«El aguador» de Velázquez o una meditación sóbre la cultura clásica: «Diógenes y los hijos de Xeníades»

Authors

  • Manuela B. Mena Marqués Museo del Prado

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.1999.v72.i288.779

Abstract


Considered traditionally as the best example of Velazquez early «pintura de bodegones», or genre and still life The Water-seller is presented here as a clear representation of the Greek philosopher Diogenes, in his most essential role of mentor of youth. Based on texts of Diogenes Laertius, well known in Spain at the time, Velazquez painted it for Juan de Fonseca, canon «maestrescuela» of Seville Cathedral.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

1999-12-30

How to Cite

Mena Marqués, M. B. (1999). «El aguador» de Velázquez o una meditación sóbre la cultura clásica: «Diógenes y los hijos de Xeníades». Archivo Español De Arte, 72(288), 391–413. https://doi.org/10.3989/aearte.1999.v72.i288.779

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)