Saint Ferdinand III’s intercession on behalf of Francisco Pacheco: a testimony concerning the Book of Portraits
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2020.27Keywords:
Francisco Pacheco, The Book of Portraits, Saint Ferdinand, Juan Martínez Montañés, Juana Pacheco, Diego Velázquez, Seville, The found manuscript (literary topos)Abstract
This article introduces a testimony by Francisco Pacheco concerning his Book of Portraits, which confirms certain hypotheses about the manuscript, including its form, value, and biography. The account is then examined via the literary topos of the found manuscript.
Downloads
References
Bassegoda i Hugas, Bonaventura (1991): "Cuestiones de iconografía en el Libro de retratos de Francisco Pacheco". En: Cuadernos de Arte e Iconografía, 7, pp. 186-196.
Bassegoda, Bonaventura (2000-2001): "El Libro de retratos de Pacheco y la verdadera efigie de don Diego Hurtado de Mendoza". En: Locus Amoenus, 5, pp. 205-216. https://doi.org/10.5565/rev/locus.110
Bassegoda, Bonaventura (2012): "Reseña de Marta P. Cacho Casal, Francisco Pacheco y su Libro de retratos". En: Goya, 339, pp. 178-180.
Bassegoda, Bonaventura (2018): "Los retratos de los creadores literarios españoles del siglo de oro". En Núñez Rivera, Valentín y Raúl Díaz Rosales (coordinadores), Vidas en papel: escrituras biográficas en la Edad Moderna. Huelva: Etiópicas. Revista de letras renacentistas, pp. 281-317.
Cacho Casal, Marta P. (2011): Francisco Pacheco y su Libro de Retratos. Sevilla: Fundación Focus-Abengoa, Madrid: Marcial Pons.
Cervantes, Miguel de (1998): El Ingenioso Hidalgo Don Quijote de la Mancha I, 19a edición, John Jay Allen (editor). Madrid: Cátedra, S. A.
Delpech, François (1998): "El hallazgo del escrito oculto en la literatura española del Siglo de Oro: elementos para una mitología del Libro". En: Revista de dialectología y tradiciones populares, 53, 1, pp. 5-38. https://doi.org/10.3989/rdtp.1998.v53.i1.372
Fernández López, José (2002): Problemas iconográficos de la pintura barroca sevillana del siglo XVII, 2a edición. Sevilla: Universidad de Sevilla.
Gállego, Julián (1988): Velázquez. Barcelona: Anthropos.
Gámez Martín, José (2005): "El sol es tu vestido. 'La Cieguecita' de Martínez Montañés y la devoción concepcionista en Sevilla". En: Francisco Javier Campos y Fernández de Sevilla (coordinador), La Inmaculada Concepción en España: religiosidad, historia y arte. Actas del simposium, San Lorenzo de El Escorial, 1-4 de septiembre de 2005, San Lorenzo de El Escorial: Estudios Escurialenses, t. 2, pp. 989-1005.
García Gual, Carlos (1996): "Un truco de la ficción histórica: el manuscrito reencontrado". En: 1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada, 10, pp. 47-60.
González Gómez, Juan Miguel (1995): "Escultura". En: Teodoro Falcón Márquez (coordinador), Exposición Universitas Hispalensis: patrimonio de la Universidad de Sevilla, Sevilla: Universidad de Sevilla; Fundación El Monte.
González Polvillo, Antonio (2009): 'La Congregación de la Granada, el Inmaculismo sevillano y los retratos realizados por Francisco Pacheco de tres de sus principales protagonistas: Miguel Cid, Bernardo de Toro y Mateo Vázquez de Leca". En: Atrio, 15-16, pp. 47-72.
Lafuente Ferrari, Enrique (1941): "La inspección de los retratos reales en el siglo XVII (con un autógrafo de Velázquez)". En: Correo erudito, 2, pp. 55-58.
Meissen, Randall (2019): "Francisco Pacheco's Book of True Portraits: Humanism, Art, and the Practice of 'Visual History'". En: Representations, 145, pp. 32-54. https://doi.org/10.1525/rep.2019.145.1.32
Navarrete Prieto, Benito (2016): "Un nuevo dibujo de Francisco Pacheco para su Libro de retratos: la efigie de Pablo de Céspedes en los Uffizi". En: Archivo Español de Arte, 89, 353, pp. 77-84. https://doi.org/10.3989/aearte.2016.06
Pacheco, Francisco (2001): El arte de la pintura. Bonaventura Bassegoda i Hugas (editor), Madrid: Cátedra, S. A.
Pinto, Héctor (1576): Segunda parte de los dialogos de la imagen de la vida Christiana. Salamanca: Gaspar de Portonariis.
Pita Andrade, José Manuel (coordinador) y Ángel Aterido Fernández (editor) (2000): Corpus velazqueño. Documentos y textos, 2 vols. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Quiles, Fernando (1999): "En los cimientos de la Iglesia sevillana: Fernando III, rey y santo". En: Boletín del Museo e Instituto 'Camón Aznar', 75-76, pp. 203-249.
Riello, José (2018): "Las siete vidas de Velázquez (y la penúltima interpretación de Las meninas)". En: Alejandro Cañestro Donoso (coordinador), Scripta artium in honorem Prof. José Manuel Cruz Valdovinos, Alicante: Universidad de Alicante, pp. 1069-1090.
Salazar, Concepción (1928): "El testamento de Francisco Pacheco". En: Archivo Español de Arte, 4, pp. 155-160.
Santana Paixão, Rosario (1999): "Mémoire et idéal historique: l'imaginaire des sources dans les livres de chevalerie ibériques au début du XVIe siécle". En: Jan Herman, Fernand Hallyn y Kris Peeters (coordinadores), Le topos du manuscrit trouvé. Actes du colloque international, Louvain-Gand, 22-23-24 mai 1997, Louvain-Paris: Éditions Peeters, pp. 27-33.
Wunder, Amanda (2001): "Murillo and the Canonisation Case of San Fernando, 1649-52". En: The Burlington Magazine, 143, 1184, pp. 670-675.
Wunder, Amanda (2017): Baroque Seville: Sacred Art in a Century of Crisis. University Park: The Pennsylvania State University Press. https://doi.org/10.1515/9780271079431
Zemon Davis, Natalie (1987): Fiction in the Archives: Pardon Tales and Their Tellers in Sixteenth-Century France. Stanford: Stanford University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.