Fernando Chueca Goitia’s Manifesto
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2016.19Keywords:
Manifesto of the Alhambra, Fernando Chueca Goitia, Authorship, 20th-century Spanish architectureAbstract
The Manifesto of the Alhambra (1953) is among the most remarkable texts in the historiography of 20th-century Spanish architecture. This status has made it the subject of several studies, none of which has carefully addressed the question of its authorship. Although the Manifesto was signed by 24 Spanish architects, one of them –Fernando Chueca Goitia– considered himself to be its author. So, to whom should the text really be attributed: to the 24 signatories, or to only one of them? By studying Chueca Goitia’s career and through a careful analysis of both the composition and content of the text, this article attempts to show the role played by Fernando Chueca Goitia in the genesis of the Manifesto of the Alhambra, and the extent to which he could claim authorship of the text.
Downloads
References
AA.VV. (1953): «Sesión de Crítica de Arquitectura. Sesiones celebradas en la Alhambra durante los días 14 y 15 de octubre de 1952». En: Revista Nacional de Arquitectura, 136, Madrid, pp. 13-50.
AA.VV. (1956): “Sesión de Crítica de Arquitectura. Crítica de las Sesiones de Crítica de Arquitectura». En: Revista Nacional de Arquitectura, 176-177, Madrid, pp. 71-83.
AA.VV. (1992): Fernando Chueca Goitia: un arquitecto en la cultura española. Madrid: Fundación Antonio Camuñas.
AA.VV. (1998): Goya. Revista de arte, 264, Madrid (número monográfico con motivo de los cincuenta años de Invariantes castizos de la arquitectura española).
Aburto, Rafael (1953): “Razones de la Alhambra”. En: Revista Nacional de Arquitectura, 136, Madrid, pp. 36-47.
Bergera, Iñaki (2003): Rafael Aburto, arquitecto [tesis doctoral]. Pamplona: Universidad de Navarra, 2003.
Bergera, Iñaki (2005): Rafael Aburto, arquitecto. La otra modernidad. Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos.
Bevan, Bernard (1951): Historia de la arquitectura española. Barcelona: Juventud. Edición original: Bevan, Bernard (1938): History of Spanish Architecture. London: Batsford.
Bohigas, Oriol (1962a): “Granada, hoy”. En: Arquitectura, 45, Madrid, 3-15.
Bohigas, Oriol (1962b): “Cap a una arquitectura realista”. En: Serra d’Or, Barcelona, pp. 17-20.
Chueca Goitia, Fernando (1947): Invariantes castizos de la arquitectura española. Madrid: Dossat.
Chueca Goitia, Fernando (1951a): El semblante de Madrid. Madrid: Revista de Occidente.
Chueca Goitia, Fernando (1951b): La catedral nueva de Salamanca. Salamanca: Universidad.
Chueca Goitia, Fernando (1952a): “La Alhambra y nosotros”. En: Boletín de Información de la Dirección General de Arquitectura, diciembre, Madrid, pp. 10-13.
Chueca Goitia, Fernando (1952b): El Museo del Prado. Madrid: Ínsula.
Chueca Goitia, Fernando (1952c): Viviendas de renta reducida en los Estados Unidos: un estudio de los conjuntos en gran escala y de sus repercusiones en materia de urbanismo. Madrid: Instituto de Estudios de Administración Local.
Chueca Goitia, Fernando (1953a): Manifiesto de la Alhambra. Madrid: Dirección General de Arquitectura.
Chueca Goitia, Fernando (1953b): Nueva York: forma y sociedad. Madrid: Instituto de Estudios de Administración Local.
Chueca Goitia, Fernando (1953c): Arquitectura del siglo XVI. Ars Hispaniae: Historia Universal del Arte Hispánico, vol. XI. Madrid: Plus Ultra.
Chueca Goitia, Fernando (1981): “Prólogo a la segunda edición”. En: Invariantes castizos de la arquitectura española; Invariantes en la arquitectura hispanoamericana; Manifiesto de la Alhambra. Madrid: Dossat.
Chueca Goitia, Fernando / Miguel, Carlos de (1949): La vida y las obras del arquitecto Juan de Villanueva. Madrid: Dirección General de Arquitectura.
Chueca Goitia, Fernando / Torres Balbás, Leopoldo (1951): Planos de ciudades iberoamericanas y filipinas existentes en el Archivo de Indias, 2 vols. Madrid: Instituto de Estudios de Administración Local.
Fernández Alba, Antonio (1992): “Entrevista a Fernando Chueca Goitia”. En: AA.VV. (1992), Fernando Chueca Goitia: un arquitecto en la cultura española. Madrid: Fundación Antonio Camuñas, pp. 27-61.
Fisac, Miguel (1997): “Lo que he aprendido en la Alhambra”. En: Cánovas, Andrés, ed. (1997): Fisac, Madrid: Ministerio de Fomento, pp. 10-11.
Fullaondo, Juan Daniel / Muñoz, María Teresa (1997): Historia de la arquitectura contemporánea española. Y Orfeo desciende. Madrid: Molly Editorial.
García Gómez, Enrique (1948): Silla del Moro y Nuevas escenas andaluzas. Madrid: Revista de Occidente.
Garza, Antonio (1995): Mirar y transformar la herencia hispana en la arquitectura de Luis Barragán [tesis doctoral]. Pamplona: Universidad de Navarra.
Gaya Nuño, Juan Antonio (1954): “El Manifiesto de la Alhambra”. En: Ínsula, 97, Barcelona, p. 9 y p. 12.
Isac, Ángel (1993): “La visión arquitectónica de la Alhambra: el Manifiesto de 1953”. En: Chueca Goitia, Fernando (1993): Manifiesto de la Alhambra. Granada: Fundación Rodríguez-Acosta.
Isac, Ángel (2006): “Una Sesión Crítica de Arquitectura en la Alhambra: El Manifiesto”. En: Isac, Ángel, ed. (2006): El Manifiesto de la Alhambra 50 años después. El monumento y la arquitectura contemporánea. Granada: Patronato de la Alhambra y Generalife, TF Editores, pp. 183-235.
Massot, F. (1952): “Fernando Chueca Goitia. Viviendas de renta reducida en los Estados Unidos”. En: Boletín de Información de la Dirección General de Arquitectura, diciembre, Madrid, pp. 31-32.
Miguel, Carlos de (1953): “Villa en Caldetas”. En Revista Nacional de Arquitectura, 144, Madrid, pp. 25-30. PMid:13074871
Miguel, Carlos de (1972): “Recopilación de 25 años de la Revista Nacional de Arquitectura y de la revista Arquitectura (julio 1948-diciembre 1972)”. En: Arquitectura, 169-170, Madrid, pp. 1-131.
Martínez González, Javier (2004): Conversación con Fernando Chueca Goitia [documento inédito]. Madrid, 27.IV.2004.
Martínez González, Javier (2006): “De Madrid a Granada pasando por Nueva York. La experiencia americana de Fernando Chueca y el Manifiesto de la Alhambra”. En: Pozo, José Manuel / Martínez González, Javier, coords. (2006): La arquitectura americana, motor y espejo de la arquitectura española en el arranque de la modernidad (1940-1965). Pamplona: T6 Ediciones, pp. 175-184.
Navascués Palacio, Pedro (1992): “Arquitectura e Historia en la obra de Fernando Chueca”. En: AA.VV. (1992): Fernando Chueca Goitia: un arquitecto en la cultura española. Madrid: Fundación Antonio Camuñas, pp. 63-121.
Prieto Moreno, Francisco (1952). Los jardines de Granada. Madrid: Cigüeña.
Rovira Gimeno, Josep Maria (2006): “El Manifiesto de la Alhambra y su periferia: personajes, cultura y saberes colaterales”. En: Isac, Ángel, ed.: El Manifiesto de la Alhambra 50 años después. El monumento y la arquitectura contemporánea. Granada: Patronato de la Alhambra y Generalife, TF Editores, pp. 127-181.
S.A. (1947): “Fernando Chueca Goitia. La Catedral de Valladolid”. En: Boletín de Información de la Dirección General de Arquitectura, 5, Madrid, p. 40.
Tippey, Brett (2013): “Genuine Invariants: The Origins of Regional Modernity in Twentieth-century Spain”. En Architectural History, 56. London, pp. 299-342.
Vázquez Rabanal, Alfredo (1974): “Informe sociológico sobre la profesión del arquitecto en el COAM”. En: Arquitectura, 187-188, Madrid, pp. 71-90.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.