Miguel del Prado, retable painter in Valencia. His death in the Germanías Revolt (1521)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2017.08

Keywords:

Miguel del Prado, Valencian Renaissance painting, Miguel Esteve, Germanías Revolt, Rosario retable

Abstract


Miguel del Prado, a painter who formed a company with Miguel Esteve in order to paint the now-lost Valencia town hall chapel in 1519, is an artist for whom there is scant documentary evidence. He has been identified with the anonymous Master of the Grifo, but this has been questioned recently. The author here offers news of a contract given to del Prado for an altarpiece in the Rosary Chapel of the old convent of Santo Domingo in Valencia that he was unable to fulfill due to his untimely death. It has been possible to certify that he perished on the battlefield of Almenara during the Germanías Revolt of 1521. Therefore the chronology for this painter has now been reduced by more than 16 years, because he was thought to have died in 1537.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauza, Nicolás (1987): "Un retablo para el altar mayor del monasterio de la Valldigna en 1519". En: Archivo de Arte Valenciano, Valencia, pp. 47-49.

Benito, Fernando (2006): "Hernando Llanos, Flagelación", en La col.lecció Orts-Bosch al Museu de Belles Arts de València. Valencia: Generalitat Valenciana, pp. 54-55.

Benito, Fernando/Gómez Frechina, José (2006): La Memoria recobrada, pintura valenciana recuperada de los siglos XIV-XV. Valencia: Generalitat Valenciana.

Benito, Fernando/Gómez Frechina, José: (2009) La edad de oro del arte valenciano. Rememoración de un centenario. Valencia: Generalitat Valenciana.

Catalá, Miguel Angel (1981): Colección Pictórica del Excmo. Ayuntamiento de Valencia, 1.ª Parte. Valencia: Ayuntamiento de Valencia.

Catalá, Miguel Angel (1994): "San Agustín " y "Sagrada Familia en el taller de San José", en El Mundo de los Osona, Valencia: Generalitat Valenciana, pp. 204-211.

Cerveró, Luis: (1966), "Pintores valentinos, su cronología y documentación", en: Archivo de Arte Valenciano, p. 29.

Company, Ximo (1987): La pintura del Renaixement, Alfons el Magnànim, Valencia.

Company, Ximo (2006): Paolo de San Leocadio i els inicis de la pintura del Renaixement a Espanya, Gandía: CEIC, Alfons el Vell. PMCid:PMC2526348

Company; Ximo/Isidro Puig (2014): "Una adoración de los Reyes Magos de Miguel del Prado (siglo XVI)", en: Ars renovatio, pp. 126-137.

Durán, Emilia: (1982): "Aspectes ideològics de la Germania", en: Pedralbes, pp. 53-67.

Falomir, Miguel (1994): La pintura y los pintores en la Valencia del Renacimiento, Generalitat Valenciana, Valencia.

Framis, Maite (2006): "Los Cabanes", en De pintura valenciana (1400-1600), Alicante, Juan Gil-Albert, pp. 149-210.

García Cárcel, Ricardo (1973): "Las Germanías de Valencia y la actitud revolucionaria de los gremios", en Estudis, n.º 2, pp. 97-154.

García Cárcel, Ricardo (1975): Las Germanías de Valencia, Barcelona: Península.

Gómez-Ferrer, Mercedes (2003): "La capilla del rosario en el convento de Santo Domingo", en Una arquitectura gótica mediterránea, II, Valencia: Generalitat Valenciana, pp. 193-197.

Gómez-Ferrer, Mercedes (2010): "Pintores aragoneses y navarros en Valencia (c.1490-1550)"; en Artigrama, pp. 345-361. PMid:20540878

Gómez-Ferrer, Mercedes (2011-12): "Los Falcó. Una familia de pintores en la Valencia del siglo XVI". En: Locus Amoenus, n.º11, pp. 79-96.

Gómez-Ferrer, Mercedes/Corbalán de Celis, Juan (2004): "La casa del obispo de Tortosa, Alfonso de Aragón. Un palacio valenciano en la encrucijada entre dos siglos (XV-XVI)", en Ars Longa, n.º13, Valencia, pp. 11-31.

Gómez-Ferrer, Mercedes/Corbalán de Celis, Juan (2006): "Un contrato de los Hernandos para la capilla de les Febres de la Seo de Xàtiva en 1511". En: Archivo de Español de Arte, pp. 157-168.

Gómez-Ferrer, Mercedes/Corbalán de Celis, Juan (2014): "El Pintor valenciano Franci Joan (act. 1481-1515), identificado como el anónimo maestro de San Narciso". En: Ars Longa, n.º23, pp. 75-92.

Gómez Frechina, Jose (2011): Los Hernandos. Madrid: Arco/Libros.

Gómez Frechina, José (2012): El Maestro de Perea. Revisión historiográfica y análisis del corpus pictórico, Trabajo Fin de Master en Historia y Cultura Visual, defendido en el departamento de Historia del Arte, Universitat de València, el 4 de diciembre de 2012, inédita.

Gómez Frechina, José (2016): A new Christ carrying the cross by Sebastiano del Piombo. The Venetian Painter's legacy in Spain. Londres: Colnaghi.

López, María José/Samper, Vicente (2006): "Sobre pintores en el Reino de Valencia hacia la primera mitad del siglo XVI: aportación documental", en De pintura valenciana (1400-1600), Alicante, Juan Gil-Albert, pp. 133-148. PMCid:PMC2151487

Marco, Víctor (2013): "La Mare de Deu del Remei", en Pulchra Magistri, La Luz de las imágenes, Valencia, Generalitat Valenciana, pp. 482-485.

Martínez Rondan, Josep (1998): El retaule de la Resurrecció de la Seu de València, Sagunt: J. Martínez.

Momblanch, Francisco (1966): "El obispo inquisidor Fray Juan Enguera y el retablo vicentino del maestro del Grifo", en Anales del centro de Cultura Valenciano, n.º51, pp. 89-123.

Post, Chandler Rathfon (1953): The Valencian School in the Early Renaissance (A History of Spanish Painting, t. XI), Cambridge (Mass).

Salas, Xavier de (1943): "Escultores renacientes en el Levante español", en Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, Barcelona, pp. 35-87.

Samper, Vicente (1998): "Un Santiago Apóstol del 'Maestro del Grifo' en el Museo Lázaro Galdiano", en Goya. núms. 265-266, pp. 274-276.

Samper, Vicente (2013): "La única primera aparición del Prado. Reivindicando una obra de Yáñez", en Ars Longa, n.º22, pp. 99-109.

Samper, Vicente (2015): Miguel Esteve (h.1485-1527) y algunas consideraciones más sobre la pintura valenciana de su época, Tesis Doctoral, Universitat de València.

Sanchis Sivera, José (1930-31): "Pintores medievales en Valencia", en Archivo de Arte Valenciano, pp. 3-116.

Saralegui, Leandro de (1944): "Para el estudio de dos tablas italianas y varias españolas", en Boletín de la sociedad española de excursiones, Madrid, tomo 68, 1 trimestre, pp. 23-37.

Saralegui, Leandro de (1945): "Para el estudio de algunas tablas españolas", en Archivo Español de Arte, Tomo 18, n.º 67, pp. 17-32.

Saralegui, Leandro de (1954): El Museo Provincial de Bellas Artes de San Carlos. Tablas de las Salas 1.ª y 2.ª de primitivos valencianos, Institución Alfonso el Magnánimo, Valencia.

Saralegui, Leandro de (1955): "Miscelánea de tablas inéditas", en Archivo español de Arte, pp. 323-338.

Soler d'Hyver, Carlos (1999): "San Dimas y el donante", en La luz de las imágenes, Valencia, Generalitat Valenciana, pp. 438-439.

Soria, Jeronim [1559] (1960): Dietari, Valencia: Acción Bibliográfica Valenciana.

Teixidor, José [1755] (1949): Capillas y sepulturas del Real convento de predicadores de Valencia. Valencia: Acción Bibliográfica Valenciana.

Tormo, Elías (1932): Los Museos. Guías – Catálogo: Valencia, Madrid, vol. 1, p. 19.

Tramoyeres, Luis (1919): "La capilla de los Jurados de Valencia", en Archivo de Arte Valenciano, pp. 73-100.

Viciana, Martín de [1566] (2005): Crónica de la ínclita y coronada ciudad de Valencia y de su reino, libro IV. Valencia: Universitat de València.

Downloads

Published

2017-06-30

How to Cite

Gómez-Ferrer, M. (2017). Miguel del Prado, retable painter in Valencia. His death in the Germanías Revolt (1521). Archivo Español De Arte, 90(358), 125–140. https://doi.org/10.3989/aearte.2017.08

Issue

Section

Articles