The Attribution of a Painting to Mateo Pérez de Alesio in Lima
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2024.1376Keywords:
Painting, 16th century, Pérez de Alesio, engraving, LimaAbstract
In the convent of the Descalzos in Lima there is a work of the Virgin of the Angels that can now be attributed to the Italian painter Mateo Pérez de Alesio thanks to the unpublished documentary contribution.
Downloads
References
Bernales Ballesteros, Jorge. 1966. “El primer convento recoleto en Lima”. Boletín del Instituto Riva-Agüero, (Lima), n.º 7, 80-155.
Bernales Ballesteros, Jorge. 1972. Lima, la ciudad y sus monumentos. Sevilla: Escuela de Estudios Hispanoamericanos.
Bernales Ballesteros, Jorge. 1973. “Mateo Pérez de Alesio, pintor romano en Sevilla y Lima”. Archivo Hispalense. Revista histórica, literaria y artística, t. 56, nº 171-173, 221-271.
Cobo, Bernabé y Manuel González de la Rosa. 1882. Historia de la fundación de Lima. Lima: Imprenta Liberal.
Da Costa Kaufmann, Thomas. 2008. “Pintura de los reinos: una visión global del campo cultural”. Pintura de los reinos: identidades compartidas: territorios del mundo hispánico, siglos xvi-xviii, editado por J.Gutiérrez Haces y J. Brown, t. 1, 87-135. México: Fondo Cultural Banamex.
González García, Juan Luis. 2015. Imágenes sagradas y predicación visual en el Siglo de Oro. Madrid: Akal.
Heras, Fray Julián. 2002. El museo del convento de los Descalzos. Lima: Provincia Misionera de San Francisco Solano del Perú.
Lohmann Villena, Guillermo. 1940. “Noticias inéditas para ilustrar la Historia de las Bellas Artes en Lima durante los siglos XVI y XVII”. Revista histórica, (Lima), nº 13, 5-30.
Marchena Hidalgo, Rosario. 2018. “El Niño Jesús del retablo de la Virgen de Belén de la iglesia de la Anunciación de Sevilla”. Laboratorio de Arte, n.º 30, 65–84. https://doi.org/10.12795/LA.2018.i30.04
Mesa, José De y Teresa Gisbert. 1965. “Angelino Medoro y su obra en Sud América”, Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas, (Buenos Aires), nº 18, 27-67.
Mesa, José De y Teresa Gisbert. 1971. “Angelino Medoro, escultor”, Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas, (Buenos Aires), nº 24, 111-124.
Mesa, José De y Teresa Gisbert. 2005. El Manierismo en los Andes. Memoria sobre el III Encuentro Internacional del Barroco. La Paz (Bolivia): Unión Latina.
Navarrete Prieto, Benito. 1998. La pintura andaluza del siglo xvii y sus fuentes grabadas. Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico.
Nicolo, Francesco de y Laura Liliana Vargas Murcia. 2022. “Considerazioni su Matteo Pérez da Lecce al margine di nuovi documenti tra Lima e Siviglia (1590-1602)”. Esperide. Cultura artistica in Calabria, t. 12, nº 23-24, 110-130.
Palesati, Antonio y Nicoleta Lepri. 1999. Matteo da Leccia: manierista toscano; dall’Europa al Perú. Italia: Promarance.
Piscitello, Patricia. 2015. “Matteo, detto Matteo da Lecce, ad vocem”. Dizionario Biografico degli italiani, vol. 82. Roma: Treccani.
Porras, Stephanie. 2023. The First Viral Images: Maerten de Vos, Antwerp Print, and the Early Modern Globe. Estados Unidos de América: University Park / Penn State University Press.
Romero Rodríguez, Agustina. 2013. “Redes de Imágenes y reediciones de Estampas: Nuevas aproximaciones al estudio de la circulación de grabados en Europa y América colonial”. En Las redes del arte, intercambios, procesos y trayectos en la circulación de las imágenes, coordinado por Silvia Dolinko, 39-48. Buenos Aires: CAIA.
Stastny Mosberg, Francisco. 1969. “Pérez de Alesio y la pintura del siglo XVI”. Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas, (Buenos Aires), n.º 22, 7-45.
Stastny Mosberg, Francisco. 2013. Estudios de Arte Colonial, vol. 1. Lima, 119-149.
Wuffarden, Luis Eduardo. 2004. “Dos obras inéditas de Mateo Pérez de Alesio en el monasterio de la Concepción”. Histórica, (Lima), vol. 28, nº. 1, 179-192.
Wuffarden, Luis Eduardo. 2014. “Entre el arcaísmo y la innovación, 1610-1670”. En Pintura en Hispanoamérica, 1550-1820, coordinado por L. E. Alcalá y J. Brown, 1550-1820. Madrid: Ediciones El Viso.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read here the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.