An Engraving by Guillaume Anabat and the Iconography of The Descent of the Holy Spirit by Juan de Flandes
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2020.10Keywords:
Juan de Flandes, Pentecost, Sander Bening, Simon Bening, Guillaume AnabatAbstract
This paper brings to light the use of an engraving by Guillaume Anabat for The Descent of the Holy Spirit by Juan de Flandes in comparison with the use of a miniature by Sander Bening for a panel of the same subject in the Polyptych of Isabella I, which gives rise to some questions on the artist’s training.
Downloads
References
Ainsworth, M. W. (1998): Gerard David. Purity of Vision in an Age of Transition. Nueva York: Metropolitan Museum of Art.
Benezit, E. (1998): Dictionnaire des peintures, sculpteurs, dessinateurs, et graveurs. París: Gründ.
Blättel, H. (1992): Dictionnaire international peintures miniaturistes, peintures sur porcelain silhouettistes.
Brinkmann, B. / König, E. (1991): Simon Bening, Das Blumen-Studenbuch. Lucerna: Fak-simile Verlag.
De Vos, D. (1994): Hans Memling. Catalogue. Bruges: Designdruk Van Damme.
Estrada Nérida, J. (2007): “Noticias y documentos sobre la capilla mayor e iglesia de San Lázaro de Palencia”. En: Publicaciones de la Institución Tello Téllez de Meneses 78, Palencia, pp. 295-342.
Gómez Hidalgo, I. (2009): Diccionario biográfico español: XII Carvajal — Cazalla. Madrid: Real Academia de la Historia.
Ishikawa, C. (2004): The Retablo de Isabel la Católica by Juan de Flandes y Michel Sittow. Turnhout: Brepols.
Jeffares, N. (2006): Dictionary of Pastellists before 1800. Londres: Unicorn Press.
Kren, T. / McKendrick, S. (2003): Illuminating the Renaissance: The Triumph of Flemish Manuscript Painting in Europe. Los Ángeles: Getty Publications.
Martens, D. / Mund, H. (2003): “Autour de la “Pentecôte Rapaert” du Maître des Portraits Baroncelli: Modèles et traditions dans la peinture brugeoise à l’aube des Temps modernes”. En: Jahrbuch der Berliner Museen, 45, Berlín, pp. 7-37.
Pächt, O. (1947): The Master of Mary of Burgundy. London, 1948.
Ruíz García, E. (2007): El imaginario de una reina: Páginas selectas del patrimonio escrito de Isabel la Católica. Toledo: AyN Ediciones.
Silva Maroto, P. (1990): La pintura hispanoflamenca en Burgos y Palencia: obras en tabla y sarga. Madrid: Sever-Cuesta.
Silva Maroto, P. (2004): Fernando Gallego. Salamanca: Caja Duero.
Silva Maroto, P. (2006): Juan de Flandes. Salamanca: Gráficas Verona.
Suárez Fernández, L. (1987): “Palencia en la época de los reyes católicos”. En: Diputación Provincial de Palenica (ed.): Actas del I Congreso de Historia de Palencia. Tomo I: Fuentes documentales y edad media. Valladolid: Gráficas Andrés Martín, S.A., pp. 325-335.
Thieme, U. / Becker, F. (1986): Allgemeines Künstler-Lexikon, Band 2. Leipzig: E.A. Seeman Verlag.
Urbach, S. (2001): “An Ecce Agnus Dei Attributed to Juan de Flandes: A Lost Panel from a Hypothetical Altarpiece”. Jaarboek Koninklijk voor Schone Kunsten, pp. 198-199.
Vandevivere, I. (1967): La Cathédrale de Palencia et l’iglise paroissiale de Cervera de Pisuerga. Les Primitifs Flamands, I. Corpus de la peinture des anciens Pays-Bas méridionaux au quinzième siècle, 10. Bruselas.
Weniger, M. (1997): “Bynnen Brugge in Flandern: The apprenticeships of Michel Sittow and Juan de Flandes”. En Verougstraete, H. / Van Schoute, R. / Smeyers, M. (eds.): Memling Studies. Proceedings of the International Colloquium (Brujas, 10-12 noviembre 1994). Leuven: Peeters, pp.115-131.
Weniger, M. (2011): Sittow, Morros, Juan de Flandes. Drei Maler aus den Norden am Hof Isabellas von Kastilien. Alemania: Ludwig.
Winkler, F. (1924): Die altniederländische Malerei. Die Malerei in Belgien und Holland von 1400-1600. Berlin
Winkler, F. (1925): The Flämische Buchmalerei des XV und XVI. Jahrhunderts. Leipzig.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.