On the provenance of José de Ribera’s landscapes in the collection of the House of Alba and other issues
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2016.21Keywords:
Painting, 17th Century, José de Ribera, Marquis of Los Vélez, Isabel Rosa de Ayala, María Teresa Pacheco, Dukedom of AlbaAbstract
The aim of this paper is to make known, through a series of notarial documents, the original provenance of José de Ribera’s paintings Landscape with Fortress and Landscape with Shepherds, which formed part of the collection of paintings of Don Fernando Joaquín Fajardo, sixth marquis of Los Vélez and viceroy of Naples.
Downloads
References
Aguirre y Ortiz de Zárate, Jesús (1984): Discursos leídos ante la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando en la recepción pública del Excelentísimo Señor don Jesús Aguirre y Ortiz de Zárate. Madrid: Academia de Bellas Artes de San Fernando.
Hermoso Romero, Ignacio (2009): “Perpetuar la memoria”: retratos de la Casa de Alba . En: Marqués Ferrer, Virginia (coord.) (2009): Colección Casa de Alba. Sevilla: Junta de Andalucía, pp. 143-173.
Llorente, Mercedes (2006): “Imagen y autoridad en una regencia. Los retratos de Mariana de Austria y los límites del poder”. En: Studia histórica. Historia Moderna, 28, Salamanca, pp. 211-238.
Nicolás Martínez, Mª del Mar (2012a): “Las pinturas de la colección del VI Marqués de los Vélez. El inventario de bienes de 1693 y algunas otras consideraciones”. En: Camacho Martínez, Rosario / Asenjo Rubio, Eduardo (eds.) (2012): Patronos y modelos en las relaciones entre Andalucía, Roma y el Sur de Italia. Málaga: Ministerio de Economía y Competitividad, pp. 155-189.
Nicolás Martínez, Mª del Mar (2012b): “Los virreyes Fajardo y el coleccionismo artístico en Sicilia y Nápoles”. En: Camacho Martínez, Rosario / Asenjo Rubio, Eduardo / Calderón Roca, Belén (eds.): Fiestas y mecenazgo en las relaciones culturales del Mediterráneo en la Edad Moderna. Málaga: Ministerio de Economía y Competitividad, pp. 411-442.
Nicolás Martínez, Mª del Mar (2012c): “Los legados de arte y objetos suntuarios de Mariana Engracia de Toledo y María de Aragón, marquesas de los Vélez, y sus inventarios de bienes (1686)”. En: Rivas Carmona, Jesús (coord.): Estudios de Platería. Murcia: Universidad de Murcia, pp. 385-409.
Pérez Sánchez, Alfonso E. (1992): “Ribera y España”. En: Pérez Sánchez, Alfonso E./Spinosa, Nicola (eds.): Ribera (1591-1652). Madrid: Museo del Prado, pp. 79-105.
Portús, Javier (2013): “Jusepe de Ribera (1591-1652). Paisaje con fortín. Paisaje con pastores”. En: Calderón Ortega, José Manuel: El legado Casa de Alba. Madrid: Comunidad de Madrid, pp. 143-145.
Spinosa, Nicola (1992): “Ribera en Nápoles”. En: Pérez Sánchez, Alfonso E. / Spinosa, Nicola (eds.): Ribera (1591-1652). Madrid: Museo del Prado, pp. 35-55.
Spinosa, Nicola (2008): Ribera. Obra completa. Madrid: Fundación Arte Hispánico.
Urrea, Jesús (2014): “Varia de arte y pasión en la catedral de Valladolid”. En: Boletín de la Real Academia, 49, Valladolid, pp. 57-72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.