A Madrid-Born in the Bauhaus magazine. The Gecé posters
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2021.05Keywords:
Modern Movement, Madrid, Giménez Caballero, literary posters, BauhausAbstract
In the late twenties, Ernesto Giménez Caballero became a binder of all avant-garde movements through his magazine La Gaceta Literaria, his Cinema-club, his shop La Galería and his own creations. His eagerness for knowledge and prominence prompted him to travel and contact leading European people and institutions in terms of art and architecture of the Modern Movement, and he even wrote in the magazine published by the Bauhaus school. His adherence to fascist ideology in the 1930s led him to disown and even hide past experiences.
Downloads
References
Behne, Adolf (1928): "El Bauhaus de Dessau". En: Gaceta Literaria, 32, Madrid, 15 de abril.
Bonet, Juan Manuel (2008): "Palabras españolas en libertad". En: Imagen en el verso: del siglo de oro al siglo XX. Madrid: Biblioteca Nacional, pp. 37-50.
Brandt, Marianne (1929): "bauhausstil". En: Bauhaus, 1, Dessau, p. 21.
Castro, Carmen (1968): "Bauhaus. Lo que usamos". En: Arquitectura, 120, Madrid, pp. 62-64.
Colás, Enrique (1951): "Sesión Crítica de Arquitectura: funcionalismo y ladrillismo". En: Revista Nacional de Arquitectura, 119, Madrid, pp. 46-47.
Dennis, Nigel (2002): "Ernesto Giménez Caballero y la modernidad cultural en España". En: Creadores del Arte Nuevo. Madrid: Fundación Cultural Mapfre Vida, pp. 273-294.
Gabo, Naum (1928): "gestaltung?". En: Bauhaus, 4, Dessau, pp. 2-6.
Gabo, Naum (1929): "antwort an frau brandt". En: Bauhaus, 1, Dessau, p. 21.
González, Josefina (2019): "Microhistorias de arquitectura y cine I: los arquitectos en los congresos cinematográficos en España, 1928-1931". En: Proyecto, progreso, arquitectura, 20, Sevilla, pp. 18-33.
Giménez Caballero, Ernesto (1928): "Eoántropo. El hombre auroral del arte nuevo". En: Revista de Occidente, LVII, 57, pp. 309-342.
Giménez Caballero, Ernesto (1929a): Circuito Imperial. Madrid: La Gaceta Literaria.
Giménez Caballero, Ernesto (1929b): "lob des plakates". En: Bauhaus, 3, Dessau, pp. 8-9.
Giménez Caballero, Ernesto (1935): Arte y Estado. Madrid: Gráfica Universal.
Giménez Caballero, Ernesto (1981): Memorias de un dictador. Madrid: Planeta.
Labayen, Joaquín / Aizpurúa, José Manuel (1930): "Real Club Náutico de San Sebastián". En: Arquitectura, 130, Madrid, pp. 43-50.
Mainer, José Carlos (2005): Selección y prólogo. En: Casticismo, nacionalismo y vanguardia [Antología, 1927-1935] de Ernesto Giménez Caballero. Madrid: Fundación Santander Central Hispano.
Martín Sevilla, José Julio (2019): "Influencias de la Bauhaus en la Barcelona de mediados del siglo XX: La Exposición Bauhaus en el Colegio de Arquitectos de Barcelona en 1968". En: Martínez de Guereñu, Laura / García Estévez, Carolina B. (eds.): Bauhaus in and out. Perspectivas desde España. Madrid: AhAU, pp. 267-281.
Muñoz, Francisco Javier (2018): "Las sillas de Aizpúrua y Labayen: la asimilación de un nuevo mobiliario y una nueva arquitectura". En: Artigrama, 33, Zaragoza, pp. 387-406.
Pöppinghaus, Wolfgang (1992): "¿Intercambio cultural, proyección cultural o imperialismo cultural? Aspectos de las relaciones culturales germano-españolas entre 1918 y 1932". En: Bernecker, Walther L. (ed.): España y Alemania en la Edad Contemporánea. Frankfurt: Vervuert, pp. 89-117. https://doi.org/10.31819/9783964562326-006
Peran, Martí (1994): "Madrid-Barcelona. Carteles literarios de Gecé". En: Bonet, Juan Manuel / Losilla, Carlos / Peran, Martí (eds.): Madrid-Barcelona "Carteles literarios" de Gecé. Barcelona: Universitat de Barcelona, pp. 9-20. Catálogo de la exposición que se expuso en ambas ciudades.
Selva, Enrique (2018): "La insólita aventura de Ernesto Giménez Caballero". En: Revista Universitaria de Historia Militar, 7, 13, Teruel, pp. 196-214.
Soria Olmedo, Andrés (2009): La Generación del 27 ¿Aquel momento ya es una leyenda? Madrid: Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales.
Trillo, Valentín (2018): Mies en Barcelona. Arquitectura, Representación y Memoria. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.