‘Una myga ymatge en paper, de ploma, de mà de Johannes‘. The fleeting shadow of Van Eyck in Aragón during the mid-15th century
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2016.01Keywords:
Van Eyck, Valencia, Medieval Art, drawing, mid-15th centuryAbstract
This paper analyses the mention of a quill drawing attributed to Van Eyck in a Valencian postmortem inventory, dated 1452. The properties belonged to Andreu Garcia, a priest well known in the historical record because of his connections with the most notable artists working in Valencia during the first half of the 15th century. This reference compels a new examination of the ever more improbable presence of Van Eyck in Aragonese territories. It also offers a new insight into the early imprint of his paintings in these lands, given that the first owner of the drawing was the painter Berenguer Mateu (Jaume Mateu’s brother, likewise a prominent Valencian painter).
Downloads
References
Aliaga Morell, Joan (1996): Els Peris i la pintura valenciana medieval. Valencia, Edicions Alfons el Magnànim.
Aliaga Morell, Joan / Rusconi, Stefania (en prensa): “Nuevas aportaciones a la pintura del gótico internacional. Berenguer Mateu y el retablo de Jérica (Castellón)”.
Ames-Lewis, Francis (2000): The Intellectual Life of the Early Renaissance Artist. New Haven-Londres, Yale University Press.
Benito Doménech, Fernando / Gómez Frechina, José (dirs.) (2001): La Clave Flamenca en los Primitivos Valencianos [catálogo]. Valencia (Museo de Bellas Artes de Valencia).
Bermejo Martínez, Elisa (1980): La pintura de los primitivos flamencos en España. Madrid, CSIC-Instituto ‘Diego Velázquez’, tomo I.
Bermejo, Elisa (1990): “Influencia de Van Eyck en la pintura española”. En: Archivo Español de Arte, nº 252, pp. 555-569.
Blackman, Christabel / Ferre Puerto, Josep A. (2001): “Retaule de Sant Jordi de Jérica”. En: Recuperem patrimoni, nº 4.
Buck, Stephanie (2000): “An Approach to Looking at Eyckian Drawings”. En: Foister, S. / Jones, S. / Cool, D. (eds.): Investigating Jan van Eyck. Turnhout, Brepols, pp. 183-195.
Cerveró Gomis, Luis (1963, 1964): “Pintores valentinos. Su cronología y documentación”. En: Anales del Centro de Cultura Valenciana [Segunda Época], 48, pp. 63-156; y 49, pp. 83-136.
Cerveró Gomis, Luis (1966, 1971): “Pintores valentinos. Su cronología y documentación”. En: Archivo de Arte Valenciano, año XXXVII, pp. 19-30; y año XLII, pp. 23-36.
Christiansen, Keith (1998): “The View from Italy”. En: Ainsworth, M.W. / Christiansen, K. (eds.): From Van Eyck to Brueghel. Early Netherlandish Painting in the Metropolitan Museum of Art [catálogo de exposición]. Nueva York, Metropolitan Museum of Art, pp. 39-61.
Comblen-Sonkes, M. (1979): “Le dessin mecanique chez les primitifs flamands”. En: Hollanders-Favart, D. / Van Schoute, R. (eds.): Le dessin sous-jacent dans la peinture. Lovaina, Université Catholique de Louvain, pp. 44-45, lám. 2 y 3.
Company i Climent, Ximo (1990): La pintura hispanoflamenca. Valencia, Alfons el Magnànim.
Company i Climent, Ximo (1991): La pintura dels Osona: una cruïlla d’hispanismes, flamenquismes i italianismes. Lleida, Pagès, 2 vols.
Company, Ximo / Aliaga, Joan / Tolosa, Lluïsa / Framis, Maite (2005): Documents de la pintura valenciana medieval i moderna, I (1238-1400). Valencia, Universitat de València.
Cornudella, Rafael (2008): “El Mestre de la Porciúncula i la pintura valenciana del seu temps”. En: Butlletí MNAC, 9, pp. 83-111.
Cornudella, Rafael (2009-2010): “Alfonso el Magnánimo y Jan van Eyck. Pintura y tapices flamencos en la corte del rey de Aragón”. En: Locus Amoenus, nº 10, pp. 39-62.
Dijkstra, Jellie (1989): “On the Role of Underdrawings and Modeldrawings in the Workshop Production of the Master of Flémalle and Rogier van der Weyden”. En: Verougstraete, H. / Van Schoute, R. (eds.): Géographie et chronologie du dessin sous-jacent. Lovaina, Université Catholique de Louvain, pp. 37-53, lám. 8-13.
Ferre i Puerto, Josep (2000): “Jacomart, lo feel pintor d’Alfons el Magnànim: Puntualitzacions a l’obra valenciana”. En: VVAA. XVI Congresso Internazionale di Storia della Corona d’Aragona. La Corona d’Aragona ai tempi di Alfonso il Magnanimo. Napoli-Caserta-Ischia. 18-24 setembre 1997. Nápoles, Paparo Edizioni, pp. 1681-1686.
Ferre i Puerto, Josep (1999): “Trajectòria vital de Joan Reixac, pintor valencià del quatre-cents: La seua relació amb Andreu Garcia”. En Yarza, J. / Fité, F. (eds.): L’artista-artesà medieval a la Corona d’Aragó. Lleida, Universitat de Lleida, Institut d’Estudis Ilerdencs, pp. 419-426.
Ferre i Puerto, Josep (2003): “Presència de Jaume Huguet a València. Novetats sobre la formació artística del pintor”. En: Ars Longa, nº 12, pp. 27-32.
Finaldi, Gabriele / Garrido, Carmen (eds.) (2006): El trazo oculto. Dibujos subyacentes en pinturas de los siglos XV y XVI [El Prado, del 20 de julio al 5 de noviembre de 2006]. Madrid, Museo Nacional del Prado.
Foister, Susan / Jones, Sue / Cool, Delphine (eds.) (2000): Investigating Jan van Eyck. Turnhout (Brepols).
Fransen, Bart (2012): “Jan van Eyck y España. Un viaje y una obra”. En: Anales de Historia del Arte, nº 22, pp. 39-58.
Garrido, Carmen / Bertani, Duilio (comisarios) (2010): El nacimiento de una pintura: de lo visible a lo invisible [Museo de Bellas Artes de Valencia, julio-octubre 2010]. Valencia, Generalitat Valenciana.
Harbison, Craig (1991): “The Artist’s Place at the Burgundian Court”. En: Harbison, Craig: Jan van Eyck. The Play of Realism. Londres, Reaktion Books, pp. 19-24.
Jones, Sue (2000): “The Use of Patterns by Jan van Eyck’s Assistants and Followers”. En: Foister, S. / Jones, S. / Cool, D. (eds.): Investigating Jan van Eyck. Turnhout, Brepols, pp. 197-207.
Llanes i Domingo, Carme (2011): L’obrador de Pere Nicolau i la segona generació de pintors del gòtic internacional a València [tesis doctoral leída en la Universitat de València en septiembre].
Molina Figueras, Joan (2003): “Ecos de la pintura flamenca en Valencia y Cataluña”. En: Carbonell, E. / Casanelli, R. (eds.): El Mediterráneo y el Arte. Del Gótico al inicio del Renacimiento. Barcelona, Lunwerg, pp. 217-229.
Montero Tortajada, Encarna (2007): “Recetarios y papers de pintura en la documentación bajomedieval. Valencia, 1452: el ejemplo de Andreu García”. En Libros con arte, arte con libros. Extremadura, Universidad de Extremadura-Consejería de Cultura y Turismo, pp. 507-517.
Montero Tortajada, Encarna (2013): La transmisión del conocimiento en los oficios artísticos. Valencia, 1370-1450 [tesis doctoral leída en la Universitat de València en septiembre].
Montero Tortajada, Encarna (2013): “El oligarca y los pinceles: breve semblanza del presbítero Andreu Garcia”. Espacio, Tiempo y Forma, serie VII, nº1.
Natale, M. (comisario) (2001): El Renacimiento Mediterráneo. Viajes de artistas e itinerarios de obras entre Italia, Francia y España en el siglo XV [catálogo]. Madrid, Fundación Thyssen-Bornemisza.
Nicolini, Fausto (1923): “Pietro Summonte, Marcantonio Michiel e l’arte napoletana del Rinascimento”. En: Napoli Nobilissima, vol. III, pp. 121-146; 159-172.
Pächt, Otto (1994): Van Eyck and the Founders of Early Netherlandish Painting. Londres (Harvey Miller). PMid:8181377
Panofsky, Erwin (1998): Los primitivos flamencos. Madrid, Cátedra (1ª ed. en 1953).
Paviot, Jacques (1990): “La vie de Jan van Eyck selon les documents écrits”. En: Revue des archéologues et historiens de l’art de Louvain, XXIII, pp. 83-93.
Pemán y Pemartín, César (1969): Juan van Eyck y España. Cádiz, Museo Provincial de Bellas Artes de Cádiz.
Périer-D’Ieteren, C. (1979): “Usage du poncif dans la peinture flamande des XVe et XVIe siècles”. En: Hollanders-Favart, D. / Van Schoute, R. (eds.): Le dessin sous-jacent dans la peinture. Lovaina, Université Catholique de Louvain, pp. 46-48, lám. 4 y 5.
Périer-D’Ieteren, Catheline (1982-83): “Dessin au poncif et dessin perforé. Leur utilisation dans les anciens Pays-Bas au XVe siècle”. En: Bulletin de l’Institut Royal du Patrimoine Artistique, nº 19, pp. 74-94.
Périer-D’ieteren, Catheline (1985): “La technique du dessin sous-jacent des peintres flamands des Xve et XVIe siècles. Nouvelles hypothèses de travail”. En: Van Shoute, R. / Hollanders-Favart, D.: Le dessin sous-jacent dans la peinture. Lovaina, Université Catholique de Louvain, pp. 61-69, lám. 22-27.
Rishel, Joseph (1997): “I dipinti di Filadelfia e di Torino: letteratura e problemi di attribuzione”. En: Rishel, J.J. / Spantigati, C. (comisarios): Jan van Eyck (1390 c.-1441). Opere a confronto [catálogo de exposición: Galería Sabauda, 3 de octubre – 14 de diciembre de 1997]. Turín, Umberto Allemandi & Co, pp. 45-53.
Ruiz Quesada, Francesc (2007): “Lluís Dalmau y la influencia del realismo flamenco en Cataluña”. En: Lacarra, Mª C. (ed.): La pintura gótica durante el siglo XV en tierras de Aragón y en otros territorios peninsulares. Zaragoza, Institución Fernando el Católico, pp. 243-297.
Sanchis Sivera, José (1914): Pintores medievales en Valencia. Barcelona, Tipografía L’Avenç [edición facsímil de Librerías París-Valencia].
Silva Maroto, Pilar (2002): “La couronne de Castille et la Flandre”. En: Borchert, T.-H. (ed.): Le siècle de Van Eyck (1430-1530). Le monde méditerranéen et les primitifs flamands. Brujas, Ludion, pp. 143-151.
Silva Maroto, Pilar / Garrido, María del Carmen (1995): “Le processus créatif chez Pedro Berruguete”. En: Verougstraete, H. / Van Schoute, R. (eds.): Le dessin sous-jacent dans le processus de création. Lovaina, Université Catholique de Louvain, pp. 31-36; lám. 11-17.
Sterling, Charles (1976): “Jan van Eyck avant 1432”. En: Revue de l’art, nº33, pp. 7-82.
Strehlke, Carl Brandon (1997): “Jan van Eyck: un artista per il Mediterraneo”. En: Rishel, J. J. / Spantigati, C. (comisarios): Jan van Eyck (1390 c.-1441). Opere a confronto [catálogo de exposición: Galería Sabauda, 3 de octubre – 14 de diciembre de 1997]. Turín, Umberto Allemandi & Co, pp. 55-76.
Strehlke, Carl Brandon (2001): “Valencia. Early Flemish and Valencian Art”. En: Burlington Magazine, nº 1182, vol. CXLIII (septiembre), pp. 590-593.
Toscano, Gennaro (2001): “Nápoles y el Mediterráneo. Relaciones entre miniatura y pintura en la transición de la casa de Anjou a la casa de Aragón”. En: Natale, M. (comisario): El Renacimiento Mediterráneo. PMid:11460853
Viajes de artistas e itinerarios de obras entre Italia, Francia y España en el siglo XV [catálogo]. Madrid, Fundación Thyssen-Bornemisza, pp. 79-99.
Tramoyeres Blasco, Luis (1907): “El pintor Luis Dalmau”. En: Cultura española, nº 5/2, pp. 553-581.
Weale, W. H. James (1908): The Van Eycks and Their Art. Hubert and John van Eyck, Their Life and Work. Londres-Nueva York, John Lane.
Yarza Luaces, Joaquín (2002): “La couronne d’Aragon et la Flandre”. En: Borchert, T.-H. (ed.): Le siècle de
Van Eyck (1430-1530). Le monde méditerranéen et les primitifs flamands. Brujas, Ludion, pp. 129-133.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read here the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.