The frustrated project for a vault and sepulcher of the duke of Sessa in Baena
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2017.02Keywords:
Luis Fernández de Córdoba y Folch de Cardona, duke of Sessa & Baena, Juan Gómez de Mora, Luis González Bailén, stonemason, church of Santa María la Mayor of Baena, 17th century, traces, burialAbstract
In this article the author presents the heretofore-unknown traces of the vault and sepulcher carried out by the royal architect Juan Gómez de Mora (1586-1648) at the initiative of the duke of Sessa and Baena, Don Luis Fernández de Córdoba y Folch de Cardona (1582-1642). Based on information provided by Luis González Bailén (1580-1655), the Duke considered undertaking the adaptation of the old family crypt and the creation of a private sepulcher in the main chapel of Santa María la Mayor of Baena. The relationship among these three men is contextualised through these monumental plans. They also provide an understanding of the change in the Duke’s strategy: he prioritized providing a respectable burial place for his lineage over that of his own burial requirements, thereby implicitly augmenting his personal prestige.
Downloads
References
Blanco Mozo, Juan Luis (2002): Alonso Carbonel (1583-1660), Arquitecto del Rey y del Conde Duque de Olivares, Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid. En: http://hdl.handle.net/10486/6258.
Bustamante García, Agustín (1992): “El Panteón del Escorial. Papeletas para su historia”. En: Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte. Vol. 4, Madrid, pp. 161-215.
Fernández de Béthencourt, Francisco (2003): Historia Genealógica y Heráldica de la Monarquía Española. Sevilla: Fabiola de Publicaciones Hispalenses, 10 tomos.
Fernández de Córdoba, Francisco, Abad de Rute (1954-1964): “Historia de la Casa de Córdoba”. En: Boletín de la Real Academia de Córdoba (Trascripción del manuscrito), Córdoba.
Ferrer Valls, Teresa (2008): “Teatro y Mecenazgo en el Siglo de Oro: Lope de Vega y el Duque de Sessa”. En: Egido, Aurora/Laplana, José Enrique (eds.): Mecenazgo y Humanidades en tiempos de Lastanosa. Zaragoza: Instituto de Estudios Altoaragoneses, Institución Fernando el Católico, pp. 113-134.
Galera Andreu, Pedro Antonio (1982): Arquitectura y Arquitectos en Jaén a fines del siglo XVI. Jaén: Instituto de Estudios Giennenses, Diputación Provincial.
González de Amezúa, Agustín (ed.) (1989): Epistolario de Lope de Vega Carpio. Madrid: Real Academia Española, editada originalmente en 1935-1943.
Martín González, Juan José (1959): “El Panteón de San Lorenzo de El Escorial”. En: Archivo Español de Arte, núm. 127, Madrid, pp. 199-213.
Moreno Hurtado, Antonio (1986): “La fachada del Instituto ‘Aguilar y Eslava’ ”. En: La Opinión, núm. 2.986, Cabra.
Nieto Cumplido, Manuel (1998): La Catedral de Córdoba. Córdoba: Obra Social y Cultural de Cajasur.
Peláez del Rosal, Manuel (1985): “El cantero Alonso González Bailén”. En: Fuente del Rey, núm. 22, Priego de Córdoba, p. 7.
Rivas Carmona, Jesús (1990): Arquitectura y Policromía. Los mármoles del Barroco andaluz. Córdoba: Diputación Provincial.
Sanz Arauz, David/Abenza Ruiz, Beatriz/Garcés Esteban, Pablo (2007): “Mármoles históricos del sepulcro de los Mendoza en el convento de San Francisco de Guadalajara. Marquetería lapidaria española del siglo XVIII”. En: Arenillas, M./Segura, C./Bueno, F./Huerta, S. (eds.): Actas del Quinto Congreso Nacional de Historia de la Construcción. Burgos: Sociedad Española de Historia de la Construcción, pp. 847-854.
Tovar Martín, Virginia (1986): “Juan Gómez de Mora. Arquitecto y Trazador del rey y Maestro Mayor de obras de la villa de Madrid”. En: Juan Gómez de Mora (1586-1648). Madrid: Concejalía de Cultura, pp. 1-162.
Urquízar Herrera, Antonio (2000): “La dotación ornamental de las parroquias del sur del Reino de Córdoba tras la Conquista de Granada”. En: Toro Ceballos, Francisco/Rodríguez Molina, José (coords.): III Estudios de Frontera. Convivencia, Defensa y Comunicación en la Frontera. Jaén: Diputación Provincial, pp. 785-792.
Wright, Elizabeth R. (2007): “Los duques de Sessa, sus deudas y disputas. El mecenazgo como patrimonio familiar”. En: García García, Bernardo J./Lobato, María Luisa: Dramaturgia festiva y cultura nobiliaria en el Siglo de Oro. Madrid/Frankfurt am Main: Iberoamericana/Vervuert, pp. 249-267.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.