Buster Keaton and Surrealism in the Residencia de Estudiantes: reasons for convergence

Authors

  • María del Carmen Molina Barea Universidad de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2013.v86.i341.531

Keywords:

Buster Keaton, Surrealism, Buñuel, Dalí, Lorca, Residencia de Estudiantes

Abstract


The aim of this essay is to investigate the connections between the emblematic group of friends at the Madrid Residencia de Estudiantes –Luis Buñuel, Salvador Dalí, Federico García Lorca– and the cinema of Buster Keaton, analyzing the motives for this relation, as well as its meaning within the context of nascent Spanish Surrealism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Breton, André, El amor loco. Alianza. Madrid. 2000.

Breton, André, Manifiestos del surrealismo. Visor Libros. Madrid. 2002.

Breton, André, y Eluard, Paul, Diccionario abreviado del surrealismo. Siruela. Madrid. 2003.

Buñuel, Luis, Mi último suspiro. Plaza & Janes. Barcelona. 1982.

Dalí, Salvador, Obra completa. Vol. I. Textos Autobiográficos 1: Un diario (1919-1920); La vida secreta de Salvador Dalí; Diario de un genio. Ediciones Destino. Fundació Gala-Salvador Dalí. Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales. Barcelona. 2003.

De la Cueva, Almudena (asesora de la edición), Ola Pepín! Dalí, Lorca y Buñuel en la Residencia de Estudiantes. Publicaciones de la Residencia de Estudiantes; Fundació Caixa Catalunya; Fundació Gala-Salvador Dalí. Madrid. 2007.

Felten, Uta, “La recéption de Buster Keaton dans le surréalisme espagnol”. Le Cinéma des Surréalistes. Étudeds rénies par Henri Bébar. Mélusine. Cahiers du Centre de Recherche sur le Surréalisme. No. 24, 2004. Pp. 171-181.

Freud, Sigmund, Esquema del psicoanálisis. Paidós. Buenos Aires. 1966.

Freud, Sigmund, Compendio del psicoanálisis. Tecnos. Madrid. 1985.

Freud, Sigmund, Tres ensayos sobre teoría sexual. EL PAÍS. Editorial Biblioteca Nueva. Madrid. 2002. PMCid:PMC1719175

Freud, Sigmund, Nuevas aportaciones a la interpretación de los sueños. Biblioteca Freud. Alianza. Madrid. 2005.

Gale, Matthew (editor), Dalí & Film. Tate Publishing. Londres. 2007.

Gibson, Ian, Lorca-Dalí, el amor que no pudo ser. Plaza & Janés. Barcelona. 2000.

Gubern, Román, Proyector de luna. La generación del 27 y el cine. Anagrama. Barcelona. 1999.

Hernández Pin, Yolanda, y Sánchez, Pilar (coordinadoras), Un perro andaluz ochenta años después. Biblioteca BlowUp Libros Únicos. La Fábrica; Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales. Madrid. 2009.

Keaton, Buster, Slapstick. (Memorias en colaboración con Charles Samuels). Blanco y Negro. Plot Ediciones. Madrid. 2006.

Lastra, James, “Buñuel, Bataille, and Buster, or, the surrealist life of things”. Critical Quarterly. Vol. 51. No. 2, 2009. Pp. 16-38. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8705.2009.01860.x

Minguet, Joan M., Buster Keaton. Cátedra. Madrid. 2008.

Néret, Gilles, Dalí. Taschen. Madrid. 2007.

Oliver, Jos, y Garner, José Luis (compiladores), Buster Keaton contra la infección sentimental. Anagrama. Barcelona. 1972.

Oms, Marcel, Buster Keaton. Tusquets. Barcelona. 1969.

Poyato Sánchez, Pedro, Las imágenes cinematográficas de Luis Buñuel. (Fotografías que se suceden vermicularmente). Un perro andaluz, Viridiana, Ese oscuro objeto del deseo: ejercicios de análisis textual. Caja España. Valladolid. 1998.

Poyato Sánchez, Pedro, Introducción a la teoría y análisis de la imagen fo–cinemato–gráfica. Grupo Editorial Universitario. Granada. 2006.

Puelles Romero, Luis, El desorden necesario. Filosofía del objeto surrealista. Universidad de Málaga. 2002.

Ramírez, Juan Antonio, Dalí: lo crudo y lo podrido. La Balsa de Medusa, 124. Antonio Machado Libros. Madrid. 2002.

Sánchez Vidal, Agustín, Buñuel, Lorca, Dalí: El enigma sin fin. Planeta. Barcelona. 2009.

Santos Torroella, Rafael, Dalí residente. Publicaciones de la Residencia de Estudiantes; Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Madrid. 1992. PMid:1590072

Tranströmer, Tomas, “La poesía es algo parecido a un sueño en la vigilia”. Entrevista de J. Antonio González Iglesias. Vida & Artes. Cultura. EL PAIS. 7 de Octubre de 2011, pp. 44-5. http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca.

Downloads

Published

2013-03-30

How to Cite

Molina Barea, M. del C. (2013). Buster Keaton and Surrealism in the Residencia de Estudiantes: reasons for convergence. Archivo Español De Arte, 86(341), 29–48. https://doi.org/10.3989/aearte.2013.v86.i341.531

Issue

Section

Articles