Tapestries donated by Ferdinand and Isabella to the Royal Chapel in Granada
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2014.01Keywords:
Royal Chapel, Granada, Ferdinand, Isabella, TapestriesAbstract
Among the principal items sent by Ferdinand and Isabella to the Royal Chapel in Granada were several Flemish tapestries. Isabella of Castile and Ferdinand of Aragon acquired many pieces over the years, so that when the Queen died, she owned more than three hundred wall-hangings. Her husband decided to send twenty-two of them to the funerary chapel they had founded, and when he was close to death, he ordered four more to be sent from his own treasure. Nevertheless, changes occurred, and finally twenty-five pieces arrived at the Royal Chapel, but they were not all the same as those originally selected. Now, based on unpublished documents preserved in the Simancas Archive (Valladolid), it is possible to demonstrate for the first time exactly which and how many tapestries were actually sent, further revealing their true value in the treasures of the 15th and 16th centuries.
Downloads
References
Alonso Ruiz, Begoña, “Las obras reales en Granada (1506-1513)”, Cuadernos de Arte. Universidad de Granada, 37 (2006), pp. 339-369.
Alonso Ruiz, Begoña, “Un nuevo proyecto para la Capilla Real de Granada”, Goya, 318 (2007), pp. 131-140.
Azcárate, José María, Datos histórico-artísticos de fines del siglo XV y principios del XVI, Zaragoza, 1982.
Bando de la Campa, Flor María, “Le pèlerinage de vie humaine versus El pelegrino de la vida humana”, Cahiers de linguistique hispanique médiévale, 30 (2007), pp. 85-108.
Bayerri Bertoméu, Enrique, “Las relaciones del rey don Fernando con el marquesado de Tortosa”, Jerónimo Zurita. Cuadernos de Historia, 16-18 (1963-1965), pp. 347-384.
Campbell, Thomas P., Henry VIII and the Art of Majesty. Tapestries at the Tudor Court, New Haven y Londres, 2007.
Checa, Fernando, Tapisseries flamandes. Pour les ducs de Bourgogne, l’empereur Charles Quint et le roi Philippe II, Bruselas (ed. en español, Tesoros de la Corona de España. Tapices flamencos en el Siglo de Oro, Bruselas, 2010).
Clemencín, Diego, Elogio de la reina Católica doña Isabel, Madrid, 1821.
Delmarcel, Guy, “La collection de tapisseries de la reine Isabelle de Castille (1451-1504). Quelques refléxions critiques”, en Checa, Fernando y García García, Bernardo J. (eds.), El arte en la corte de los Reyes Católicos. Rutas artísticas a principios de la Edad Moderna, Madrid, 2005, pp. 287-303.
Duque de Alba y Berwick, Collection de S. A. le Duc de Berwick et d’Alba, Exposition et ventes à l’Hôtel Drouot du 7 avril au 20 avril, 1877.
Ferrandis, José, Datos documentales para la Historia del Arte español, III. Inventarios reales (Juan II a Juana la Loca), Madrid, 1943.
Gallego y Burín, Antonio, La Capilla Real de Granada, Madrid, 1931.
Gallego y Burín, Antonio, Nuevos datos sobre la Capilla Real de Granada, Madrid, 1953.
Gómez-Moreno, Manuel, “Sobre el Renacimiento en Castilla. II. En la Capilla Real de Granada”, Archivo Español de Arte y Arqueología, I (1925), pp. 245-288.
Herrero Carretero, Concha, “Las tapicerías ricas del alcázar de Madrid”, en Checa, Fernando (dir.), El Real Alcázar de Madrid. Dos siglos de arquitectura y coleccionismo en la corte de los reyes de España, Madrid, 1994, pp. 288-307.
Herrero Carretero, Concha, Tapices de Isabel la Católica. Origen de la colección real española, Madrid, 2004.
Ladero Quesada, Miguel Ángel, La armada de Flandes. Un episodio de la política naval de los Reyes Católicos (1496-1497), Madrid, 2003.
Marés Deulovol, Federico, El mundo fascinante del coleccionismo y las antigüedades, Barcelona, 1977.
Mateo Gómez, Isabel y Mateo Viñes, Julián, “El peregrino de la vida humana del Bosco”, Archivo Español de Arte, LXX (1997), pp. 297-302.
Merino de Cáceres, José Miguel y Martínez Ruiz, María José, La destrucción del patrimonio artístico español. W. R. Hearst: el gran acaparador, Madrid, 2012.
Redondo Cantera, María José, “La Capilla Real de Granada como panteón dinástico durante los reinado de Carlos V y Felipe II: problemas e indecisiones. Nuevos datos sobre el sepulcro de Felipe el Hermoso y Juana la Loca”, en Borngässer, Barbara et al. (eds.), Grabkunst und Spulkralkultur in Spanien und Portugal, Madrid, 2006, pp. 403-418.
Rossenthal, Earl E., “El primer contrato de la Capilla Real”, Cuadernos de Arte. Universidad de Granada, XI-21 (1971-1974), pp. 13-36.
Sánchez Cantón, Francisco Javier, “El retablo de la reina Católica”, Archivo Español de Arte y Arqueología, VI (1930), pp. 97-133.
Sánchez Cantón, Francisco Javier, Libros, tapices y cuadros que coleccionó Isabel la Católica, Madrid, 1950.
Sempere y Guarinos, José, Historia del luxo, y de las leyes suntuarias, II, Madrid, 1788.
Torra de Arana, Eduardo, et al., Los tapices de La Seo de Zaragoza, Zaragoza, 1985.
Torre y del Cerro, Antonio de la, Testamentaría de Isabel la Católica, Barcelona, 1974 (2.ª ed.).
Zalama, Miguel Á., “Felipe el Hermoso y las artes”, en Zalama, Miguel Á. y Vandenbroeck, Paul (dirs.), Felipe I el Hermoso. La belleza y la locura, Madrid, 2006, pp. 17-48.
Zalama, Miguel Á., “La infructuosa venta en almoneda de las pinturas de Isabel la Católica”, Boletín del Seminario de Arte y Arqueología (Arte), LXXIV (2008), pp. 43-64.
Zalama, Miguel Á., Juana I. Arte, poder y cultura en torno a una reina que no gobernó, Madrid, 2010.
Zalama, Miguel Á., “Primacía de los tapices entre las artes figurativas en España en los siglos XV y XVI”, en Checa, Fernando y García, Bernardo J. (eds.), Los Triunfos de Aracne. Tapices flamencos de los Austrias en el Renacimiento, Madrid, 2011, pp. 17-36.
Zalama, Miguel Á., “Oro, perlas, brocados… La ostentación en el vestir en la corte de los Reyes Católicos”, Revista de Estudios Colombinos, 8 (2012), pp. 13-22.
Zalama, Miguel Á., “Origen y destino de la colección de tapices de la reina Juana I”, Checa, Fernando (dir.), Museo Imperial. El coleccionismo artístico de los Austrias en el siglo XVI, Madrid, 2013, pp. 53-69.
Zalama, Miguel Á. y Pascual Molina, Jesús F., “Tapices de Juan II de Aragón y Fernando el Católico en La Seo de Zaragoza”, Boletín Museo e Instituto Camón Aznar, 109 (2012), pp. 285-320.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.