Sticking up for don Diego de Acedo, “el Primo”, and Another One for Morra, the Dwarf Dressed in Red

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2024.1256

Keywords:

Sebastián de Morra, Calabacillas, Francisco Lezcano, Plinio, Velázquez, Fraga

Abstract


The Museo Nacional del Prado modified shortly after 2012 the names of two paintings by Velazquez, which were well-established since long time ago, the dwarfs Sebastián de Morra and don Diego de Acedo, “el Primo”. In the present work we examine the path of these canvases through the various inventories of the royal houses and dismiss some of the reasons that might have triggered changing the names of the paintings. We also put forward arguments related to the etymology of the traditional nicknames and biographies of the portrayed characters to support our claim that that Sebastián de Morra is the dwarf of the Alcázar dressed in red, portrayed in Fraga in 1644 and saved from the 1734 fire, whilst don Diego de Acedo, “el Primo”, is the “philosopher studying”, pair of the dwarf with the deck of cards that were in the Torre de la Parada ever since Velazquez painted them in 1637.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Manuel Cruz Valdovinos, Universidad Complutense de Madrid

Consejo Asesor

References

Allende-Salazar, Juan y Francisco Javier Sánchez Cantón. 1919. Retratos del Museo del Prado: identificación y rectificaciones. Madrid: Junta de Iconografía Nacional.

Alpers, Svetlana. 1971. The decoration of the Torre de la Parada, Corpvs Rubenianum Ludwig Burchard, Tomo IX. Londres-Nueva York: Phaidon.

Arroyo Martín, Francisco. 2002. "El marqués de Leganés. Apuntes biográficos". Espacio, Tiempo y Forma. Serie IV, Hª Moderna, nº 15: 145-185. https://doi.org/10.5944/etfiv.15.2002.3434

Beroqui, Pedro. 1914. Adiciones y correcciones al Catálogo del Museo del Prado. Parte segunda. Escuelas españolas. Valladolid: Tipografía del Colegio Santiago.

Blanco, Mercedes. 2022. "Pacheco, Gracián, Apeles y la idea del arte en el entorno de Velázquez". En Serio ludere: Homenaje a Jean-Pierre Étienvre, editado por Marina Mestre-Zaragoza y Philippe Rabaté, 325-362. https://books.openedition.org/cvz/34092?lang=es. (Acceso: 16-03-2023). https://doi.org/10.4000/books.cvz.34092

Bouza, Fernando. 1991. Locos, enanos y hombres de placer en la corte de los Austrias. Oficio de burlas. Madrid: Temas de Hoy.

Bouza, Fernando. 1999. "La estafeta del bufón. Cartas de gente de placer en la España de Velázquez". Madrid. Revista de Arte, Geografía e Historia, nº 2: 95-124.

Burke, Marcus B. y Cherry, Peter. 1997. Collections of Paintings in Madrid, 1601-1755. Nueva York: Getty Museum.

Caballero Aguado, Julián. 2010. "Los oficios enajenados de procurador". Revista (Ilustre Colegio de Procuradores de Madrid I.C.P.M.), Nueva época, nº 14: 54-57.

Castillón Cortada, Francisco. 1985. "Las salinas de Aguinaliu, Calasanz, Juseu y Peralta. Huesca". Argensola. Revista de Ciencias Sociales del Instituto de Estudios Aragoneses, nº 99: 66-90.

Corpvs Velazqueño. Documentos y texto. 2000. Edición y addenda por Ángel Aterido Fernández, coordinación e índices por Juan Manuel Martín García y dirección por José Manuel Pita Andrade. Madrid: Dirección General de Bellas Artes y Bienes Culturales, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Cruz Valdovinos, José Manuel. 2011. Velázquez. Vida y obra de un pintor cortesano. Zaragoza: Caja Inmaculada.

Cruzada Villaamil, Gregorio. 1885. Anales de la vida y de las obras de Diego de Silva Velázquez. Madrid: Librería de Miguel Guijarro.

Frutos Sastre, Leticia de. 2009. El templo de la Fama. Alegoría del Marqués del Carpio. Madrid: Fundación del Arte Hispánico.

Garrido, Carmen. 1992. Velázquez. Técnica y evolución. Madrid: Museo del Prado.

López-Rey, José. 1979. Velázquez: The Artist as Maker: With a Catalogue Raisonné of his Extant Works. Lausanne-París: Bibliothèque des Arts.

López Fanjul y Díez del Corral, María y Juan José Pérez Preciado. 2005. "Los números y marcas de colección en los cuadros del Museo del Prado". Boletín del Museo del Prado, nº 23: 84-110.

Madrazo, Pedro de. 1872. Catálogo descriptivo e histórico de los cuadros del Museo del Prado de Madrid. Madrid: Imp. M. Rivadeneyra.

Martín González, Juan José. 1960. "Algunas sugerencias acerca de los "bufones" de Velázquez". En Varia Velazqueña, Tomo 1, 250-256. Madrid: Ministerio de Cultura.

Martínez Leiva, Gloria y Ángel Rodríguez Rebollo. 2015. El inventario del Alcázar de Madrid de 1666. Madrid: CSIC-Polifemo.

Memorial Histórico Español. 1862. En Colección de documentos, opúsculos y antigüedades que publica la Real Academia de la Historia, Tomo 16. Madrid: Imprenta Nacional.

Mena Marqués, Manuela. 1986. Monstruos, enanos y bufones en la corte de los Austrias. (A propósito del Retrato de enano de Juan Van der Hamen). Madrid: Museo del Prado.

Moreno Villa, José. 1939. Locos, enanos, negros, y niños palaciegos: Gente de placer que tuvieron los Austrias en la corte española desde 1563 a 1700. Ciudad de México: La Casa de España en México.

Novoa, Matías de. Historia General del Rey de las Españas D. Phelipe Quarto en que se cuenta todo lo sucedido en la dilatada Monarchia de España. Tomo 7. Desde el año de 1641 hasta el de 1642 dirigida a Don Iuan Alonso Henrriquez Almirante de Castilla por Don Bernaué de Viuanco Ayuda de Cámara de S.M. Escribano de la Estampilla y del Consejo de la Inquisición [Manuscrito]. Madrid: Biblioteca Nacional de España, Mss/1731.

Pellicer de Ossau y José Tovar. Avisos históricos que comprenden las noticias y sucesos más particulares ocurridos en nuestra Monarquía desde 7 de enero de 1642 a 25 de octubre de 1644 [Manuscrito]. Madrid: Biblioteca Nacional de España, Mss/7693.

Pérez d'Ors, Pablo y Michael Gallagher. 2010. "New information on Velázquez's portrait of Philip IV at Fraga in the Frick Collection, New York". The Burlington Magazine, nº 152: 652-659.

Pérez d'Ors, Pablo, Richard Johnson y Don Johnson. 2012. "Velázquez in Fraga: a new hypothesis about the portraits of El Primo and Philip IV". The Burlington Magazine, nº 154: 620-625.

Pita Andrade, José Manuel. 1952. "Los cuadros de Velázquez y Mazo que poseyó el séptimo marqués del Carpio". Archivo Español de Arte, 25, nº 99: 223-236.

Ponz, Antonio. 1776. Viage de España. Tomo 4. Madrid: Joaquín Ibarra.

Portús Pérez, Javier. 2023. Obras maestras españolas de la Frick Collection. Madrid: Museo Nacional del Prado.

Quevedo, Francisco de. 2007. Poesía burlesca. Tomo II. Jácaras y Bailes (anotado por Ignacio Arellano). Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Quevedo y Villegas, Francisco de. 1869. Poesías completas. Barcelona: Librería de lance de Ramón Pidal.

Varia Velazqueña. 1960. Edición de Gallego Burín. Madrid: Ministerio de Cultura.

Published

2024-10-01

How to Cite

Cruz Valdovinos, J. M. (2024). Sticking up for don Diego de Acedo, “el Primo”, and Another One for Morra, the Dwarf Dressed in Red. Archivo Español De Arte, 97(386), 1256. https://doi.org/10.3989/aearte.2024.1256

Issue

Section

Articles

Funding data

Universidad Complutense de Madrid
Grant numbers 970866

Most read articles by the same author(s)