On the activation of the environment: the first pieces of gravity and magnetism by Juan Navarro Baldeweg

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2022.23

Keywords:

Navarro Baldeweg, art, installations, gravity, magnetism

Abstract


In 1973, Juan Navarro Baldeweg made one of his most emblematic works, The Column and the Weight, a photograph taken in the lobby of the School of Architecture and Planning of the Massachusetts Institute of Technology (MIT) during the period of time that he remained in the United States linked to the MIT Center for Advanced Visual Studies. With it, he began to work on the pieces of gravity and magnetism, in a constant and systematic work that has continued until today. A detailed study of these pieces and the references that motivated them can be of great interest to clarify part of the conceptual universe of the artist.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amacher, Maryanne (2010): Maryanne Amacher: City Links Booklet. Stuttgart: Goethe-Institut.

Andersen, Wayne (1969): Takis, evidence of the Unseen. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.

Díaz Cuyás, José/Molins, Patricia/San Martín, Francisco Javier/Pardo, Carmen/Bueno, Pepa/Benet, Vicente/Pujals, Esteban (2009): Encuentros de Pamplona 1972: Fin de fiesta del arte experimental. Madrid: Museo Nacional de Arte Reina Sofía.

Kepes, György (1976): "Idea, Trial Sketches for Boston Harbor". En: You are Here, Boston Celebrations. Environmental Art. Boston: Center for Advanced Visual Studies, Institute of Contemporary Art.

Lorenzo, Covadonga (2017): "La influencia de Györg Kepes en la obra temprana de Juan Navarro Baldeweg realizada en el Center for Advanced Visual Studies del MIT (1971-1975)". En: Ra Revista de Arquitectura 19, Universidad de Navarra, pp. 67-78. https://doi.org/10.15581/014.19.67-78

Lorenzo, Covadonga (2021): "El estudio de Juan Navarro Baldeweg en el CAVS (1973), un pasaje hacia el espacio imaginario en su obra temprana". En: Rita_revista indexada de textos académicos, 15, Madrid, pp. 144-151. https://doi.org/10.24192/2386-7027(2021)(v15)(10)

Moreno, Ignacio (2010): "Geografía de un mapa mental: la experiencia de Juan Navarro Baldeweg en el MIT, 1971- 1975". En: Actas del Congreso Internacional: Viajes en la transición de la arquitectura española hacia la modernidad, Universidad de Navarra, pp. 259-268.

Moreno, Ignacio (2021). "Huellas de Intención". En: Archivo Lafuente. https://archivolafuente.com/historia/huellas-de-intencion/ [Consulta: 27/05/2022]

Navarro Baldeweg, Juan (1975a): El medioambiente como espacio de significación. Madrid: Fundación Juan March.

Navarro Baldeweg, Juan (1975b): "Juego normal". En: Garnería, José/Amón, Santiago (eds): Pintores Constructivistas Españoles. Madrid: Centro Difusor de Arte.

Navarro Baldeweg, Juan (2000a): "Conversación de Juan Navarro Baldeweg con Juan José Lahuerta". En: Beltramini, G./Croset, P. A. (eds): Juan Navarro Baldeweg. Risonanze di Soane. Vicenza: Centro Internazionale di Studi di Architettura Andrea Palladio.

Navarro Baldeweg, Juan (2000b): Navarro Baldeweg. La caja de resonancia. Madrid: Galería Marlborough.

Navarro Baldeweg, Juan (2001): Juan Navarro Baldeweg. Madrid: Tanais Ediciones.

Navarro Baldeweg, Juan (2003): El horizonte en la mano. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.

Navarro Baldeweg, Juan (2005): "Omaggio a Gyorgy Kepes". En: Lotus International, Italia, p.125.

Navarro Baldeweg, Juan (2007): Juan Navarro Baldeweg. Una Caja de Resonancia. Barcelona: Editorial Pre-textos, Colegio de Arquitectos de Cataluña.

Navarro Baldeweg, Juan (2013). "La luz es el tema (Entrevista de Óscar Linares)". En: Revista Diagonal, 43, Madrid, p. 34.

Tucker, William (1974): The Language of Sculpture. Londres: Thames and Hudson.

Tucker, William (1975): The Condition of Sculpture. Londres: Arts Council of Great Britain, Hayward Gallery.

Downloads

Published

2022-12-30

How to Cite

Lorenzo Cueva, C. . (2022). On the activation of the environment: the first pieces of gravity and magnetism by Juan Navarro Baldeweg. Archivo Español De Arte, 95(380), 437–452. https://doi.org/10.3989/aearte.2022.23

Issue

Section

Articles