Looking at and Listening to the Limoges Crozier in Toledo Cathedral
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2023.54Keywords:
Toledo, Crozier, Limoges enamel, sensory experience, church dedicationAbstract
Toledo Cathedral owns an early thirteenth-century crozier from Limoges with unique representations of lions and deacons, indicative of Limoges’ rich artistic repertoire. Acknowledging its eye-catching features, this short article presents the crozier as a hand-held object that animated multiple senses through its physical use.
Downloads
References
Alfonso X el Sabio. El legado de un rey precursor (2022): VIII Centenario, (Toledo, Museo de Santa Cruz, del 14 de marzo al 19 de junio de 2022). Toledo: Ayuntamiento de Toledo.
Bagnoli, Martina (ed.) (2016): A Feast for the Senses: Art and Experience in Medieval Europe. New Haven/London: Yale University Press.
Bastard d'Estang, Auguste de (1851): Études de symbolique chrétienne. Rapports sur les crosses de Tiron ed de Saint-Amand de Rouen, faits, en 1856 et 1857, au Comité de la langue, de l'histoire et des arts de la France, section d'archéologie. Paris: Imprimerie impériale.
Birkedal Bruun, Mette/Hamilton, Louis I. (2016): "Rites for Dedicating Churches". In: Gittos, Helen/Hamilton, Sarah (eds.), Understanding Medieval Liturgy: Essays in Interpretation. London/ New York: Routledge, pp. 177-204. https://doi.org/10.4324/9781315562988-9
Cedillo, Jeronimo Lopez de Ayala (1991 [1919]): Catálogo monumental y artístico de la Catedral de Toledo. Toledo: Diputación Provincial de Toledo.
Classen, Constance (2012): The deepest Sense: A Cultural History of Touch. Studies in Sensory History. Baltimore: University of Illinois Press. https://doi.org/10.5406/illinois/9780252034930.001.0001
Corbin, Alain (2005): "Charting the Cultural History of the Senses". In: Howes, David (ed.), Empire of the Senses: The Sensual Culture Reader. Oxford: Berg, pp. 128-139. https://doi.org/10.4324/9781003230700-12
Dabrowska, Elzbieta (2011): " IV. Crosses". In: Corpus des émaux méridionaux. Tome II: L'apogée, 1190-1215. Paris: Éditions du Louvre, pp. 177-181.
De Limoges a Silos (2001): Exposición itinerante celebrada a Madrid, Biblioteca Nacional; Bruselas, Espace Culturel BBL; Monasterio de Santo Domingo de Silos del 15 noviembre 2001 a 28 abril 2002. Madrid: Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior.
Dempsey, Karen/Jasperse, Jitske (2020): "Multisensorial Musings on Miniature Matters". In: Dempsey, Karen/Jasperse, Jitske (eds.), Getting the Senses of Small Things / Sinn und Sinnlichkeit kleiner Dinge, special issue, Das Mittelalter. Perspektiven mediävistischer Forschung 25, 2, pp. 249-270. https://doi.org/10.1515/mial-2020-0037
Duran-Portan, Joan (2015): L'orfebreria romànica a Catalunya (950-1250), 2 vols (diss): Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
Español, Francesca (2001): "Los esmaltes de Limoges en España". In: Sánchez Quevedo, Isabel (coord.), De Limoges a Silos. Exposición itinerante celebrada a Madrid, Biblioteca Nacional; Bruselas, Espace Culturel BBL; Monasterio de Santo Domingo de Silos del 15 noviembre 2001 a 28 abril 2002. Madrid: Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior, pp. 87-111.
Franco Mata, Angela (2022): "El báculo pastoral en la orfebrería medieval: iconografía, teología, función". In: Románico. Revista de arte, 34, pp. 8-17.
Gaborit-Chopin, Danielle (2005): "Tau dit «de saint Loup»". In: Avril, François/Gaborit, Jean-René (eds.), La France romane au temps des premiers Capétiens (987-1152): Catalogue de l'exposition présentée au musée du Louvre du 10 mars au 6 juin 2005. Paris: Hazan And Musée Du Louvre éditions, cat. 85.
Gallart Pineda, Pascal (2013): "El ritual de la dedicación de la iglesia en los pontificales medievales y su ciclo icónico". In: IMAGO. Revista de Emblemática y Cultura Visual, 5, pp. 79-89. https://doi.org/10.7203/imago.5.2620
Gamage, Kshanti (2021): "L'usage épiscopal des crosses serpentiformes en émail de l'oeuvre de Limoges (XIIIe siécle): Performance et représentation". In: Histoire de l'art, 88, 2, pp. 1-12.
Griffiths, Fiona/ Starkey, Kathryn (eds.) (2018): Sensory Reflections: Traces of Experience in Medieval Artifacts. Sense, Matter, and Medium, vol. 1. Leiden/Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110563443-001
Gurt I Esparraguera, J. M./ Diarte Blasco, P. (2012): "La basílica de Santa Leocadia y el final de uso del Circo Romano de Toledo: una nueva interpretación". In: Zephyrvs, 69, pp. 149-163.
Hernando Garrido, José Luis (2001): "Báculo". In: Sánchez Quevedo, Isabel (coord.), De Limoges a Silos. Exposición itinerante celebrada a Madrid, Biblioteca Nacional; Bruselas, Espace Culturel BBL; Monasterio de Santo Domingo de Silos del 15 noviembre 2001 a 28 abril 2002. Madrid: Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior, cat. 22.
Iogna-Prat, Dominique (2006): La maison dieu. Une histoire monumentale de l'Eglise au Moyen Ages (v. 800-v. 1200): Paris: Éditions du Seuil. https://doi.org/10.14375/NP.9782020862578
Isidore of Seville: De Ecclesiasticis Officiis (2008): Ancient Christian Writers 61, trans. and intro. by Thomas L. Knoebel. Mahwah: The Newman Press.
Johnson, Penelope D. (1993): Equal in Monastic Profession Religious Women in Medieval France. Women in Culture and Society. Chicago: University of Chicago.
Llamazares Rodríguez, F. (2002): "Báculo episcopal". In: Vizuete Mendoza, J.C./Llamazares Rodríguez, F./Martín Sánchez, J. (coord.): Los arzobispos de Toledo y la Universidad Española. Catálogo de exposición, Iglesia de San Pedro Mártir, Toledo. Cuenca: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, p. 116.
López-Mayán, Mercedes (2014): "Liturgia catedralicia y producción manuscrita en castilla a comienzos del siglo XIII: el pontifical 39-12 de la biblioteca capitular de Toledo". In: Molina de la Torre, Francisco J./Ruiz Albi, Irene/Herrero de la Fuente, Marta (eds.), Lugares de escritura: la catedral. X Jornadas de la Sociedad Española de Ciencias y Técnicas Historiográficas. Valladolid: Imprenta MAAS, pp. 341-359.
Marquet de Vasselot, Jean Joseph (1941): Les crosses Limousines du XIIIe siècle. Paris: Firmin-Didot et Cie.
Martin, Therese (ed.) (2020): The Medieval Iberian Treasury in the Context of Cultural Interchange (Expanded Edition): Leiden: Brill. https://doi.org/10.1163/9789004424593
Méhu, Didier (2016): "The Colors of the Ritual: Description and Inscription of Church Dedication in Liturgical Manuscripts (10th 11th Centuries)". In: Bedos-Rezak, Brigitte Miriam/Hamburger, Jeffrey (eds.), Sign and Design: Script as Image in Cross-Cultural Perspective. Washington, D.C.: Dumbarton Oaks, pp. 259-277.
Miller, Maureen (2014): Clothing the Clergy: Virtue and Power in Medieval Europe, c. 800- 1200. Ithaca/London: Cornell University Press.
Morales, A. de (1765): Viage de Ambrosio de Morales por orden del Rey Don Phelipe a los Reinos de León y Galicia y Principado de Asturias [c. 1572]. Madrid.
Newhauser, Richard G. (ed.) (2014): A Cultural History of the Senses in the Middle Ages. Cultural History of the Senses, vol. 2. https://doi.org/10.5040/9781474233156
Palazzo, Éric (1999): L'évêque et son image. L'illustration du Pontifical au Moyen Âge. Turnhout: Brepols. https://doi.org/10.1484/M.STMH-EB.5.112331
Palazzo, Éric (2014): L'invention chrétienne des cinq sens dans la liturgie et l'art au Moyen Âge. Paris: Éditions du Cerf. https://doi.org/10.1484/M.DM-EB.5.102140
Pérez López, José Luis (2002): "La Vida de San Ildefonso del ex beneficiado de Úbeda en su contexto histórico". In: Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica, 20, pp. 255-283.
Le Pontifical Romano-Germanique du dixième siècle. Studi e testi 226/227/269 (1963-1972): Elze, Reinhard/Vogel, Cyrille (eds.), Città del Vaticano: Biblioteca apostolica vaticana.
Ponz, Antonio (1788): Viage de España, vol. 14. Madrid: Joachin Ibarra Impresor.
Revuelta Tubino, Matilda (ed.) (1989): Inventario artistico de Toledo, Tomo II, vol. 1. Madrid: Ministerio de Cultura.
Robinson, Francis W. (1962): "An Enameled Crozier of Saint Michael". In: Bulletin of the Detroit Institute of Arts, 41, 4, pp. 69-71. https://doi.org/10.1086/DIA41504312
Töbelmann, Paul (2011): Stäbe der Macht. Stabsymbolik in Ritualen des Mittelalters. Historische Studien, vol. 502. Husum: Matthiesen Verlag.
Woolgar, Chris. M. (2006): The Senses in Late Medieval England. New Haven/London: Yale University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780199273492.003.0013
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.
Funding data
Ministerio de Ciencia e Innovación
Grant numbers RTI2018-098615-B-I00
Agencia Estatal de Investigación
Grant numbers RTI2018-098615-B-I00
European Regional Development Fund
Grant numbers RTI2018-098615-B-I00