“Com fa faena de fusta”. The renaissance altarpiece of the carpenters guild of Valencia
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2021.19Keywords:
Onofre Falcó, Damià Gonçalbes, Joan de Joanes, carpenters, altarpiece, Saint Joseph, ValenciaAbstract
Around 1542, the Valencia Carpenter’s Guild commissioned a new altarpiece, which was made by the sculptor Damià Gonçalbes. Onofre Falcó was hired to undertake its painting, and the requested subjects constitute a self-referential discourse that dignifies carpentry through links between the profession, its patron saint, Joseph, and other saints.
Downloads
References
Abizanda, Manuel (1915): Documentos para la historia artística y literaria de Aragón procedentes del archivo de Protocolos de Zaragoza, siglo XVI. Zaragoza: La Editorial.
Aldana, Salvador (1982): "La Lonja de Valencia". En: Archivo de Arte Valenciano, 63, pp. 3-19.
Aldana, Salvador (1992): El Palacio de la Generalitat de Valencia. Valencia: Consell Valencià de Cultura.
Bassegoda, Bonaventura (1995): "Vicente Vitoria (1650-1709), primer historiador de Joan de Joanes". En: Locus Amoenus, 1, pp. 165-172. https://doi.org/10.5565/rev/locus.37
Benito, Fernando (1986): "Vicente Requena «el Viejo», colaborador de Joan de Joanes en las «Tablas de San Esteban» del Museo del Prado". En: Boletín del Museo del Prado, 19, pp. 13-29.
Benito, Fernando (1998): Los Hernandos. Pintores hispanos del entorno de Leonardo. Valencia: Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.
Benito, Fernando (2000): Joan de Joanes. Una nueva visión del artista y su obra. Valencia: Museo de Bellas Artes.
Benito, Fernando / Vallés, Vicente (1991): "Nuevas noticias de Vicente Maçip y Joan de Joanes". En: Archivo español de arte, 255, pp. 353-361.
Cerveró, Luis (1971): "Pintores valentinos. Su cronología y documentación". En: Archivo de Arte Valenciano, 42, pp. 23-36.
Civil, Pierre (2005): "El artesano y el artista: aspectos de la iconografía de San José". En: Les Cahiers de Framespa. Noveaux champs de l'histoire sociale, 1. En: <http://journals.openedition.org/framespa/420> [2-12-2020]. https://doi.org/10.4000/framespa.420
Company, Ximo (1991). L'art i els artistes al País Valencià modern (1440-1600). Barcelona: Curial.
Falomir, Miguel (1994): La pintura y los pintores en la Valencia del Renacimiento (1472-1620). Valencia: Consell Valencià de Cultura.
García Marsilla, Juan Vicente (2011): "Bellesa compartida. Confraries, oficis i parròquies com a clients artístics a la València medieval". En: Afers, 70, pp. 601-634.
Gavara, Joan J. / Gómez-Ferrer, Mercedes (1998): "Fernando Yáñez de la Almedina y el órgano renacentista de la catedral de Valencia". En: Benito, Fernando (com.). Los Hernandos. Pintores hispanos del entorno de Leonardo. Valencia: Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, pp. 235-246.
Gómez Frechina, José (2009): "Retablo de la Crucifixión". En: Garín, Felipe / Pons, Vicente (coms.). La gloria del Barroco. Valencia: Generalitat Valenciana, pp. 368-369.
Gómez Frechina, José (2018): "Onofre Falcó, a Spanish Renaissance master". En: Colnaghi Studies Journal, 3, pp. 179-200.
Gómez Frechina, José (2020): "Onofre Falcó. Oració a l'Hort". En: Gimilio, David (dir.). Més museu: últimes adquisicions del Museu de Belles Arts de València (2010-2020). Valencia: Generalitat Valenciana, pp. 32-33.
Gómez-Ferrer, Mercedes (1995): "Nuevas noticias sobre el retablo de la vida de San Esteban de Joan de Joanes". En: Boletín del Museo del Prado, 34, pp. 11-14.
Gómez-Ferrer, Mercedes (1998): Arquitectura en la Valencia del siglo XVI. El Hospital General y sus artífices. Valencia: Albatros.
Gómez-Ferrer, Mercedes (2009): "Sobre los inicios del escultor flamenco Pedro Dorpa en Valencia (act. 1545-1586)". En: Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, 85, pp. 433-440.
Gómez-Ferrer, Mercedes (2011-2012): "Los Falcó, una familia de pintores en la Valencia del siglo XVI". En: Locus Amoenus, 11, pp. 79-96. https://doi.org/10.5565/rev/locus.221
Gómez-Ferrer, Mercedes (2014): "Viajes de ida y vuelta. La recepción del Renacimiento en Valencia". En: Company, Ximo / Franco, Borja / Rega, Iván (eds.). Bramante en Roma, Roma en España. Un juego de espejos en la temprana Edad Moderna. Lleida: Centre d'Art d'Època Moderna, pp. 160-183.
Gómez-Ferrer, Mercedes (2016): "El relieve del Tránsito de la Virgen de la catedral de Valencia, obra de Carles Gonçalbez. A propósito de la escultura valenciana en la transición al siglo XVI". En: Goya, 357, pp. 271-285.
Gómez-Ferrer, Mercedes (2017): "Miguel del Prado, pintor de retablos en Valencia. Su fallecimiento en las Germanías (1521)". En: Archivo Español de Arte, 358, pp. 125-140. https://doi.org/10.3989/aearte.2017.08
Gómez-Ferrer, Mercedes (2019): "Unos techos en busca de autor: la familia Gregori y los artesonados del castillo de Alaquàs". En: Quaderns d'Investigació d'Alaquàs, 39, pp. 127-151.
Gómez-Ferrer, Mercedes (2020): "The Hispanic Society's Resurrection relief, a Valencian work from the turn of the sixteenth century". En: Sculpture Journal, 29, pp. 159-178. https://doi.org/10.3828/sj.2020.29.2.3
Gómez-Ferrer, Mercedes / Corbalán, Juan (2012): "Un contrato inédito de Juan de Juanes. El retablo de la cofradía de la Sangre de Cristo de Valencia (1539)". En: Archivo Español de Arte, 337, pp. 1-16. https://doi.org/10.3989/aearte.2012.v85.i337.490
González García, Juan Luis (1999): ""Ut pictura rhetorica": Juan de Juanes y el retablo de San Esteban de Valencia". En: Boletín del Museo del Prado, 35, pp. 21-56.
González Martí, Manuel (1928): Pintors valencians de la Renaixença. Joanes: l'enigma de la seua vida. Valencia: Sociedad Valenciana de Publicaciones.
Hérnandez, Lorenzo / Gómez, Antonio (2018): Biografía y catálogo razonado del pintor valenciano Onofre Falcó. Madrid.
Iborra, Federico (2019): "Jaume Vicent: un escultor singular en la encrucijada de dos siglos". En: Archivo de Arte Valenciano, 100, pp. 43-56.
Izquierdo, Teresa (2011a): El fuster: definició d'un ofici en la València medieval. Tesis doctoral. Valencia: Universitat de València.
Izquierdo, Teresa (2011b): "La imagen como símbolo de identidad corporativa. La cofradía de carpinteros de Valencia: construcción y representación de su imagen como corporación". Codex Aquilarensis, 27, pp. 277-290.
Izquierdo, Teresa (2017): "Nuevas consideraciones en torno a la iconografía del obrador de san José carpintero. A partir de las evidencias documentales de la carpintería en Valencia entre 1400 y 1530". Revista Digital de Iconografía Medieval, 18, pp. 67-84.
Jordán, Jaime (1712): Historia de la provincia de la corona de Aragón de la sagrada orden de los ermitaños de nuestro gran padre san Augustin (...). Parte primera. Tomo segundo. Valencia: Antonio Bordázar.
Martínez Rondán, Josep (1998): El Retaule de la Resurrecció de la Seu de València. Sagunt: J. Martínez.
Martínez Vinat, Juan (2018): Cofradías y oficios. Entre la acción confraternal y la organización corporativa en la Valencia medieval (1238-1516). Tesis doctoral. Valencia: Universitat de València.
Miquel, Matilde (2011): Retablos, prestigio y dinero: Talleres y mercado de pintura en la Valencia del gótico internacional. Valencia: Universitat de Valencia.
Miquel, Matilde / Serra, Amadeo (2011): ""Se embellece toda, se pinta con pintura de ángeles". Circulación de modelos y cultura pictórica en la Valencia de 1400". En: Artigrama, 26, pp. 333-380.
Morte, M.ª Carmen (2009): Damián Forment, escultor del Renacimiento. Zaragoza: Caja Inmaculada.
Pitarch, Antonio José (1981): "Llorenç Saragossa y los orígenes de la pintura medieval". En: D'Art, 6-7, pp. 109-119.
Portús, Javier (2016): Metapintura. Un viaje a la idea del arte en España. Madrid: Museo del Prado.
Puig, Isidro / Company, Ximo / Tolosa, Luisa (2015): El pintor Joan de Joanes y su entorno familiar. Los Macip a través de las fuentes literarias y la documentación de archivo. Lleida: Universitat de Lleida.
Sanchis Sivera, José (1909): La catedral de Valencia: guía histórica y artística. Valencia: Imprenta de Francisco Vives Mora.
Tramoyeres, Luis (1889): Instituciones gremiales. Su origen y organización en Valencia. Valencia: Domenech.
Uscatescu, Alexandra (2013): "Arte y tecnología textil: el emblema de Santiago el menor (siglos XI-XVI)". En: Anuario de estudios medievales, 43, pp. 871-914. https://doi.org/10.3989/aem.2013.43.2.13
Villalmanzo, Jesús (ed.) (1990): Libre de ordenacions de la Almoyna e Confraria del Offiçi dels Fusters. Valencia: Boronat.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.
Funding data
Ministerio de Economía, Industria y Competitividad, Gobierno de España
Grant numbers HAR2017-83070-P