The iconography of the flags of Charles V: examples and documents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2017.03

Keywords:

flags, Charles V, Royal Armory

Abstract


The Emperor Charles V formed an important group of arms and armor in his armory at Valladolid. In 1556, during his last journey to Spain, new pieces were sent to this royal armory; after his death they passed to Philip II, who sent them to Madrid, where he ordered a new building especially for the collection. Among these pieces was an important group of flags linked to major episodes of the Emperor’s life. The author describes the flags and their iconography, providing as well unpublished archival materials, which permit a better understanding of the flags used in times of Caesar Charles and their meanings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azcárate, José María de (1982): Datos histórico-artísticos de fines del siglo XV y principios del XVI. En: Colección de documentos para la Historia del Arte en España. Madrid-Zaragoza: Obra Social de la Caja de Ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, t. II.

Azcárate, José María de (1988): Alonso Berruguete. Salamanca: Publicaciones del Colegio de España.

Borrás Gualis, Gonzalo M./Criado Mainar, Jesús (dirs.) (2000): La imagen triunfal del emperador: la jornada de la coronación imperial de Carlos V en Bolonia y el friso del ayuntamiento de Tarazona (cat.-exp.). Madrid: Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V.

Boulton, Jonathan (2006): “The order of the Golden Fleece and the Creation of Burgundian National Identity”. En: Boulton, Jonathan/Veenstra, Jan van (eds.): Ideology of Burgundy. The Promotion of National Consciousness, 1364-1565. Leiden: Brill, pp. 21-97. https://doi.org/10.1163/9789047418498_003

Canellas López, Ángel (1966-1967): “Leyenda, culto y patronazgo en Aragón del señor San Jorge, mártir y caballero”. En: Cuadernos de Historia Jerónimo Zurita, 19-20, Zaragoza, pp. 7-22.

Checa, Fernando (2007): “De Maximiliano I a Fernando I. La nueva imagen del poder y de la guerra”. En: Checa, Fernando (dir.): Durero y Cranach. Arte y Humanismo en la Alemania del Renacimiento (cat.-exp.). Madrid: Museo Thyssen-Bornemisza y Fundación Caja Madrid, pp. 398-399.

Checa, Fernando (2012): Tesoros de la Corona de España. Bruselas: Fonds Mercator.

Criado Mainar, Jesús (2000a): “Entrada de Carlos V en Bolonia el 5 de noviembre de 1529”. En: Borrás Gualis, Gonzalo M./Criado Mainar, Jesús (dirs.): La imagen triunfal del emperador: la jornada de la coronación imperial de Carlos V en Bolonia y el friso del ayuntamiento de Tarazona (cat.-exp.). Madrid: Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, pp. 247-256.

Criado Mainar, Jesús (2000b): “La gran cabalgata de Bolonia”. En: Borrás Gualis, Gonzalo M./Criado Mainar, Jesús (dirs.): La imagen triunfal del emperador: la jornada de la coronación imperial de Carlos V en Bolonia y el friso del ayuntamiento de Tarazona (cat.-exp.). Madrid: Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, pp. 257-274.

Criado Mainar, Jesús (2006): “La coronación imperial de Carlos V: el friso del ayuntamiento de Tarazona”. En: Colomer, José Luis/Serra Desfilis, Amadeo (eds.): España y Bolonia. Siete siglos de relaciones artísticas y culturales. Madrid: Centro de Estudios de Europa Hispánica, pp. 103-117.

Crooke y Navarrot, Juan Bautista, conde de Valencia de Don Juan (1889): “Bilderinventar der Waffen, Rüstungen, Gewänder und Standarten Karl V. In der Armería Real zu Madrid [1]”. En: Jahrbuch der Kunsthistorischen Sammlungen des Allerhöchsten Kaiserhauses, 10, Viena, pp. CCCLIII-CCCXCIX.

Crooke y Navarrot, Juan Bautista, conde de Valencia de Don Juan (1890): “Bilderinventar der Waffen, Rüstungen, Gewänder und Standarten Karl V. In der Armería Real zu Madrid [2]”. En: Jahrbuch der Kunsthistorischen Sammlungen

des Allerhöchsten Kaiserhauses, 11, Viena, pp. CCXLII-CCCXXIV.

Crooke y Navarrot, Juan Bautista, conde de Valencia de Don Juan (1898): Catálogo histórico-descriptivo de la Real Armería de Madrid. Madrid: Estab. Tip. Sucesores de Rivadeneyra.

Domínguez Casas, Rafael (1993): Arte y etiqueta de los Reyes Católicos. Artistas, residencias, jardines y bosques. Madrid: Alpuerto.

Domínguez Casas, Rafael (2006): “Estilo y rituales de corte”. En: Zalama, Miguel Ángel/Vandenbroeck, Paul (dirs.): Felipe I el Hermoso. La belleza y la locura. Madrid: Centro de Estudios de Europa Hispánica, pp. 89-104.

Domínguez Casas, Rafael (2010): “Exequias borgoñonas en tiempos de Juana I de Castilla”. En: Zalama, Miguel Ángel (dir.): Juana I de Tordesillas: su mundo, su entorno. Valladolid: Grupo Página, pp. 259-286.

Deuchler, Florens (1963): Die Burgunderbeute: Inventar der Beutestücke aus den Schlachten von Grandson, Murten und Nancy 1476/1477. Berna: Stämpfli.

Eisman Lasaga, Carmen (1994): “Los tejidos”. En: Pita Andrade, José Manuel (coord.): El libro de la Capilla Real de Granada. Granada: Ediciones Miguel Sánchez, pp. 169-175.

Fernández de Córdova Miralles, Álvaro (2012): “Las divisas del rey: escamas y ristres en la corte de Juan II de Castilla”. En: Reales Sitios, 191, Madrid, pp. 22-37.

Ferrandis Torres, José (1948): Datos documentales para la historia del arte español. Madrid: CSIC, III.

Finot, Jules (1892): Inventaire Sommaire des Archives Départementales Antérieures a 1790. Nord. Lille: Imprimerie de L. Danel, vol. 7.

Gonzaga, Luigi (2000): “Cronaca del soggiorno di Carlo V in Italia e della sua incoronazione in Bologna”. En: Righi, Roberto (ed.): Carlo V a Bologna: cronache e documenti dell’incoronazione (1530). Bolonia: Costa Editore, pp. 117-143.

González García, Juan Luis (2007): “Pinturas Tejidas. La Guerra como Arte y el Arte de la Guerra en Torno a la Empresa de Túnez (1535)”. En: Reales Sitios, 174, Madrid, pp. 24-47.

Haag, Sabine/Schmitz-von Ledebur, Katja (2013): Kaiser Karl V. erobert Tunis: Dokumentation eines Kriegzuges in Kartons und Tapisserien. Viena: Kunsthistorisches Museum.

Herrero Carretero, Concepción (2000): Catálogo de tapices del Patrimonio Nacional. III. Siglo XVIII. Reinado de Felipe V. Madrid: Patrimonio Nacional.

Heusch, Hermann (1960): “Le Sacre de Charles Quint à Aix-la-Chapelle”. En: Jacquot, Jean (coord.): Les Fêtes de la Renaissance, II: Fêtes et cérémonies au temps de Charles Quint, París: CNRS, pp. 161-168.

Junquera de Vega, Paulina/Herrero Carretero, Concepción (1986): Catálogo de tapices del Patrimonio Nacional. Volumen I: siglo XVI. Madrid: Patrimonio Nacional.

Koldeweij, Jos (2013): “A good example to follow. The reliquaries of Charles the Bold, John of Lannoy, and John Bastard of Cleves”. En: Blockmans, Wim et al (eds.): Staging the Court of Burgundy. Turnhout: Brepols, pp. 229-240.

La Marche, Olivier de (1888): Mémoires d’Olivier de La Marche, maître d’hôtel et capitaine des gardes de Charles le Téméraire. París: Librairie Renouard, t. IV.

Mäder, Beat/Heinz, Matilde (eds.) (1969): Die Burgunderbeute und Werke burgundischer Hofkunst (cat.-exp.). Berna: Bernisches Historisches Museum

Mäder, Peter M. (1994): “Ein ‘fast’ zerfallenes Burgunderbanner: Untersuchungs-, Konservierungs- und Restaurierungsmöglichkeiten am Beispiel einer Fahne aus der Burgunderbeute”. En: Zeitschrift für schweizerische Archäologie und Kunstgeschichte, 51, Heft 3, Zúrich, pp. 265-272.

Madersbacher, Lukas (1992a): “El emperador Maximiliano I como paladín cristiano”. En: Checa, Fernando (dir.): Reyes y Mecenas. Los Reyes Católicos-Maximiliano I y los inicios de la Casa de Austria en España (cat.-exp,). Toledo: Electa, p. 436.

Madersbacher, Lukas (1992b): “El carro triunfal”. En: Checa, Fernando (dir.): Reyes y Mecenas. Los Reyes Católicos-Maximiliano I y los inicios de la Casa de Austria en España (cat.-exp,). Toledo: Electa, pp. 454-455.

Marti, Susan (2009): “Fragments of cornets”. En: Marti, Susan/Borchert, Till-Holger/Keck, Gabriele (eds.): Charles the Bold (1433-1477). Splendour of Burgundy. Bruselas: Mercatorfonds, p. 324.

Martínez López, Rocío (2013): “El cenotafio de Maximiliano I: la memoria dinástica, política y territorial a través de los monumentos funerarios reales”. En: Aldea Celada, José Manuel et al. (coords.): Los lugares de la Historia. Salamanca: Hergar Ediciones Antema, pp. 481-509.

Michael, Nicholas/Embleton, Gerry A. (1983): Armies of medieval Burgundy 1364-1477. Londres: Osprey Publishing. Nieto Alcaide, Víctor/García Morales, María Victoria (2004): “Santiago y la monarquía española: orígenes de un mito de Estado”. En: Santiago y la Monarquía de España (1504-1788). Madrid: Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, pp. 33-51.

Nieto Soria, José Manuel (1993): Ceremonias de la realeza. Propaganda y legitimación en la Castilla Trastámara. Madrid: Nerea. PMCid:PMC288141

Onghena, M. J. (1959): De iconografie van Philips de Schone. Bruselas: Palais des Académies, 2 vols.

Pascual Molina, Jesús F. (2013): “La armería de Carlos V en Valladolid. Historia de una colección imperial”. En: Checa, Fernando (dir.): Museo Imperial. El coleccionismo artístico de los Austrias en el siglo XVI. Madrid: Fernando Villaverde Ediciones, pp. 81-101.

Pokorny, Erwin (1992a): “San Jorge a caballo”. En: Checa, Fernando (dir.): Reyes y Mecenas. Los Reyes Católicos-Maximiliano I y los inicios de la Casa de Austria en España (cat.-exp,). Toledo: Electa, pp. 437-438.

Pokorny, Erwin (1992b): “Maximilian I. als heiliger Georg”. En: Hispania-Austria-Die Katholischen Könige Maximilian I. und die Anfänge der Casa de Austria in Spanien (cat.-exp.). Milán: Electa, p. 347.

Redondo Cantera, María José (2013): “Berruguete, pintor del rey”. En: Hoyos Alonso, Julián (ed.): Alonso Berruguete: su obra e influencia. Palencia: Diputación, pp. 49-89.

Righi, Roberto (ed.) (2000): Carlo V a Bologna: cronache e documenti dell’incoronazione (1530). Bolonia: Costa Editore.

Sandoval, Prudencio de (1604): Primera parte de la historia y hechos del emperador Carlos V. Valladolid: Sebastián de Cañas.

Schauerte, Thomas U. (2001): Die Ehrenpforte für Kaiser Maximilian I. Dürer und Altdorfer im Dienst des Herrschers. Múnich: Deutscher Kunstverlag. PMCid:PMC1850320

Schütz, Karl (1992): “Maximiliano y el arte”. En: Checa, Fernando (dir.): Reyes y Mecenas. Los Reyes Católicos-Maximiliano I y los inicios de la Casa de Austria en España (cat.-exp,). Toledo: Electa, pp. 233-251.

Senn, Matthias (1994): “Die Fahnen im Schweizerischen Landesmuseum: Geschichte des Sammlungsbestandes; Hinweise auf bisherige Konservierungen und Restaurierungen”. En: Zeitschrift für schweizerische Archäologie und Kunstgeschichte, 51, Heft 3, Zúrich, pp. 229-236.

Stirling Maxwell, William (1875): The Procession of Pope Clement VII and the Emperor Charles V After the Coronation at Bologna. Edimburgo: Edmonston and Douglas.

Vital, Laurent (1952): “Relación del primer viaje de Carlos V a España”. En; García Mercadal, José (ed.) (1952): Viajes de extranjeros por España y Portugal. Desde los tiempos más remotos hasta fines del siglo XVI. Madrid: Aguilar, pp. 626-788. PMid:14954710

Vizzani, Pompeo (2000): “Dieci libri delle Historie della sua patria”. En: Righi, Roberto (ed.): Carlo V a Bologna: cronache e documenti dell’incoronazione (1530). Bolonia: Costa Editore, pp. 58-76.

Wescher, Herta (1949): “Flags”. En: Ciba Review, 77, Basilea, pp. 2806-2830.

Wiesflecker-Friedhuber, Inge (1997): “Maximilian I. und der St. Georgs-Ritterorden”. En: Nikolasch, Franz (ed.): Studien zur Geschichte von Millstatt und Kärnten. Vorträge der Millstätter Symposien 1981 bis 1995. Kagenfurt: Verlag des Geschichtsvereines für Kärnten, pp. 431-454.

Zalama, Miguel Ángel/Domínguez Casas, Rafael (1995): “Jacob van Laethem, pintor de Felipe el Hermoso y Carlos V: precisiones sobre su obra”. En: Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, LXI, Valladolid, pp. 347-358.

Downloads

Published

2017-03-30

How to Cite

Pascual Molina, J. F. (2017). The iconography of the flags of Charles V: examples and documents. Archivo Español De Arte, 90(357), 31–48. https://doi.org/10.3989/aearte.2017.03

Issue

Section

Articles