An Engraving by Guillaume Anabat and the Iconography of The Descent of the Holy Spirit by Juan de Flandes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2020.10

Keywords:

Juan de Flandes, Pentecost, Sander Bening, Simon Bening, Guillaume Anabat

Abstract


This paper brings to light the use of an engraving by Guillaume Anabat for The Descent of the Holy Spirit by Juan de Flandes in comparison with the use of a miniature by Sander Bening for a panel of the same subject in the Polyptych of Isabella I, which gives rise to some questions on the artist’s training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainsworth, M. W. (1998): Gerard David. Purity of Vision in an Age of Transition. Nueva York: Metropolitan Museum of Art.

Benezit, E. (1998): Dictionnaire des peintures, sculpteurs, dessinateurs, et graveurs. París: Gründ.

Blättel, H. (1992): Dictionnaire international peintures miniaturistes, peintures sur porcelain silhouettistes.

Brinkmann, B. / König, E. (1991): Simon Bening, Das Blumen-Studenbuch. Lucerna: Fak-simile Verlag.

De Vos, D. (1994): Hans Memling. Catalogue. Bruges: Designdruk Van Damme.

Estrada Nérida, J. (2007): “Noticias y documentos sobre la capilla mayor e iglesia de San Lázaro de Palencia”. En: Pu­blicaciones de la Institución Tello Téllez de Meneses 78, Palencia, pp. 295-342.

Gómez Hidalgo, I. (2009): Diccionario biográfico español: XII Carvajal — Cazalla. Madrid: Real Academia de la Historia.

Ishikawa, C. (2004): The Retablo de Isabel la Católica by Juan de Flandes y Michel Sittow. Turnhout: Brepols.

Jeffares, N. (2006): Dictionary of Pastellists before 1800. Londres: Unicorn Press.

Kren, T. / McKendrick, S. (2003): Illuminating the Renaissance: The Triumph of Flemish Manuscript Painting in Europe. Los Ángeles: Getty Publications.

Martens, D. / Mund, H. (2003): “Autour de la “Pentecôte Rapaert” du Maître des Portraits Baroncelli: Modèles et traditions dans la peinture brugeoise à l’aube des Temps modernes”. En: Jahrbuch der Berliner Museen, 45, Berlín, pp. 7-37.

Pächt, O. (1947): The Master of Mary of Burgundy. London, 1948.

Ruíz García, E. (2007): El imaginario de una reina: Páginas selectas del patrimonio escrito de Isabel la Católica. Tole­do: AyN Ediciones.

Silva Maroto, P. (1990): La pintura hispanoflamenca en Burgos y Palencia: obras en tabla y sarga. Madrid: Sever-Cuesta.

Silva Maroto, P. (2004): Fernando Gallego. Salamanca: Caja Duero.

Silva Maroto, P. (2006): Juan de Flandes. Salamanca: Gráficas Verona.

Suárez Fernández, L. (1987): “Palencia en la época de los reyes católicos”. En: Diputación Provincial de Palenica (ed.): Actas del I Congreso de Historia de Palencia. Tomo I: Fuentes documentales y edad media. Valladolid: Gráficas Andrés Martín, S.A., pp. 325-335.

Thieme, U. / Becker, F. (1986): Allgemeines Künstler-Lexikon, Band 2. Leipzig: E.A. Seeman Verlag.

Urbach, S. (2001): “An Ecce Agnus Dei Attributed to Juan de Flandes: A Lost Panel from a Hypothetical Altarpiece”. Jaarboek Koninklijk voor Schone Kunsten, pp. 198-199.

Vandevivere, I. (1967): La Cathédrale de Palencia et l’iglise paroissiale de Cervera de Pisuerga. Les Primitifs Flamands, I. Corpus de la peinture des anciens Pays-Bas méridionaux au quinzième siècle, 10. Bruselas.

Weniger, M. (1997): “Bynnen Brugge in Flandern: The apprenticeships of Michel Sittow and Juan de Flandes”. En Ve­rougstraete, H. / Van Schoute, R. / Smeyers, M. (eds.): Memling Studies. Proceedings of the International Collo­quium (Brujas, 10-12 noviembre 1994). Leuven: Peeters, pp.115-131.

Weniger, M. (2011): Sittow, Morros, Juan de Flandes. Drei Maler aus den Norden am Hof Isabellas von Kastilien. Ale­mania: Ludwig.

Winkler, F. (1924): Die altniederländische Malerei. Die Malerei in Belgien und Holland von 1400-1600. Berlin

Winkler, F. (1925): The Flämische Buchmalerei des XV und XVI. Jahrhunderts. Leipzig.

Downloads

Published

2020-06-30

How to Cite

Dennis, W. (2020). An Engraving by Guillaume Anabat and the Iconography of The Descent of the Holy Spirit by Juan de Flandes. Archivo Español De Arte, 93(370), 147–152. https://doi.org/10.3989/aearte.2020.10

Issue

Section

Shorter Notes