New information on Antonio Moro’s first voyage to the Iberian Peninsula and his entry into the service of king Philip II
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2016.28Keywords:
Antonio Moro, cardinal Granvela, Spanish court portraits, 16th centuryAbstract
This paper analyzes unpublished documentation that helps reconstruct Antonio Moro’s first voyage to the Iberian Peninsula. He was sent by María de Hungría to paint portraits of her family (1550-1553). This document also discusses his travels through England in 1554 following Philip II’s command.
Downloads
References
Aguirre, Isabel/ Rudolf, Karl (2003): "Carta de Juan Alonso de Gámiz al Rey Fernando I, Valladolid, 4 de agosto de 1550", en Fernando I. Un infante español emperador, Valladolid: Universidad de Valladolid
Beer, Rudolf (1891): "Acten Regesten und Inventare ausdem Archivo general zu Simancas". En: Jahrbuch der Kunstsammlungen der allerhöchsten Kaiserhauses, XII, Viena, pp. XCI-CCIV
Bouza, Fernando (1998): "Ardides del arte. Cultura de corte, acción política y artes visuales en tiempos de Felipe II", en Felipe II. Un príncipe del Renacimiento, Madrid: Museo Nacional del Prado, pp. 57-81
Bouza, Fernando (2003): Palabra e imagen en la corte. Cultura visual y oral de la nobleza en el Siglo de Oro, Madrid: Abada
Calvete de Estrella, Juan Cristóbal (ed. 2001): El felicíssimo viaje del muy alto y muy poderoso príncipe don Phelippe, Madrid: Sociedad Estatal para la conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V
Campbell, Lorne (1985): The early flemish pictures in the collection of Her Majesty the Queen, Cambridge: Cambridge University Press
Gachard, Louis-Prosper (1854-1855): Retraite et mort de Charles-Quint au monastère de Yuste, Bruselas 1854-1855: M. Hayec
Hymans, Henri (1910): Antonio Moro son oeuvre et son temps, Bruselas: G. Van Oest & C.ie
Jordan, Annemarie: (1994): O Retrato de Corte em Portugal. O Legado de António Moro (1552-1572), Lisboa: Quetzal Editores
Kusche, María (1991): "La antigua galería de retratos del Pardo: su reconstrucción pictórica". En: Archivo Español de Arte, LXIV, 255, Madrid, pp. 261-292 PMCid:PMC1150026
Marías, Fernando (2008): "Revisando a Antonio Moro entre España y Portugal", en Redondo Cantera, María José/ Serrão, Vitor (eds.), O largo tempo do Renascimento. Arte, Propaganda e Poder, Lisboa: Caleidoscopio, pp. 11-50
Morejón Ramos, José Alipio (2009): Nobleza y humanismo. Martín de Gurrea y Aragón. La figura cultural del IV duque de Villahermosa. (1526-1581), Zaragoza: Institución Fernando el Católico
Muñoz, Andrés (1877): Viaje de Felipe II a Inglaterra, Madrid: Sociedad de Bibliófilos Españoles
Pérez de Tudela, Almudena (2005): "La Galería de Retratos de Margarita de Austria (1522-1586), Gobernadora de los Países Bajos», en García, Bernardo José /Grilo, Fernando (eds.), Ao Modo da Flandres: Disponibilidade, inovação e mercado de Arte na Época dos Descobrimentos (1415-1580), Madrid: Fundación Carlos de Amberes, pp. 115-129
Pinchart, Alexandre (1856): "Tableaux et sculptures de Marie d'Austriche, reine douairière de Hongrie (1558)". En: Revue Universelle des Arts, 3, París, pp. 127-146.
Pinchart, Alexandre (1881): Archives des Arts, Sciences et lettres. III, Gante: Hebbelynck
Piot, Charles (1895): "Alonso Coello, peintre espagnol à Bruxelles". En: Bulletin de l'Académie Royale des Sciences, des Lettres et des Beaux-Arts de Belgique, XXIX, pp. 299-311
Pires de Tavora, Alvaro (1648): Historia de varoens illustres do Appellido Tavora continuada em os Senhores da Caza e Morgado da Caparica, París: Sebastiam Cramoisy
Plon, Eugène (1887): Les Maîtres italiens au service de la Maison d'Austriche. Léone Léoni, sculpteur de Charles Quint, et Pompeo Léoni, sculpteur de Philippe II, París: Nourrit et C.ie
Racsynski, Atanazy (1846): Les Arts en Portugal, París: Jules Renouard et C.ie
Rodrigues de Évora, André (1983): Sentenças para a ensinança e doutrina do Príncipe D. Sebastião, ed. Luís de Matos, Lisboa: Banco Pinto &Sotto Mayor
Sánchez Cantón, Francisco Javier (1956-1959): Inventarios Reales. Bienes Muebles que pertenecieron a Felipe II, Madrid: Real Academia de la Historia
Sousa, Louis de (ed. 1938): Anais de D. João III, Lisboa: Sa da Costa
Woodall, Joanna (1989): The Portraiture of Antonis Mor, tesis doctoral, Londres: Courtauld Institute of Art, 2 vols.
Woodall, Joanna (1991): "An Exemplary Consort: Antonis Mor's Portrait of Mary Tudor". En: Art History, 14, Reino Unido, pp. 192-224 https://doi.org/10.1111/j.1467-8365.1991.tb00432.x
Woodall, Joanna (1999): "Patronage and portrayal: Antoine Perrenot de Granvelle's relationship with Antonis Mor", en De Jonge, Krista/ Janssens, Gustaaf (eds.), Les Granvelle et les Anciens Pays-Bas, Lovaina: Universitaire Pers Leuven, pp. 245-277
Woodall, Joanna (2007): Anthonis Mor: art and authority, Zwolle:Waanders
Zarco del Valle, Ramón María (1870):"Documentos inéditos para la historia de las Bellas Artes en España", en la CODOIN, LV, Madrid: Viuda de Calero, pp. 201-641.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.