Toward an esthetic of ‘where’
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2016.11Keywords:
Art, Engineering, Technique, Landscape, PhenomenologyAbstract
The building process of engineering works has been considered from the point of view of art for its technical character and often referred to the dialectic between utility and beauty, both by engineers and art historians. In a world where everything is technical, concepts such as shape, type, process and certain guidelines or specific goals related to lightness, strictness and superfluity are introduced. Then the large size of these works is taken into consideration, for they exceed the scale of man and his relationship with the territory, summarized as landscape. Here the confrontation with nature is introduced and the contribution of the sublime and picturesque as ways of interpreting and valuing the works. With the introduction of the meanings and concept of cultural landscape, the necessity to consider engineering from a phenomenological perspective is concluded, stressing the importance of ‘where’ to understand their peculiarities.
Downloads
References
Adorno, Theodor W. (1970): Teoría estética. Barcelona: Orbis, 1983.
Aguiló, Miguel (2002): "Invariantes estéticos de la ingeniería civil". En: Revista de Obras Públicas, 3426, Madrid, pp. 59-68.
Aguiló, Miguel (2008): Forma y tipo en el arte de construir puentes. Madrid: Abada.
Aguiló, Miguel (2013): Qué significa construir. Claves conceptuales de la Ingeniería Civil. Madrid: Abada.
Aguiló, Miguel (2014): "Las Obras Hidráulicas como patrimonio territorial". En: Las Obras Hidráulicas de la Ilustración, Catálogo de la exposición, CEDEX, Madrid, pp. 19-27.
Aparicio Moruelo, Ángel (2013): "Estética y fines en la obra pública". En: Revista de Obras Públicas, 3544, Madrid, pp. 45-50.
Argan, Giulio Carlo (1966): Enciclopedia Universale dell'Arte. Florencia: Sansoni.
Barja, Juan (2008): Ausencia y Forma. Madrid: Abada. PMCid:PMC2532749
Benjamin, Walter (1982): Das Passagen-Werk. Suhrkemp. Fráncfort: Fráncfort del Meno. [Ed. Esp. (2005): Libro de los pasajes. Madrid: Akal].
Burke, Edmund (1757): Indagación filosófica sobre el origen de nuestras ideas acerca de lo sublime y lo bello. Madrid: Tecnos, 1987.
Cassey, Edward S. (1997): The fate of place. A philosophical history. Berkeley: University of California Press.
Condit, Carl W. (1961): American building art: The twentieth century. New York: Oxford University Press.
Consejo de Europa (2000): Convenio Europeo del Paisaje. Madrid: Ministerio de Asuntos Exteriores. PMid:11027180
Duque, Félix (2008): Habitar la tierra. Medio ambiente, Humanismo, Ciudad. Madrid: Abada.
Fernández Casado, Carlos (1976): Estética de las artes del ingeniero. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.
Fernández Ordó-ez, José A. (1990): El pensamiento estético de los ingenieros. Funcionalidad y Belleza. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.
Heidegger, Martin (1927): El ser y el tiempo. México: Fondo de Cultura Económica, 2008.
Heidegger, Martin (1935): "El origen de la obra de arte". En: Caminos del bosque. Madrid: Alianza, 1995.
Heidegger, Marti; (1951): "Construir, habitar, pensar". En: Conferencias y artículos. Barcelona: Serbal, 1994.
Lanza, César (2011): Seis ingenieros vivos. Ensayos en torno al pensamiento y la obra de Miguel Aguiló, Javier Rui-Wamba, José Luis Manzanares, Luis Irastorza, Eugenio Oñate y Alfredo Irisarri. Madrid: Aula Carlos Roa-INECO.
López Peláez, José Manuel (1997): "La humanidad en peligro. Una reflexión sobre la escala". En: Circo, 40, Madrid.
Lynn, Gregg (1996): "Levedad". En: Circo, 34, Madrid.
Maderuelo, Javier (1996): Nuevas visiones de lo pintoresco: el paisaje como arte. Lanzarote: Fundación César Manrique.
Manterola Armisén, Javier (2007): "Relación entre la estructura resistente y la forma. Notas en torno a la valoración estética de los puentes". En: Revista de Obras Públicas, 3.476, Madrid, pp. 23-40.
Manterola, Javier (2008): "Estética del puente". En: Pérez Carreño, Francisca (eds.) (2008): De la naturaleza salvaje al patrimonio cultural: un enfoque estético. Madrid: CEHOPU.
Meyer, Alfred Gotthold (1907): Eisenbauten: ihre geschichte und Aestheti. Berlín: von. Paul Neff Verlag. Ed. Fra. (2005): Construire en fer. Histoire et esthétique. París: Gollion, Mitchell, William J. (2008): World's Greatest Architect. Making, Meaning, and Network Culture. Massachusetts: MIT Press.
Passmore, John (1978): Man's responsibility for nature - Ecological problems and western traditions. Gerald Duckworth. Ed. esp. (1990): La responsabilidad del hombre frente a la naturaleza. Madrid: Alianza.
Picon, Antoine (1988): Architecte et Ingénieurs au siècle des lumières. Marsella: Parenthèses. 2004.
Poe, Edgar Allan (1842): "The Domain of Arnhem or the Landscape Garden". En: The complete illustrated Stories and Poems. Londres: Chancellor Press, 1994.
Price, Uvedale (1794): An essay on the Picturesque, as Compared with the Sublime and the Beautiful. Londres : J. Robson.
Quatremère de Quincy, Antoine (1832): Dictionnaire historique d'architecture. París: Librairie d'Adrien le Clères.
Schopenhauer, A. (1819): Le monde comme volonté et comme représentation. París: Presses Universitaires de France, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.