Art at the crossroads. The reception of the work of the Greek painter Dimitri Perdikidis (1922-1989) in Spain
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2017.11Keywords:
Perdikidis, painting, Greece, Spain, critical reception, 20th centuryAbstract
In the context of contemporary art of the second half of the 20th century, the mechanisms of assimilation and reception of the work of the artists who lived permanently or for long periods abroad are essential. Of special interest is the case of Greek artists and specifically the painter Dimitri Perdikidis (1922-1989), who lived in Madrid from 1953 to 1985. This article focuses on the analysis of some aspects of the process of integration of his work in the Spanish artistic context, taking into consideration its critical reception.
Downloads
References
Bakaló, Ε. (1981): Η φυσιογνωμία της μεταπολεμικής τέχνης στην Ελλάδα. Αφαίρεση, τόμ. 1. Atenas: Κέδρος.
Bozal, V. (ed.) (2002): Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, vol. II. Madrid: A. Machado Libros.
Castro Arines, J. de (1966): "La obra antológica de Paulino Vicente y la pintura nueva de Dimitri Perdikidis". En: Diario de Barcelona.
Castro Arines, J. de (1967): "Las exposiciones". En: Informaciones.
Cirlot, J. E. (1962): "El diálogo en la obra de Perdikidis". En: Correo de las Artes, n.º 35.
Díaz Sánchez, J. (2013): La idea de arte abstracto en la España de Franco, Madrid: Cátedra.
Díaz Sánchez, J.; Llorente Hernández, A. (2004): La crítica de arte en España (1939-1976), Madrid: Istmo.
Fernández Belmonte, Μ. (2011): "La modernidad sin centro. Pintores griegos de la primera mitad del siglo XX". En: Espacio, Tiempo y Forma, t.24. Madrid: UNED.
Fernández Belmonte, M. (2014): Dimitris Perdikidis. A painter of the diaspora, Atenas: Fundación A. Laskaridis.
Fernández Belmonte, M. (2016): La obra del artista Dimitris Perdikidis (1922-1989) y su recepción en España y Grecia, Tesis doctoral. Salónica: Universidad Aristóteles de Salónica.
Hierro, J. (1971): "Dimitri Perdikidis". En: Nuevo Diario. Madrid, El arte de los '60 (1990). Madrid: Editorial Comunidad de Madrid.
Jasiotis, Ι. Κ. (1999): "Έλληνες στον ισπανικό κόσμο". En: Η Καθημερινή.
Jover Zamora, J. M.ª; Gómez-Ferrer, G.; Fusi Aizpúrua, J. P. (2001): España: sociedad, política y civilización (siglos XIX-XX). Madrid: Debate.
Kotidis, Α. (2011): Μοντερνισμός και "Παράδοση" στην ελληνική μεταπολεμική και σύγχρονη τέχνη, Τόμος Β'. Salónica: University Studio Press.
Kotzamani, M. (2001): Dimitri Perdikidis, catálogo de exposición. Herakleio: Editorial Ítanos-Fundación Ioanis F. Kostópulos.
Liontis, K. (1999): "Οι Έλληνες στην Ισπανία". En: Η Καθημερινή.
Marchán Fiz, S. (1970): Del arte objetual al arte del concepto. Madrid: Akal.
Papagueorguiu García, A. (2003): Vida y obra de Dimitri Papagueorguiu en las artes de la estampa, Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Madrid, 2003.
Pilijos, Γ. (1977): "Η ζωγραφική του Περδικίδη 'σχολιάζει' τον Γιάννη Ρίτσο". En: Τα Νέα.
Prados de la Plaza, F. (1966): "Perdikidis pinta lo que siente en cada momento conforme a lo que le rodea y sucede". En: Arriba.
Ritsos, Y. (1979): Grecidad y otros poemas. Madrid: Visor.
Sarakatsianoú, B. (2004): Η αφαίρεση στη νεώτερη ελληνική τέχνη, tesis doctoral. Atenas: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Scaltsá, Μ. (2012): "Το θεσμικό πλαίσιο των εικαστικών τεχνών στην Ελλάδα τη δεκαετία του '70". En: Μουσεία 06.
Διαλέξεις και μελέτες για τις πολιτισμικές σπουδές και τις εικαστικές τέχνες. Salónica: Ζήτη.
Spiteris, T. (1983): Η τέχνη στην Ελλάδα μετά το 1945. Atenas: Οδυσσέας.
Theofilis, Χ. (1985?): "Συνέντευξη στον Δημήτρη Περδικίδη". En: Αλεξίσφαιρο, 49.
Xydis, Α. (1976): Προτάσεις για την Ιστορία της Νεοελληνικής Τέχνης. Atenas: Ολκός.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.