Sebastián Muñoz, Ruiz de la Iglesia and Francisco Rizi: another example of the circulation of painting models in Madrid during the second half of the17th century

Authors

  • Eduardo Lamas-Delgado Institut Royal du Patrimoine Artistique (KIK-IRPA) Bruselas

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2013.v86.i344.557

Keywords:

Painting, drawing, Madrid, Baroque, Workshop practices, Circulation of models, Francisco Rizi, Sebastián Muñoz, Francisco Ignacio Ruiz de la Iglesia

Abstract


This article reveals and elaborates upon the close relationship between the painted altarpiece by the Madrid artist Francisco Ignacio Ruiz de la Iglesia (1649-1703) for the village of Casarrubios del Monte, previously conceived by Sebastián Muñoz (c.1650-1690), and a drawing of the same subject by the painter Francisco Rizi (1614-1685).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agulló Cobo, Mercedes, "Pedro, José, Francisco y Jusepe de la Torre, arquitectos de retablos", Anales del Instituto de Estudios Madrileños, 37, 1997, pp. 25-70.

Agulló Cobo, Mercedes, "Addenda a Pedro de la Torre", Anales del Instituto de Estudios Madrileños, 37, 1998, pp. 117-194.

Angulo, Diego, "Francisco Ignacio Ruiz de la Iglesia", Archivo Español de Arte, 52, 208, 1979, pp. 467-504.

Barrio Moya, José Luis, "José de la Torre y Francisco Ricci, autores del retablo mayor de la iglesia de Fuente del Saz del Jarama", Anales Complutenses, XII, 2000, pp. 43-54.

Brown, Jonathan, "Selected drawings by Spanish Baroque Masters", Master Drawings, 21-4, 1983, pp. 401-407.

Brown, Jonathan; Banner, Lisa A.; Galassi, Susan Grace, ed., The Spanish Manner: Drawings from Ribera to Goya, New York, The Frick Collection/Scala Publishers, 2010.

Cruz Yábar, José María, "Los retablos de la parroquia de Santiago de Madrid, Pedro de la Torre, Sebastián de Benavente y Alonso Cano", Anales del Instituto de Estudios Madrileños, 45, 2005, pp. 155-178.

Díaz Fernández, Antonio José, "El retablo mayor de la parroquial de Vallecas (Madrid): una arquitectura desaparecida de Pedro y Francisco de la Torre (1672)", Espacio, Tiempo y Forma, Serie VII, Historia del arte, 17, 2004, pp. 149-172.

Gérard Powell, Véronique; Claudie Ressort, Musée du Louvre. Département des peintures. Catalogue. Écoles espagnole et portugaise, Paris, RMN, 2002.

Gutiérrez Pastor, Ismael, "Francisco Rizi y Claudio Coello: a propósito de la anécdota de Palomino sobre el Retablo de la Parroquia de Santa Cruz de Madrid", Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte (UAM), 4, 1992, pp. 231-238.

Gutiérrez Pastor, Ismael, "Géneros y colaboraciones en la pintura madrileña de la segunda mitad del siglo XVII: a propósito de los lienzos de Bartolomé Pérez en el retablo mayor de Santa María de Gumiel del Mercado (Burgos)", Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte (UAM), 18, 2006, pp. 107-124.

Lamas Delgado, Eduardo, "Un dibujo de Claudio Coello para un cuadro de Luca Giordano", Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte (UAM), 18, 2006, pp. 97-106.

Lamas Delgado, Eduardo, "'Un autre Rubens': l'influence du rubénisme dans la peinture courtisane espagnole à travers l'exemple de l'oeuvre de Francisco Rizi (1614-1685)", Revue Belge d'Histoire de l'Art et Archéologie=Belgisch Tijdschrift voor Oudheidkunde en Kunstgeschiedenis, 80-1, 2011, pp. 179-196.

Lamas Delgado, Eduardo, "Partnership between painters and sculptors in 17th-century Spain: on model drawings by Francisco Rizi for an altarpiece of the Expectant Virgin", RIHA Journal, 2013.

Navarrete Prieto, Benito, "Flandes e Italia en la pintura barroca madrileña: 1660-1700", en: Navarrete Prieto, Benito; Zapata Fernández de la Hoz, María Teresa; Martínez Ripoll, Antonio, Fuentes y modelos de la pintura barroca madrileña, Madrid, Arco Libros, 2008, p. 11-103.

Palomino, Antonio, Museo pictórico y escala óptica, Madrid, Aguilar, 1947.

Pérez Sánchez, Alfonso E., Historia del dibujo en España. De la Edad Media a Goya, Madrid, 1986. Rodríguez Rebollo, Ángel, "A propósito de Alonso Cano: el dibujo para el retablo de San Diego de Alcalá y su homónimo para San Andrés", In Sapientia Libertas: escritos en homenaje al Profesor Alfonso E.

Pérez Sánchez, Madrid, Museo Nacional del Prado, 2007.

Stein, Adolphe, Dessins espagnols, cat. exp., Paris, Galerie Gismondi, 1991.

Tovar Martín, Virginia, Arquitectos madrileños de la segunda mitad del siglo XVII, Madrid, Instituto de Estudios Madrileños, 1975.

Vlieghe, Hans, Corpus Rubenianum Ludwig Burchard: Part VIII: Saints, Brussels-London, Arcade/Phaidon, 1972-1973.

Voragine, Jacques de la, La Légende dorée, Paris, Seuil, 1998.

Vosters, Simon A., Rubens y España: estudio artístico literario sobre la estética del barroco, Madrid, Cátedra, 1990.

Zapata Fernández de la Hoz, María Teresa; Gómez Aragüete, Juan Carlos, "Nuevas aportaciones a la obra de Francisco Ignacio Ruiz de la Iglesia (1649-1703)", Archivo Español de Arte, 85, 337, 2012, pp. 17-36.

Downloads

Published

2013-12-30

How to Cite

Lamas-Delgado, E. (2013). Sebastián Muñoz, Ruiz de la Iglesia and Francisco Rizi: another example of the circulation of painting models in Madrid during the second half of the17th century. Archivo Español De Arte, 86(344), 356–362. https://doi.org/10.3989/aearte.2013.v86.i344.557

Issue

Section

Shorter Notes