Matías de Torres: paintings in Peñaranda de Bracamonte and Hoyos del Espino
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2016.02Keywords:
Matías de Torres, Spanish Painting, drawing, 17th century, Peñaranda de Bracamonte, Hoyos del EspinoAbstract
The Palencian painter Matías de Torres, active in Madrid between the second half of the 17th and early- 18th centuries, focused his professional activity on commissions from churches and convents in various Castilian villages, such as the several paintings of Marian themes for Peñaranda de Bracamonte (Salamanca) and Hoyos del Espino (Ávila), which now have to be incorporated into the catalogue of his work, as well as an Immaculate, in the convent of San Plácido, Madrid, and a drawing (Madrid, Biblioteca Nacional).
Downloads
References
Arnaiz, José Manuel (1991): «Cuadros inéditos del siglo XVII español». En: Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte (UAM), III, pp. 109-124.
Barrio Moya, José Luis (2008): «Nuevas aportaciones a la biografía del pintor palentino Matías de Torres (1635-1711)». En: Publicaciones de la Institución Tello Téllez de Meneses, n. 79, pp. 421-430.
Barrio Moya, José Luis (1981a): «Las deudas del pintor Matías de Torres». En: Archivo Español de Arte, LIV, n. 213, p. 10.
Barrio Moya, José Luis (1981b): «Noticia sobre Alonso Cano. Andrés de Vargas, Matías de Torres y Pompeyo Leoni en el convento de Atocha». En: Archivo Español de Arte, LIV, n. 216, pp. 456-458.
Brown, Jonathan (1975): «Drawings by Herrera the Younger and a follower». En: Master Drawings, 13.3, pp. 235-240.
Casaseca Casaseca, Antonio (1984): Catálogo monumental del Partido Judicial de Peñaranda de Braca - monte (Salamanca). Salamanca, Madrid, Ministerio de Cultura.
García-Mogollón, Florencio Javier (2006): «Hoyos. Arquitectura popular y arte religioso en una localidad del norte de Extremadura». En: Cuariensia, n. 1, pp. 6-66.
Gómez Moreno, Manuel (1965): Catálogo monumental de Salamanca. Madrid, 2 vols.
Gómez Moreno, Manuel (1983): Catálogo monumental de Ávila (1900-1901) Madrid, Ávila, Fundación
Gran Duque de Alba, Ed. de Aurea de la Morena y Teresa Pérez Higuera; 3 vols.
Gutiérrez, Ismael (1993): «Matías de Torres. San Mateo; San Lucas». En: De la Edad Media al Romanticismo. Madrid, Caylus Anticuario, S.A., pp. 130-133.
Gutiérrez Pastor, Ismael (2008): «Matías de Torres (1635-1711). San Felipe». En: A. Ansón Navarro y Ricardo Centellas Salamero (coms.): El dibujo español del Renacimiento a Goya. La colección de la Reina María Cristína de Borbón. Catálogo de la exposición. Zaragoza. Diputación de Zaragoza, pp. 162-163.
Hoffmann-Samland, Jens (com.) (2014): The Spanish Gesture. Drawinf from Murillo to Goya in the Hambueger Kunsthalle Meadows Museum. Dallas.
Kagané, Ludmila (2005): La pintura española del museo del Ermitage. Siglos XV a comienzos del XIX. Sevilla, Museo del Ermitage y Fundación El Monte.
Mayer, August L. (1947): Historia de la pintura Española. Madrid, Espasa Calpe.
McDonald, Marc (com.) (2012): Renaissance to Goya. Prints and drawings from Spain. Catálogo de la exposición. Londres. British Museum.
McDonald, Marc (com.) (2013): El trazo español en el British Museum. Dibujos del Renacimiento a Goya. Madrid, Museo Nacional del Prado. Catálogo de la Exposición.
Montaner López, Emilia (1987): Pintura barroca en Salamanca. Salamanca, Universidad Pontificia de Centro de Estudios Salmantinos.
Montaner López, Emilia (1988): «Pintores de la escuela de Madrid en tierras de Guadalajara». En: Wad-al- Ayara, núm. 15, pp. 387-407.
Muller, Priscilla (com.) (2006): Dibujos españoles en la Hispanic Society of America del siglo de Oro a Goya. Madrid, Museo Nacional del Prado.
Nicolau Castro, Juan (2014): «Un lienzo de la Inmaculada de Matías de Torres en la Colegiata de Talavera de la Reina». En: Archivo Español de Arte, LXXXVII, nº 345, pp. 88-92. http://dx.doi.org/10.3989/aearte.2014.07
Palomino, Acisclo Antonio (1714; ed. de 1947): El museo Pictórico y Escala óptica, ed. Madrid, Aguilar.
Pérez Sánchez, Alfonso E. (1965): «Don Matías de Torres». En: Archivo Español de Arte, LVIII, pp. 31-42.
Pérez Sánchez, Alfonso E. (1986): Historia del dibujo en España. De la edad media a Goya. Madrid, Cátedra.
Pérez Sánchez, Alfonso E (1992): Pintura barroca en España (1600-1750). Madrid. Cátedra.
Pérez Sánchez, Alfonso E. / Navarrete Prieto, B. (1996): «Sobre Herrera el Viejo«. En: Archivo Español de Arte, LXIX, nº 276, pp. 365-387. http://dx.doi.org/10.3989/aearte.1996.v69.i276.608
Ponz, Antonio (1778): Viage de España. Madrid; vol. V. Citado por ed. (1988), Madrid, Aguilar, vol. 2.
Quesada, José María / Jiménez, América (1996): El arte en Atienza, Guadalajara.
Quesada, José María (1994): «Perspectivas y batallas de Francisco Gutiérrez y Matías de Torres». En: Boletín de la Real Academia de San Fernando, n. 79, pp. 257-288.
Q(uesada), J(osé) M(aría ). (2005): «Inmaculada Concepción». En: Inmaculada. Conferencia episcopal española; catálogo de la exposición. Madrid, pp. 236-258.
VV.AA. (2002): Pintura del Museo Nacional de Escultura. II. Ss. XVII y XVIII, Valladolid.
Zapata, Teresa (2000): La entrada en la Corte de María Luisa de Orleans, Arte y fiesta en Madrid de Carlos II. Madrid, Fundación parea el Estudio del Arte Hispánico.
Zapata Fernández de la Hoz, Teresa (2010): "Unpublised Drawings by Matías de Torres (1635-1711)". En: Master Drawings (Drawings in Spain. In memoriam A. E. Pérez Sánchez), vol. XLVIII, n. 4, pp. 482-497.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.