The Vibrationism of Rafael Barradas: genealogy of a concept

Authors

  • Mª Lluïsa Faxedas Brujats Universitat de Girona

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2015.17

Keywords:

Vibrationism, Rafael Barradas, Joaquín Torres García, Joan Salvat Papasseit, Spanish vanguard

Abstract


Vibrationism was an art movement developed by the painter Rafael Barradas (1890-1929) between 1917 and 1920, and this period remains one of the most recognized and recognizable of his artistic legacy. The aim of this paper is to look further into the concept of vibrationism in an attempt to reveal which elements of Barradas’ artistic vision he sought to highlight by choosing this particular word. The author begins by addressing the frequent use of the concept of vibration in European avant-garde circles and then focuses on its emergence in Barradas’ works from 1917 onwards. Finally, the meaning given to vibrationism in a text published by Torres- García is analyzed and his artistic interpretation of the style in his own paintings is discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abella, Ángel (1915): “Pérez Barradas”. En: Paraninfo, nº 47, pp. 3-4.

Balsach, M. Josep (2007): Joan Miró. Cosmogonies d’un món originari (1918-1939). Barcelona: Galaxia Gutemberg.

Blanc, Charles (1876): Grammaire des arts du dessin. París: Librairie Renouard.

Blanco Coris, J. (1919): “Exposición del vibracionista Barradas”, El Heraldo de Madrid, 7-IV.

Bonet, Juan Manuel (2003): “Alrededor del reloj: Joaquín Torres-García, Rafael Barradas, Joan Salvat-Papasseit”. En: Joaquín Torres –García, 1874-1949. Barcelona: AUSA y ICUB, pp. 88-108.

Brihuega, Jaime (1993): “Saturn al sifó. Barradas i l’avantguarda espanyola”. En: Brihuega, Jaime / Lomba, Concha (dirs.), Barradas. Exposició antològica, 1890-1929, L’Hospitalet de Llobregat: Centre Cultural Tecla Sala, pp. 13-45.

Carmona, Eugenio (1993): “Rafael Barradas i l’«art nou» a Espanya. 1917-1925”. En: Brihuega, Jaime / Lomba, Concha (dirs.), Barradas. Exposició antològica, 1890-1929. L’Hospitalet de Llobregat: Centre Cultural Tecla Sala, pp. 107-139.

Carmona, Eugenio (2012): “Bodegón. 1919”. En: DD.AA, Colección cubista de Telefónica, Madrid, Fundación Telefónica, pp. 76-80.

Correa-Calderón, Evaristo (1920): “Exégesis del momento. Exposición Barradas en el Ateneo”, La Ilustración española y americana, nº 10, 15 de marzo, p. 157. DD. AA. (2013): Barradas. Colección MNAV, cat. exp. Montevideo: Museo Nacional de Artes Visuales, pp. 18-25.

Delaunay, Robert (1957): Du cubisme à l’art abstrait, Documents inédits publiés par Pierre Francastel et suivis d’un catalogue de l’oeuvre de R. Delaunay par Guy Habasque, París, SEVPEN.

Faxedas, M. Lluïsa (2015, en prensa): Del Simbolismo a la abstracción. El ideal de la unidad de las artes en los origenes del arte moderno, Trea.

Francés, José (1920): El año artístico 1919. Madrid: Mundo Latino.

Gamwell, Lynn (2002): Exploring the invisible. Art, science and the spiritual. Princeton y Oxford, Princeton University Press.

Garcia-Sedas, Pilar (1994): Joaquim Torres-Garcia i Rafael Barradas. Un diàleg escrit (1918-1928). Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

Gauguin, Paul (1974): Oviri. Écrits d’un sauvage, presentados por Daniel Guérin. París: Gallimard.

Ignacios, Antonio de (1953): Historial Rafael Barradas. Montevideo.

Kupka, Frantisek (1989): La création dans les arts plastiques. París: Cercle d’Art.

Lindsay, Kenneth C. / Vergo, Peter (eds.) (1994): Kandinsky, complete writings on art. Nueva York: Da Capo Press.

Lista, Giovanni (ed.) (1973): Futurisme. Manifestes, proclamations, documents. Lausanne: L’Age d’Homme.

Lista, Marcella (2006): L’oeuvre d’art totale à la naissance des avant-gardes, 1908-1914. París: INHA.

Lubar, Robert S. (1991): “Art-evolució: Joaquín Torres-García y la formación social de la vanguardia en Barcelona”. En: Barradas - Torres-García, Madrid, Galería Guillermo de Osma, pp. 19-32.

Marinetti, F.T. (1996): Teoria e invenzione futurista. Milán: Mondadori.

Mas López, Jordi (2004): Josep Maria Junoy i Joan Salvat-Papasseit: dues aproximacions a l’haiku. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

Maur, Katrin von (2004): “Bach et l’art de la fugue. Modèle structurel musical pour la création d’un langage pictural abstrait”. En: Duplaix, Sophie y Lista, Marcella (dirs.), Sons & lumières: une historie du son dans l’art du XXe siècle. París: Centro Georges Pompidou.

Morse, Jed (2006): “Art-Evolució and Vibracionismo: Torres García, Barradas, and an Art of Higher Consciousness”. En: Robinson, William H., Falgàs, Jordi y Lord, Carmen Belén (dirs.), Barcelona and Modernity: Picasso, Gaudí, Dalí, New Haven y Londres: Yale University Press, pp. 333-337.

Pereda, Raquel (1989): Barradas. Montevideo: Galeria Latina.

Piñero Gil, Carmen Cecilia (2009): “Carmen Barradas: modernidad y exilio interno”. En: Nagore, María, Sánchez de Andrés, Leticia y Torres, Elena (eds.). Música y cultura en la Edad de Plata, 1915-1939. Madrid: ICCMU, pp. 603-618.

Plotino (1985): Enéadas III-IV. Madrid: Gredos, (BCG, 88).

Roig, Lidia (curadora) (1992): “Joan Salvat-Papasseit: textos desconeguts”. En: Els Marges, nº 46, pp. 77-86.

Roque, Georges (2002): “¿Qué onda? La abstracción en el arte y la ciencia”. En: Krieger Peter (ed.), Arte y ciencia. XXIV Coloquio internacional de Historia del arte. México: UNAM-IIE, pp. 169-192.

Roque, Georges (2003): “Ce grand monde des vibrations qui est à la base de l’univers”. En: DD.AA., Aux origines de l’abstraction, 1800-1914. París: Réunion des Musées Nationaux, pp. 51-67.

Roque, Georges (2009): Art et science de la couleur. Chevreul et les peintres de Delacroix à l’abstraction. París: Gallimard.

Rousseau, Pascal (dir.) (1999): Robert Delaunay, 1906-1914. De l’Impressionnisme à l’abstraction. París: MNA - Centre Georges Pompidou.

Rousseau, Pascal (2003a): “L’oeil solaire’. Une généalogie impressionniste de l’abstraction”. En: DD.AA., Aux origines de l’abstraction, 1800-1914. París: Réunion des musées nationaux, pp. 123-139.

Rousseau, Pascal (2003b): “‘Arabesques’. Le formalisme musical dans les débuts de l’abstraction”. En: DD.AA., Aux origines de l’abstraction, 1800-1914. París: Réunion des musées nationaux, pp. 231-245.

Rousseau, Pascal (2005): “La Galería Dalmau. La introducción de la abstracción en Catalunya y la vanguardia parisina durante la primera Guerra Mundial”. En: París – Barcelona, 1888-1937. Barcelona y París: Museu Picasso y RMN, pp. 327-337.

Rovel, Henri (1908): “Les lois d’harmonie de la Peinture et de la Musique sont les mêmes”, Les Tendances Nouvelles, n. 35, marzo, pp. 721-726.

Sacs, Joan (1917): “Exposición Sergio Charchounne en los sótanos de las galerias Dalmau”. La publicitat, 15 de abril, p. 8.

Salvat-Papasseit, Joan (ed.) (1918): Arc Voltaic, Barcelona. Salvat-Papasseit, Joan (1919): Poemes en ondes hertzianes. Barcelona: Imprenta de Ramon Capera.

Santos Torroella, Rafael (1993): “Autoretrat de Barradas. Els dibuixos de Barradas a L’Esquella de la Torratxa”. En: Brihuega, Jaime y Lomba, Concha (dirs.): Barradas. Exposició antològica, 1890-1929, L’Hospitalet de Llobregat: Centre Cultural Tecla Sala, pp. 55-63.

Scriabin, Alexandre (1979): Notes et reflexions. Carnets inédites. París: Klincksieck, 1979.

Solé de Sojo, Vicenç (1917): “Films. Al marge de l’exposició Charchounne”, El poble català, 21 de abril, p. 1.

Torres-García, Joaquín (1917a): “Una vibració – un crit – un riure intel·ligent”. Un enemic del poble, nº 5, agosto, p. 1.

Torres-García, Joaquín (1917b): “Los artistas uruguayos en Europa: Rafael Barradas”. El Siglo, Montevideo, 24-XI.

Torres-García, Joaquín (1984): Universalismo constructivo (2 vols.). Madrid: Alianza.

Torres-García, Joaquín (1990): Historia de mi vida. Barcelona: Paidós [1939]. Trossos (1916-1918): Barcelona.

Vallcorba Plana, Jaume (1984): “Introducció”. En: Junoy, Josep Mª, Obra poètica. Quaderns Crema: Barcelona, pp. XI-CXVIII.

Downloads

Published

2015-09-30

How to Cite

Faxedas Brujats, M. L. (2015). The Vibrationism of Rafael Barradas: genealogy of a concept. Archivo Español De Arte, 88(351), 281–298. https://doi.org/10.3989/aearte.2015.17

Issue

Section

Articles