A Court artist in Barcelona during the reign of Charles III of Habsburg: prosopographical notes about Andrea Vaccaro II

Authors

  • Roberto Quirós Rosado Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2016.22

Keywords:

Andrea Vaccaro II, Charles III/VI of Habsburg, Elizabeth Christine of Braunschweig-Wolfenbüttel, Barcelona, Naples, War of Spanish Succession, Court painter, 18th century

Abstract


At the beginning of the 18th century Barcelona was a principal entry point for the introduction of Italian courtly culture in Spain during the brief reign of Carlos III of Habsburg. This study analyzes the presence of the little-known Neapolitan painter Andrea Vaccaro II in Cataluña, and his connections with the Royal Chamber and the Spanish Habsburg ministry, as well as the concession of offices in Reame as payment for palace services.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agulló y Cobo, Mercedes (ed.) (2005): Documentos para la historia de la escultura española, Madrid, Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico.

Albareda Salvadó, Joaquim (2010): La guerra de Sucesión de España (1700-1714), Barcelona, Crítica.

Alcoberro, Agustí (ed.) (2002): L’exili austriacista (1713-1747), tomo II, Barcelona, Fundació Noguera.

Alcolea, Santiago (1959-1960): La pintura en Barcelona durante el siglo XVIII. En: Anales y boletín de los museos de arte de Barcelona, 14-15.

Álvarez-Ossorio Alvariño, Antonio (2007): La venta de magistraturas en el Reino de Nápoles durante los reinados de Carlos II y Felipe V. En: Chronica nova, 33, pp. 57-94.

Badosa i Coll, Elisa (2003): Els capitals d’Itàlia a la cort de l’Arxiduc Carles d’Àustria a Barcelona. En: Pedralbes, 23/2, pp. 233-252.

Bernardini, Laura (2009a): Ferdinando Galli Bibiena alla corte di Barcellona e la scenografia per la Festa della Peschiera. En: Quaderns d’Italià, 14, pp. 131-158.

Bernardini, Laura (2009b): Teatro e musica a Barcellona alla corte di Carlo III d’Asburgo. En: Recerca Musicològica, 19, pp. 199-227.

Blanco Esquivias, Beatriz (2006): «Ni fatuos ni delirantes”. José Benito Churriguera y el esplendor del barroco español. En: Lexicon, 2, pp. 6-23.

Boix, Vicente (1845): Historia de la ciudad y reino de Valencia, tomo I, Valencia, Imprenta de don Benito Monfort.

Carreras i Bulbena, Joseph Rafael (1902): Carlos d’Austria y Elisabeth de Brunswich Wolfenbüttel a Barcelona y Girona. Musiques, festes, càrrechs palatins, defensa de l’emperador, religiositat d’aquest monarques, Barcelona, Tip. L’Avenç.

De Dominici, Bernardo (1743): Vite de’ pittori, scultori, ed architetti napoletani, tomo III, Nápoles, per Francesco e Cristoforo Ricciardi, stampatori del Real Palazzo.

Frutos, Leticia de (2009): «Virtuosos of the Neapolitan opera in Madrid: Alessandro Scarlatti, Matteo Sassano, Petruccio and Filippo Schor«. En: Early Music, 37/2, pp. 187-200. http://dx.doi.org/10.1093/em/cap023

García Espuche, Albert (2014): Una societat assetjada. Barcelona, 1713-1714, Barcelona, Empùries.

Gemelli Careri, Giovanni Francesco (1728): Giro del mondo del dottor D. Gio Francesco Gemelli Careri. Nuova edizione accresciuta, ricorretta, e divisa in nove volumi, tomo IX, Venecia, presso Sebastiano Coleti.

Izzo, Mariaclaudia (2009): Nicola Vaccaro (1640-1709): un artista a Napoli tra Barocco e Arcadia, Todi, Tau editrice.

Kalmár, János (1998): Sobre la cort barcelonina de l’Arxiduc Carles d’Àustria. En: Pedralbes, 18/2, pp. 299-302.

Kiyomi Tuck-Scala, Anna (2003): The documented paintings and life of Andrea Vaccaro (1604-1670). Tesis doctoral inédita, State College, Penn.: The Penssylvania State University.

León Sanz, Virginia (2014): El Archiduque Carlos y los austracistas, Sant Cugat del Vallés, Arpegio.

León Sanz, Virginia / Sánchez Belén, Juan Antonio (1998): Confiscación de bienes y represión borbónica en la Corona de Castilla a comienzos del siglo XVIII. En: Cuadernos de Historia Moderna, 21, pp. 127-175.

Lipp, Danièle (2007): “Músicos italianos entre las cortes de Carlos III/VI en Barcelona y Viena”. En La pérdida de Europa. La guerra de Sucesión por la Monarquía de España; Álvarez-Ossorio Alvariño, Antonio / García García, Bernardo J. / León Sanz, Virginia (eds.), Madrid: Fundación Carlos de Amberes, pp. 159-179.

Luongo, Dario (ed.) (2003): Diario napolitano dal 1700 al 1709, Nápoles, Società Napoletana di Storia Patria.

Martín González, Juan José (1958): Arte y artistas del siglo XVII en la Corte. En: Archivo Español de Arte, XXXI/122, pp. 125-142.

Morales, Nicolas (2007): L’artiste de cour dans l’Espagne du XVIIIe siècle: étude de la communauté des musiciens au service de Philippe V (1700-1746), Madrid-Burdeos, Casa de Velázquez.

Morán Turina, José Miguel (2010): “¿Felipe V de Habsburgo?”. En: Sevilla y corte: las artes y el lustro real (1729-1733); Morales, Nicolas / Quiles García, Fernando (eds.), Madrid-Burdeos: Casa de Velázquez, pp. 179-184. PMCid:PMC2976407

Pascual Chenel, Álvaro (2010): El retrato de Estado durante el reinado de Carlos II. Imagen y propaganda, Madrid, Fundación Universitaria Española.

Quirós Rosado, Roberto (2015a): Constantia et fortitudine. La corte de Carlos III y el gobierno de Italia, 1706-1714. Tesis doctoral inédita, Madrid, Universidad Autónoma de Madrid.

Quirós Rosado, Roberto (2015b): “Reconstruyendo el ceremonial. Diplomacia y audiencias públicas en la corte carolina de Barcelona”. En: Actes del Congrés El Tractats d’Utrecht. Clarors i foscors de la pau. La resistència dels catalans; Mollfulleda, Conxita y Sallés, Núria (eds.), Barcelona: Museu d’Història de Catalunya. Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura, pp. 473-478.

Sommer-Mathis, Andrea (2007): “Música y teatro en las cortes de Madrid, Barcelona y Viena durante el conflicto dinástico Habsburgo-Borbón. Pretensiones políticas y teatro cortesano”. En: La pérdida de Europa. La guerra de Sucesión por la Monarquía de España; Álvarez-Ossorio Alvariño, Antonio / García García, Bernardo J. / León Sanz, Virginia (eds.), Madrid: Fundación Carlos de Amberes, pp. 181-198.

Úbeda de los Cobos, Andrés (2002): “Felipe V y el retrato de corte”. En: El arte en la corte de Felipe V; Morán Turina, Miguel (ed.), Madrid: Fundación Caja de Madrid. Patrimonio Nacional. Museo Nacional del Prado, pp. 89-140.

Urrea Fernández, Jesús (1977): La pintura italiana del siglo XVIII en España, Valladolid: Universidad de Valladolid.

Vizcaíno Villanueva, María A. (2005): El pintor en la sociedad madrileña durante el reinado de Felipe IV, Madrid, Fundación Universitaria Española.

Voltes Bou, Pere (1963): Barcelona durante el gobierno del Archiduque Carlos de Austria (1705-1714), tomo I, Barcelona, Instituto Municipal de Historia.

VV. AA. (1993): Barock in Neapel: Kunst zur Zeit der österreichischen Vizekönige, Nápoles, Electa Napoli.

Downloads

Published

2016-09-30

How to Cite

Quirós Rosado, R. (2016). A Court artist in Barcelona during the reign of Charles III of Habsburg: prosopographical notes about Andrea Vaccaro II. Archivo Español De Arte, 89(355), 326–332. https://doi.org/10.3989/aearte.2016.22

Issue

Section

Shorter Notes