Two paintings by Francisco Bayeu in Vergara
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2017.21Keywords:
Francisco Bayeu y Subías, Juan Agustín Ceán Bermúdez, Tomás Jáuregui, Juan Bautista Mendizábal, Santa Marina de Oxirondo, Vergara (Guipúzcoa)Abstract
Two unpublished paintings by Francisco Bayeu are presented, located in the church of Saint Marina in Oxirondo (Vergara, Guipúzcoa). Both are dedicated to Saint Roch and Saint Sebastian, as they are two versions of the same subject because the work had to be repeated.
Downloads
References
Ansón Navarro, Arturo (ed.) (1996): Francisco Bayeu. 1734-1795. Zaragoza: Ibercaja.
Ansón Navarro, Arturo (ed.) (2007): Francisco Bayeu y sus discípulos. Zaragoza: Cajalón.
Ansón Navarro, Arturo (2012): Los Bayeu, una familia de artistas de la Ilustración. Zaragoza: Caja Inmaculada.
Aramburu, María José (2008): Arte y piedad. El arte religioso en Bergara en la Edad Moderna. Bergara: Ayuntamiento de Bergara, 2 vols. PMCid:PMC2262899
Astiazarain Achabal, María Isabel (1990): “El arquitecto Tomás de Jáuregui y el escultor Juan Bautista Mendizábal en el Retablo Mayor de Zumárraga”. En: Boletín de la Real Sociedad Bascongada de los Amigos del País, XLVI, 3-4, San
Sebastián, pp. 359-397.
Calvo Ruata, José Ignacio (2010): “El factor Bayeu en la formación de Goya”. En: Artigrama, 25, Zaragoza, pp. 21-51.
Calvo Ruata, José Ignacio (2015): “Goya y los artistas de Zaragoza”. En: Mena Marqués, Manuela B. (ed.) (2015): Goya y Zaragoza, 1746-1775. Sus raíces aragonesas. Zaragoza: Ibercaja, pp. 47-70.
Fernández Gracia, Ricardo (1985): “Contribución a la obra de José Ramírez en Navarra”. En: El Arte Barroco en Aragón. Actas III Coloquio de Arte Aragonés. Huesca, 19-21 diciembre 1983. Sección I.ª. Huesca: Diputación Provincial de
Huesca, pp. 249-262.
Fernández Gracia, Ricardo (2003): El retablo barroco en Navarra. Pamplona: Gobierno de Navarra.
Fernández Gracia, Ricardo (2008): “Reflexiones sobre el arte foráneo en Navarra, durante los siglos del Barroco”. En: Cuadernos de la Cátedra de Patrimonio y Arte Navarro, 3, Pamplona, pp. 295-339.
García Gainza, María Concepción (1971): “Los retablos de Lesaca. Dos nuevas obras de Luis Salvador Carmona”. En: Homenaje a don José Esteban Uranga. Pamplona: Aranzadi, pp. 327-363.
García Gainza, María Concepción (1973): “El convento de carmelitas descalzas de Lesaca”. En: Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, XXXIX, Valladolid, pp. 333-344.
Jimeno, Frédéric (2013): “Une ouvre inédite de Francisco Bayeu. Un nouveau regard sur la fortune de Diego Velasquez dans l’Espagne des Lumières”. En: http://www.ghamu.org/spip.php?article424 (febrero 2016).
Lozano López, Juan Carlos (2011): “Aportaciones documentales sobre el retablo de San Rafael (o de los Sagrados Corazones) en la iglesia de San Felipe y Santiago el Menor de Zaragoza”. En: Aragonia Sacra, XXI, Zaragoza, pp. 227-
PMid:22190030
Morales y Marín, José Luis (1995): Francisco Bayeu. Vida y obra. Madrid: Moncayo.
Sagüés Subijana, Miguel (1973): “Cuatro retablos barrocos guipuzcoanos”. En: Boletín de la Real Sociedad Vascongada de los Amigos del País, XXIX, 1.º-3.º, San Sebastián, pp. 235-271.
Viñaza, Conde de la [Muñoz Manzano, Cipriano] (1889-1894): Adiciones al Diccionario Histórico de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España de D. Juan Agustín Ceán Bermúdez. Madrid, 4 vols.
Zorrozua Santisteban, Julen/Cendoya Echániz, Ignacio (1990): “Precisiones sobre los Mendizábal, escultores guipuzcoanos del siglo XVIII. Nuevas obras en Bizkaia y Gipuzkoa”. En: Kobie (Serie Bellas Artes), VII, Bilbao, pp. 5-24.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.