On the provenance of José de Ribera’s landscapes in the collection of the House of Alba and other issues

Authors

  • Mª del Mar Nicolás Martínez Universidad de Almería

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2016.21

Keywords:

Painting, 17th Century, José de Ribera, Marquis of Los Vélez, Isabel Rosa de Ayala, María Teresa Pacheco, Dukedom of Alba

Abstract


The aim of this paper is to make known, through a series of notarial documents, the original provenance of José de Ribera’s paintings Landscape with Fortress and Landscape with Shepherds, which formed part of the collection of paintings of Don Fernando Joaquín Fajardo, sixth marquis of Los Vélez and viceroy of Naples.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre y Ortiz de Zárate, Jesús (1984): Discursos leídos ante la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando en la recepción pública del Excelentísimo Señor don Jesús Aguirre y Ortiz de Zárate. Madrid: Academia de Bellas Artes de San Fernando.

Hermoso Romero, Ignacio (2009): “Perpetuar la memoria”: retratos de la Casa de Alba . En: Marqués Ferrer, Virginia (coord.) (2009): Colección Casa de Alba. Sevilla: Junta de Andalucía, pp. 143-173.

Llorente, Mercedes (2006): “Imagen y autoridad en una regencia. Los retratos de Mariana de Austria y los límites del poder”. En: Studia histórica. Historia Moderna, 28, Salamanca, pp. 211-238.

Nicolás Martínez, Mª del Mar (2012a): “Las pinturas de la colección del VI Marqués de los Vélez. El inventario de bienes de 1693 y algunas otras consideraciones”. En: Camacho Martínez, Rosario / Asenjo Rubio, Eduardo (eds.) (2012): Patronos y modelos en las relaciones entre Andalucía, Roma y el Sur de Italia. Málaga: Ministerio de Economía y Competitividad, pp. 155-189.

Nicolás Martínez, Mª del Mar (2012b): “Los virreyes Fajardo y el coleccionismo artístico en Sicilia y Nápoles”. En: Camacho Martínez, Rosario / Asenjo Rubio, Eduardo / Calderón Roca, Belén (eds.): Fiestas y mecenazgo en las relaciones culturales del Mediterráneo en la Edad Moderna. Málaga: Ministerio de Economía y Competitividad, pp. 411-442.

Nicolás Martínez, Mª del Mar (2012c): “Los legados de arte y objetos suntuarios de Mariana Engracia de Toledo y María de Aragón, marquesas de los Vélez, y sus inventarios de bienes (1686)”. En: Rivas Carmona, Jesús (coord.): Estudios de Platería. Murcia: Universidad de Murcia, pp. 385-409.

Pérez Sánchez, Alfonso E. (1992): “Ribera y España”. En: Pérez Sánchez, Alfonso E./Spinosa, Nicola (eds.): Ribera (1591-1652). Madrid: Museo del Prado, pp. 79-105.

Portús, Javier (2013): “Jusepe de Ribera (1591-1652). Paisaje con fortín. Paisaje con pastores”. En: Calderón Ortega, José Manuel: El legado Casa de Alba. Madrid: Comunidad de Madrid, pp. 143-145.

Spinosa, Nicola (1992): “Ribera en Nápoles”. En: Pérez Sánchez, Alfonso E. / Spinosa, Nicola (eds.): Ribera (1591-1652). Madrid: Museo del Prado, pp. 35-55.

Spinosa, Nicola (2008): Ribera. Obra completa. Madrid: Fundación Arte Hispánico.

Urrea, Jesús (2014): “Varia de arte y pasión en la catedral de Valladolid”. En: Boletín de la Real Academia, 49, Valladolid, pp. 57-72.

Downloads

Published

2016-09-30

How to Cite

Nicolás Martínez, M. del M. (2016). On the provenance of José de Ribera’s landscapes in the collection of the House of Alba and other issues. Archivo Español De Arte, 89(355), 317–325. https://doi.org/10.3989/aearte.2016.21

Issue

Section

Shorter Notes