perucha, Julio (1992): Cine español. Algunos jalones significativos. Madrid: Films 210.
Pérez Perucha, Julio (ed.) (1997): Antología crítica del cine español. Madrid: Filmoteca Española/Cátedra.
Pozuelo Yvancos, José María/Aradra Sánchez, Rosa María (2000): Teoría del canon y literatura española. Madrid: Cátedra.
Riambau, Esteve (2009). "Bibliografía". En: Gubern, Román/Monterde, José Enrique/Pérez Perucha, Julio/Riambau, Esteve/Torreiro, Casimiro (2009): Historia del cine español. Madrid: Cátedra, pp. 564-607.
Riambau, Esteve/Torreiro, Casimiro (1993): Temps era temps. El cinema de l'Escola de Barcelona i el seu entorn. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
Rubio Alcover, Agustín (2013): Vicente Escrivá. Película de una España. Valencia: Ediciones de la Filmoteca.
Sánchez-Biosca, Vicente. (2006): Cine y Guerra Civil española. Del mito a la memoria. Madrid: Alianza.
Sastre, Alfonso (1960): "Teatro imposible y pacto social". Primer Acto, 14, pp. 1-2.
Staiger, Janet (1985): "The Politics of Film Canons". Cinema Journal, 24-3, pp. 4-23. https://doi.org/10.2307/1225428
Sullà, Enric (1998): "El debate sobre el canon literario". En: Sullà, Enric (ed.): El canon literario. Madrid: Arco, pp. 11-34.
Sullà, Enric (2007): "El cànon literari: per a una definició operativa". Literatures, 5, pp. 9-22.
Tranche, Rafael/Sánchez-Biosca, Vicente (2000): No-Do. El tiempo y la memoria. Madrid: Cátedra/Filmoteca Española, 2000.
Wollen, Peter (1993): "Films: Why do some Survive and Others Disappear?". Sight and Sound, 3-5, pp. 26-28.
Zubiaur, Nekane (2013): Anatomía de un cineasta pasional. El cine de Manuel Mur Oti, Santander: Shangrila.
Zumalde, Imanol (2005): "Asignatura pendiente. Peque-o breviario de la historiografía del cine español". En: Castro de Paz, José Luis/Pérez Perucha, Julio/Zunzunegui, Santos (eds.): La nueva memoria. Historia(s) del cine español (1939-2000). La Coru-a: Vía Láctea, pp. 421-481. PMid:16330464
Zunzunegui, Santos (2002): Historias de España. De qué hablamos cuando hablamos de cine español. Valencia: Ediciones de la Filmoteca.
Zunzunegui, Santos (2005): Los felices sesenta. Aventuras y desventuras del cine español (1959-1971). Barcelona: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.