Julio González and Hans Hartung, joined in abstraction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2018.19

Keywords:

Julio González, Hans Hartung, Abstract art in France in the 1930s, Modern Sculpture in Iron

Abstract


This article explores the artistic relationship between the sculptor Julio González and the painter Hans Hartung from 1937 to the early 1940s in Paris, within an artistic panorama dominated by a growing interest in abstraction. Reviewed are the connections between their respective works, their critical reception and the exhibitions in which both participated, in relation to a synthetic expressive Abstraction previous to Abstract Expressionism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abadie, Daniel (1992): Une rencontré: Hans Hartung et Julio González 1935-1952. París: Galerie de France/Lugano: Galleria Pieter Coray, Lugano.

Arp, Jean (1931): “Réponse à une enquête sur l’art abstrait”. En: Cahiers d’Art, 7-8, París, 1931, p.357.

Barr Jr., Alfred H. (1936a): Cubism and Abstract Art. Nueva York: The Museum of Modern Art.

Barr Jr. Alfred H. (ed) (1936b): Fantastic Art, Dada, Surrealism. Nueva York: The Museum of Modern Art.

Boissel, Jessica (1998): Kandinsky-Albers. Une correspondance des années trente. París: Les cahiers du Musée National d’Art Moderne, Hors-série/Archives, Centre Georges Pompidou.

Brenson, Michael (2011): “El momento escultórico”. En: Julio González David Smith, un diálogo sobre la escultura. Valencia: Instituto Valenciano de Arte Moderno, pp.71-99.

Brzekowski, Jan (1934): “Les Quatre Noms. Hans Arp, Ghika, Jean Hélion, S.H. Taeuber-Arp”. En: Cahiers d’Art, 5-8, París, pp.197-200.

Cahiers d’Art (1934a): “La jeune peinture”. En: Cahiers d’Art, 1-4, París, pp.11-58.

Cahiers d’Art. (1934b): “Les Expositions. Thèse, Antithèse, Synthèse, Kunstmuseum de Lucerne”. En: Cahiers d’Art, 9-10, París, p.273.

Christie’s (1999): Works by Julio González and other artists from the Fondation Hartung. Londres: Christie’s, 30 junio.

Claustres, Annie (2005): Hans Hartung. Les aléas d’une réception. [Dijon]: Les presses du reel, 2005.

Claustres, Annie (2006): “Hans Hartung Clandestine Artist, 1937-1942: the Decisive Years”. En: Pontégnie, Anne (ed.): (2006): Hartung 10 Perspectives. Antibes: Fondation Hartung-Bergman/ Milán: 5 Continents Editions, pp. 54-73.

Curtis, Penelope (2000): “Restaurar el tema: Julio González y la construcción del significado”. En: Kalías. Revista de Arte, 23-24, Valencia, pp. 72-85.

Daix, Pierre (1985): “La trajectoire de Hans Hartung”. En: Hans Hartung. París: Galerie Daniel Gervis.

Daix, Pierre (1991): Hans Hartung. París: Editions de Grenelle, Daniel Gervis.

Dalí, Salvador (1931): “Objets surréalistes”. En: Le Surréalisme au service de la révolution, 3, diciembre, París, pp.16‑17.

Derouet, Christian (2006): Cahiers d’Art. Musée Zervos à Vézelay. París: Hazan, Conseil Général de Lyone.

Derouet, Chistian: Zervos et Cahiers d’art, París: Musée National Centre Georges Pompidou, 2011.

Descargues, Pierre: “Julio González”. En: Kalías Revista de Arte, 25-6, Valencia 2001-2002, pp. 44-52.

Duthuit, Georges (1936): “Oú allez-vous Miró”. En: Cahiers d’Art, 8-10, París, 1936, pp. 261-266.

Enri, Hans (1935): “The Lucerne Exhibition”. En: Axis, 2, abril, Londres, pp. 27-28.

Evans, Myfanwy (1935): “Dead or Alive”. En: Axis, 1, enero, Londres, pp. 3-4.

Evans, Myfanwy (1936): “Order, order!”. En: Axis, 6, verano, Londres, pp. 4-8.

Fernández, Louis (1935): “Art sur-descriptif et art non figurative”. En: Cahiers d’Art, 7-10, París. p. 240.

Fernández Aparicio (2008): “Julio González, primer maestro del soplete, en torno a la visión de David Smith”. En: Doñate, Mercè (ed.): Julio González, retrospectiva. Barcelona: Museu Nacional d’Art de Catalunya, Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, pp. 127-145.

Fernández Aparicio (2011): “Nueva escultura y visión poética”. En: Yvars, J.F (ed.): Julio González David Smith un diálogo sobre la escultura. Valencia: Institut Valencià d’Art Moderne, pp. 115-147.

Galeria Pierre (1936): Des oeuvres récentes de: Arp, Ferren, Giacometti, Hartung, Hélion, Kandinsky, Nelson, Paalen, Taueber-Arp. París: La Galerie Pierre, París.

Greenberg, Clement (1948-58): “New sculpture”. Greenberg, Clement (1961): En: Art and Culture Critical Essays, Boston, Beacon Press, 1961. Castellano: Geenberg, Clement (1979) Arte y Cultura. Ensayos críticos. Barcelona: Gustavo Gili, pp. 132-137.

Grohmann, Will (1934): “Von Abstrakten Realismus Zur Realen Abstraktion (Zu Mirós Bilden)”. En: Cahiers d’Art, 1-4, París p. 38.

Hartung, Hans (1976): Autoportrait. Récit recueilli par Monique Lefevre. París: Bernard Grasse.

Hélion, Jean (1934): “La réalité dans la peinture à propos de l’exposition du musée de l’Orangerie”. En: Cahiers d’Art, 9-10, París, p. 260.

Hélion, Jean (1935): Réponse à une enquête sur l’art d’aujourd’hui et ses valeurs plastiques. En: Cahiers d’Art, 1-4, París, p. 60.

Hilber, Paul/ Giedion, Sigfried./ Hélion, Jean/ Jakovski, Anatole/ Kandinsky, Vasili y Sweeney, James Johnson (1935): Thèse, antithèse, synthèse, Arp, Braque, Calder, Chirico, Derain, Erni, Ernst, Fernández, Giacometti, González, Gris, Hélion, Kandinsky, Klee, Léger, Miró, Mondrian, Nicholson, Paalen, Ozenfant, Picasso, Täuber-Ar. Lucerna: Kunstmuseum Luzern.

Hugnet, Georges (1931): “Joan Miró ou l’enfance de l’art”. En: Cahiers d’Art, 7-8, París, pp. 335-340.

Jakovski, Anatole (1934): “Julio González, Galerie Percier”. En: Cahiers d’Art, 5-8, París, p. 209.

Jakovski, Anatole (1935): “Inscriptions under Pictures”. En: Axis, 1, enero, Londres, pp. 13-23.

González, Julio (1935): “Réponse à une enquête sur l’art d’aujourd’hui et ses valeurs plastiques”. En: Cahiers d’Art, 1-4, París, pp. 32-33.

Giedion-Welcker, Carola (1934-35): “New Roads in Modern Sculpture”. En: Transition, 23, París, p.199.

Jeffet, William (1994): “Arp, González y Miró. Tres definiciones de la vanguardia contemporánea”. En: Kalías. Revista de Arte, 13, Valencia, pp. 126-135.

Koidl, Nina (2005): “Tensión entre figuración y abstracción: La relación de Julio González con Hans Hartung”. En: Goya. Revista de Arte, 307-8, julio-octubre, Madrid, pp. 295-301.

Krebs, Sophie(1997): “1937, L’art ‘indépendant’ à Paris”. En: Les Annés 30 en Europe. Les temps menaçant, 1929-1939, París: Musée d’Art Moderne de la Ville de París, Flammarion, pp. 493-95.

Leal, Brigitte et al. (2007): Julio González, Collection. París: Centre Pompidou /Musée National d’Art Moderne.

Lorenz, Melinda A. (1981): George L.K. Morris. Artist and Critic, Michigan: UMI Reseach Press, Ann Arbor, 1981.

Lothe, André (1937): “The Unconscious in Art”. En: Transition. A quarterly review, 26, Nueva York, Londres, París, pp. 82-96.

McCoy, Garnett (ed) (1973): David Smith. Documentary Monographs in Modern Art. Nueva York: Praeger, 1973.

Merkert, Jörn (1992): “Sutiles amasijos de hierro o los riesgos de la experiencia individual”. En: Kalías. Revista de arte, 7, Valencia, pp.49-57.

Moret-Mummenthey, Véronique (1985): Hans Hartung. Catalogue sommaire des oeuvres 1921-1939, Mémoire de Maîtrise d’Histoire de l’Art, Sorbonne París IV, 1985.

Morris, Georges L. K. (1939): “Art Chronicle. Recent Tendencies in Europe”. En: Partisan Review, vol. VI, 6, Nueva York, pp 31-33.

Morris, Georges L. K. (1941): “In the Mechanical of Abstract Art”. En: Partisan Review, Septiembre-Octubre, Nueva York, pp. 406-413.

Noizet, Vanessa (2011): Anatole Jakovsky (1907/1909?-1983): La trajectoire d’un critique d’art au XXe siècle. París, Université París IV-Sorbonne.

Noyes Platt, Susan (1988): “Modernism, Formalism, and Politics; The ‘Cubism and Abstract Art’ Exhibition of 1936 at The Museum of Modern Art”. En: Art Journal, Vol. 47, 4, Nueva York, pp. 284-295.

Origines et développement de l’art International Indépendant (1937), París: Musée du Jeu de Paume.

Parigodis, Alexandra (2001-03): “González en el contexto del surrealismo: plûtot la vie”. En: Kalías. Revista de Arte, 25-26, Valencia, 2001-2003, pp. 54-67.

Pierre, Arnauld (2002): “Jean Hélion et Albert E. Gallatin. Un aspect des échanges entre l’Europe et les Etats-Unis”. En: Made in Usa, L’art américain 1908-1947. París: Réunion des Musées Nationaux, pp. 198-207.

Read, Herbert/ Lecomte, Marcel/ Scutenaire, Jean (1939): London Bulletin, 1, mayo, Londres.

Rousseau, Madeleine (1949): “Hans Hartung”. En: Cahiers d’Art, 2, París, pp. 217-220.

Smith, David (1956): “González: Firs master on the torch”. En: Art News, 2, Nueva York.

Stavitsky, Gail (1990): The Development, Institutionalization, and Impact of the A.E. Gallatin Collection of Modern Art, Thesis Ph. D. dissertation. Nueva York, New York: University, vols. 2 y 7.

Tabart, Marie (1999): González Picasso dialogue. París: Centre Pompidou, Réunion des Musée Nationaux.

Thwaites, J. y M. (1936): “Surrealism and Abstraction-the search for subjective form”. En: Axis, 6, Londres.

Tucker, William. (1977): The Lenguage of Sculpture. Londres: Thames and Hudson, 1977.

Stoulling, Claire (1991-1992): Hans Hartung dialogue avec Julio González: Peintures, dessins, sculptures, 1937-1949. París: La Maison des Arts Georges Pompidou, 1991, Valencia: Instituto Valenciano de Arte Moderno.

Sweeney, James Johnson (1949): “Preface”. En: Rousseau, Madeleine; Domnick, Ottomar: Hans Hartung, Stuttgart: Domnick Verlag.

Wescher, Herta (1935): “Paris Notes”. En: Axis, 3, pp. 28-29.

Zervos, Christian (1931): “La nouvelle génération”. En: Cahiers d’Art, 9-10, París, pp. 399-440.

Downloads

Published

2018-09-30

How to Cite

Fernández Aparicio, C. (2018). Julio González and Hans Hartung, joined in abstraction. Archivo Español De Arte, 91(363), 301–316. https://doi.org/10.3989/aearte.2018.19

Issue

Section

Articles