New forms of queer mourning. The Touching Community project by Aimar Pérez Galí.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2023.37

Keywords:

grief, queer, dance, AIDS, Aimar Pérez Galí, contact improvisation

Abstract


The following article presents the project The Touching Community (2015-2022) of the dancer, choreographer and pedagogue Aimar Pérez Galí as a paradigmatic example of the politicization of queer mourning that authors such as Sarah Ahmed and Judith Butler have conveyed. The multiple materializations of this performative project are delved into with the intention of studying the potential of a collective dance project to develop new and necessary forms of mourning and commemoration as queer mourning policies. Using Pérez Galí’s research, which connects the consequences of the AIDS crisis in the field of dance in Spanish speaking countries with contemporary queer mourning theory, will help us to access embodied mourning technologies as a demand for the dignification of abject lives, as well as the political powers to propose a new common body ontology based on vulnerability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmed, Sara (2014): La política cultural de las emociones. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Ahmed, Sara (2019): "Fatalismo queer". En: Lectora, 25, Barcelona, pp. 409-416.

Butler, Judith (2006): Vida precaria: el poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paídos.

Butler, Judith (2017): Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Barcelona: Ediciones Paidós.

Conde-Salazar, Jaime (2018): "El fulgor". En: Pérez Galí, Aimar (ed.), Lo tocante. Bilbao: Album, pp. 6-14.

Cruz Sánchez, Pedro A. (2013): Cuerpo, ingravidez y enfermedad. Barcelona: Edicions Bellatera.

Despret, Vinciane (2021): Our Grateful Dead. Stories of Those Left Behind. Minneapolis, Minnesota: University of Minnesota Press. https://doi.org/10.5749/j.ctv1w7v24k

Eng, David L/Kazanjian, David (2003): Loss. California: University of California Press.

Esposito, Roberto (2012): Communitas. Origen y destino de la comunidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Fratini, Roberto (2012): A contracuento: la danza y las derivas del narrar. Barcelona: Mercat de les Flors: Institut del Teatre; S.l: Centro Coreográfico Galego.

Halberstam, Jack (2018): Trans*. Una guía rápida y peculiar de la variabilidad de género. Barcelona: Egales.

López Soane, Mariano (2020): "Prólogo". En: Esteban Muñoz, José: Utopía queer. El entonces y allí de la futuridad antinormativa. Buenos Aires: Caja Negra.

Louppe, Laurence (2011): Poética de la danza contemporánea. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

Muñoz, José Esteban (2020): Utopía queer. El entonces y allí de la futuridad antinormativa. Buenos Aires: Caja Negra.

Naverán, Isabel de (2021): Envoltura, historia y síncope. Bilbao: Caniche Editorial.

Nunokawa, Jeff (1991): "All the Sad Young Man: AIDS and the Work of Mourning". En: Fuss, Diana (ed.), Inside/Out: Lesbian Theories, Gay Theories. Nueva York: Routledge, pp. 311-323.

Pérez Galí, Aimar (2018): Lo tocante. Bilbao: Album.

Preciado, Paul (2020): Yo soy el monstruo que os habla. Barcelona: Anagrama.

Sontag, Susan (2008): La enfermedad y sus metáforas. El sida y sus metáforas. Barcelona: Debolsillo.

Downloads

Published

2023-10-05

How to Cite

Ramírez Tur, V., & López del Rincón, D. (2023). New forms of queer mourning. The Touching Community project by Aimar Pérez Galí. Archivo Español De Arte, 96(383), 309–324. https://doi.org/10.3989/aearte.2023.37

Issue

Section

Articles

Funding data

Ministerio de Ciencia e Innovación
Grant numbers PID2020-120564GA-I00

Agencia Estatal de Investigación
Grant numbers PID2020-120564GA-I00