Iconography of the witnesses to Teresian processes. Concerning Adrian Collaert and the scenography of the Cornaro Chapel
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2014.03Keywords:
Counter-Reformation, Print, Carmelites, Beatification and canonization process, Cornaro ChapelAbstract
This study focuses on the witnesses of the Teresian beatification and canonization processes remembered by the artists with the intention of serving as a reference to the spectator in order to put themselves in the position of “de visu” witnesses, as new testifiers of the scenes depicting key moments in the life of the barefoot reformer and of prodigious events caused by divine intervention. It is not a common type of figuration, especially that of the “reference witnesses” who confirm what is narrated from generation to generation, although the latter are highlighted in a special way in the Cornaro Chapel in Santa Maria della Vittoria in Rome, linked to a print by Collaert, which Bernini used to fix the location of the members of this important Venetian family contemplating the Ecstasy of Saint Teresa.
Downloads
References
Andrés Ordax, S., Arte e iconografía de San Pedro de Alcántara. Ávila, 2002.
Berguiriztáin, J., San Ignacio de Loyola. Apóstol de la comunión frecuente. Barcelona, 1909.
Bihlmeyer, K. – Tuechle, H., Storia della Chiesa, Brescia: Ed. Marcelliana, 1988. v. 4.
Calvo Castellón, A., “Chavarito, un pintor granadino, 1662-1751”, en Cuadernos de Arte, t. XX, n. 25 (1975), pp. 256 ss.
Chevalier, J., “Sainte Thérèse d’Ávila et l’expérience de Dieu”, en Histoire de la Pensé, París, 1956.
De la Inmaculada, Luis Javier, “Una nueva estructura del método carmelitano de oración”, en Monte Carmelo, 72 (1964), pp. 169-301.
Di Bernardo, Pier Paolo Un carmelitano per la nuova Europa, Edizioni Grafiche, Roma 1994.
Díaz Padrón, M., Museo del Prado. Catálogo de Pinturas I. Escuela Flamenca. Siglo XVII. Madrid, 1975.
Emond, C., L’Iconographie Carmélitaine dans les anciens Pays-Bas méridionaux. Bruselas, 1961. PMCid:PMC1953493
Esquerda Bifet, J., “Comunión eucarística”, en Diccionario de San Juan de Ávila. Burgos: Monte Carmelo, 1999, pp. 192-194.
Gil de Muro, Eduardo T., Como una suave melodía. Burgos, Monte Carmelo, 1996.
Gutiérrez Haces, J. et al.: Cristóbal de Villalpando. ca. 1649-1714. Catálogo razonado. México, Instituto de Investigaciones Estéticas, 1997.
Gutiérrez Rueda, L., “Ensayo de iconografía teresiana”, en Revista de Espiritualidad, 90, 1964.
Herráiz García, A, M., La oración, historia de amistad. Madrid, Ed. Espiritualidad, 1982.
Idea / Vitae Teresianae / iconobus symbolicis / expressa, / in quinqué partes divisa. / Prima figurat sui cognitionem, / secunda sui mortificationem, / tertia virtutum acquisitionem, / quarta mentales orationem, / quinta divinam contemplationem. Dedicata Reverendo Adm. In ChristôPatri Observantissimo. / Rdo. Patri Huberto a S. Ioanne Baptista, / Carmelitliarum Deiscalceatorum per Flandô-Belgium Provinciali. Antverpiae, Extant Venales, apud Jacobum Mesens.
Kuhn, R., “Die Unio Mystica der Hl. Therese von Avila von Lorenzo Bernini in der Kornaro Kapelle in Rom”, en Alte un Moderne Kunst, XII (1967), pp. 2-8. L’Art du XVIIe siècle dans les Carmels de France. Catálogo de la exposición celebrada en el Musée du Petit Palais (17 de nov. 1982 – 15 febr. 1983). París, ediciones Yves Rocher, 1982.
La Vie de la seraphiqve Mere Sainte Teresa de Iesvs, fondatrice des Carmes Déchaussez & Carmelites Déchaussées, en Figuras, & en Vers François & Latins. Avec un Abbregé de l’Histoire, une Reflexion Morale, & une Resolution Chrétienne sur châque Figura, Lyon 1670.
Lavin, I., Bernini and the Unity of the Visual Arts, Oxford University Press, The Pierpont Morgan Library, 2 vols. New York and London, 1980. Traducción italiana Bernini e l’unità delle arti visive, Roma, Edizioni dell’Elefante, 1980.
Llompart, G., “Spiritualis monachus: aportación a la iconografía del perfecto religioso”, en Analecta Sacra Tarraconensia 38 (1965), pp. 159-172.
Llompart, G., “El fresco de la religiosa crucificada de las Descalas Reales de Madrid”, en Traza y Baza, 3 (1973), pp. 54-55.
Mâle, E., L’art religieux de la fin du XVIe siècle, du XVIIe siècle et du XVIIIe siècle. Paris, 1932.
Meboldk, L., Catálogo de pintura colonial en Chile. Universidad Católica de Chile. Santiago de Chile, 1985.
Mesa, J. - Gisbert, T., Historia de la pintura cuzqueña. Buenos Aires, 1962.
Moreno Cuadro, F., “Juan Bernabé Palomino y Johann Hiebel. Tradición y renovación en las series teresianas del setecientos”, en Academia, Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 110-111 (2010), pp. 37-64.
Portman, K., “Een emblematische Voorstelling van het mystieke leven: de Idea vitae teresianae…, c. 1686”, en Ons Geestelijk Erf, 48 (1974), pp. 46-66.
Procesos de beatificación y canonización de Santa Teresa de Jesús, edición de Silverio de Santa Teresa, Burgos, Biblioteca Mística Carmelitana, 1934-1935.
Ribera, F., La vida de la Madre Teresa de Jesús. 1590.
Ripa, C., Iconología. Ed. Akal/Arte Estética, Madrid, 1987.
Santa María de la Victoria, Roma, ATS Italia Editrice, 1999.
Santa Teresa de Jesús, Obras Completas, B.A.C., 2012.
Urrea, J., “El pintor García Hidalgo”, en Archivo Español de Arte, XLVIII (1975), pp. 78 ss.
Vita Effigiata della Seráfica Vergine S. Teresa di Gesù fondatrice dell’Ordine Carmelita Scalzo, Roma, 1715.
Vita Effigiata et Essercizi Affettivi di s. Teresa di Giesv Maestra di Celeste Doctrina, Roma, 1670.
Wittkower, R., Arte y arquitectura en Italia, 1660-1750. Manuales Arte Cátedra. Madrid, 1979. PMid:482561
Yepes, D. de, Vida, virtudes, milagros de la Bienaventurada Virgen Teresa de Jesús, Madre y Fundadora de la nueva Reformación de la Orden de los Descalços y Descalças de Nuestra Señora del Carmen. Zaragoza, 1606.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.