Materiality of medieval fabrics from San Isidoro de León: dye and colour.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2022.20

Keywords:

José Antolínez, diplomatic history, Madrid, painting, ambassador, Francisco Bergés

Abstract


The fact that the painter José Antolínez received a commission for painting The Danish ambassador in Madrid, Cornelius Pedersen, and his entourage shows that he was related to influential diplomatic figures in Madrid. Signed and dated 1662, only example of this typology in XVII century Spanish art, the painting represents the ambassador Cornelius Pedersen Lerche with a group of friends and his daughter before his definitive return to Danemark. We have documented the first paintings executed by José Antolínez, through the first testament of who can be considered his friend, colleague and mentor, Francisco Bergés in 1652. Agent and chief stewart of the Danish ambassador for two decades, he was the very likely intermediary for the commission of the collective portrait of the ambassador.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adams, Ann Jensen (2009): Public faces and private identities in seventeenth-century Holland: Portraiture and the production of community. Cambridge: Cambridge University Press.

Adams, Ann Jensen (2013): "Temporality and the Seventeenth-century Dutch Portrait". En: Journal of Historians of Netherlandish Art, 5:2, https://doi.org/10.5092/jhna.2013.5.2.15

Adams, Ann Jensen (2016): "The Seventeenth-century Dutch portrait comes of age". En: Wayne Franits (ed.), The Ashgate Research Companion to Dutch Art of the Seventeenth Century, Abindon, Oxon and New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315087146-2

Agulló, Mercedes (1978): Noticias sobre pintores madrileños de los siglos XVI y XVII. Madrid: Departamentos de Historia del Arte de las Universidades de Granada y Autónoma de Madrid.

Agulló, Mercedes (1981): Más noticias sobre pintores madrileños de los siglos XVI al XVIII. Madrid: Ayuntamiento.

Agulló, Mercedes (2006): Documentos para la historia de la pintura española III. Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico.

Allende-Salazar, Juan (1915): "José Antolínez, pintor madrileño (1635-1675)". En: Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, 23: pp. 22-32; 178-186.

Allende-Salazar, Juan (1918): "José Antolínez, pintor madrileño (1635-1675)". En: Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, 24: pp. 31-36.

Angulo, Diego (1954): "José Antolínez: Obras inéditas o poco conocidas". En: Archivo Español de Arte, 27,107: pp. 213-232.

Angulo, Diego (1957): José Antolínez. Madrid: CSIC.

Aterido Fernández, Ángel (2016): El final del siglo de oro: la pintura en Madrid en el cambio dinástico 1685-1726. Madrid: CSIC.

Ayala Mallory, Nina (1991): Del Greco a Murillo: la pintura española del Siglo de Oro. Madrid: Alianza Forma.

Barrio Moya, José Luis (1987): "El pintor Francisco de Palacios: algunas noticias sobre su vida y su obra". En: Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 53, pp. 425-435.

Bialostocki, Jan (1988): The message of images. Studies in the history of art. Vienna: IRSA.

Brunel, Antoine de (1666): Voyage d'Espagne, curieux, historique, et politique: faite en l'année 1655 ...A Paris: chez Robert de Ninville.

Burke Marcus B./Cherry, Peter (1997): Spanish Inventories I: Collections of paintings in Madrid, 1601-1755, Los Angeles.

Cano Rivero, Ignacio (2016): "Pintura sevillana y la invasión francesa: la colección del Mariscal Soult". Tesis doctoral, Universidad de Sevilla.

Carrió-Invernizzi, Diana (2014): "A New Diplomatic History and the Networks of Spanish Diplomacy in the Baroque Era". En: The International History Review, 36:4: pp. 603-618. https://doi.org/10.1080/07075332.2013.852120

Carrió-Invernizzi, Diana (2016): Embajadores culturales. Transferencias y lealtades de la diplomacia española de la Edad Moderna, Madrid: UNED.

Carrió-Invernizzi, Diana (2019): "El Madrid Internacional después de la Paz de los Pirineos: imágenes, espacios y agentes diplomáticos de la Villa". En: Arte, ciudad y culturas nobiliarias en España (siglos XV-XIX), coordinado por Luis Sazatornil y Antonio Urquízar, pp. 94-110. Madrid: Biblioteca de Historia del Arte, CSIC.

Caturla, María Luisa (1968-1969): "Documentos en torno a Carducho". En: Arte Español, pp. 214-215.

Colomer, José Luis (2003): Arte y diplomacia de la Monarquía hispánica en el siglo XVII. Madrid: Fernando Villaverde Ediciones.

Corredera Nilsson, Enrique (2020): "The Cultivated Negotiator: Cornelius Lerche's Missions in Madrid (1650-55, 1658-62)". En: Fernández-Santos, Jorge/Colomer, José Luis (coords.), Ambassadors in Golden Age Madrid: The court of Felipe IV through foreign eyes, Madrid: CEEH, pp. 326-349.

Delatouche, Flore (2006): Les Espagnols à Montpellier: 13 oeuvres du Musée Fabre: description, acquisition, attribution. Montpellier: Université Paul-Valéry - Montpellier 3.

Doval Trueba, María del Mar (2005): "Francisco Berges: un pintor aragonés amigo de Velázquez". En: Boletín Museo e Instituto Camón Aznar XCVI, 331-339.

Ebben, Maurits (2020): "Cross-Confessional and Diplomatic Incidents: Dutch Ambassadors in Madrid (1648-72)". En: Ambassadors in Golden Age Madrid: The court of Felipe IV through foreign eyes, coordinado por Jorge Fernández- Santos y José Luis Colomer. Madrid: CEEH, pp. 247-271.

Farinelli, Arturo (1942-1979): Viajes por España y Portugal desde la Edad Media hasta el siglo XX: nuevas y antiguas divagaciones bibliográficas. Roma: Reale Accademia d'Italia.

Gállego, Julián (1976): El pintor, de artesano a artista. Granada.

Gaya Nuño, Juan Antonio (1956): "Una importante pintura inédita de Antolínez". En: Archivo Español de Arte, 113, pp. 71-72.

Ketelaar, Eric (2013): "Accountability Portrayed: Documents on regents' group portraits in the Dutch Golden Age". En: Archival Science, 14, pp. 69-93. https://doi.org/10.1007/s10502-013-9210-0

Martín Mayobre, Ricardo (1941): "Una purísima de Antolínez". En: Arte Español XIII, pp. 21-24.

Martín Monge, Alberto (2017): "La pólvora, el veneno y los esclavos: el atentado de 1662 en el Buen Retiro y el fin de la carrera política de don Gaspar de Haro en la corte". En: Atalanta 5/1, pp. 115-144.

Matilla Tascón, Antonio (1981): "Embajadores en Madrid. Franquicia diplomática en el siglo XVII". Villa de Madrid, XIX, núm. 72, pp. 61-63.

Mayer, August Liebmann (1947): Historia de la pintura española, Madrid: Ed. Espasa Calpe, 3ª ed.

Méndez Casal, Antonio (1936): "La pintura antigua española en Escandinavia". En: Revista Española de Arte, 13, pp. 2-11.

Nieto Nuño, Miguel (1990). Diario del Conde de Pötting, embajador del Sacro Imperio en Madrid (1664-1674), (Diario de Francisco Eusebio Pötting) 2 vols. Madrid: Ministerio de Asuntos Exteriores.

Prieto Ustio, Ester (2018): "Pintura barroca española: el mercado artístico en el siglo XVII y en la actualidad". En: Holguera Cabrera, Antonio/Prieto Ustio, Ester/Uriondo Lozano, María (coords.), Coleccionismo, Mecenazgo y Mercado Artístico: su proyección en Europa y América, pp. 645-660.

Riegl, Alois (2009): El retrato holandés de grupo. Madrid: La Balsa de la Medusa.

Slive, Seymour (1962): "Realism and Symbolism in Senenteenth-Century Dutch Painting". En: Daedalus, vol. 91, 3, Current Work and Controversies-2, pp. 469-500.

Soria, Martín Sebastián (1956): "José Antolínez. Retratos y otras obras". En: Archivo Español de Arte, 29, 113, pp. 1-8.

Varia Velazqueña (1960). Madrid: Ministerio de Educación Nacional, Dirección General de Bellas Artes, 2 vols.

Vázquez Manassero. Margarita Ana (2018): El «yngenio» en palacio: arte y ciencia en la corte de los Austrias (ca. 1585- 1640), Madrid, Fundación Juanelo Turriano.

Wad, Gustav Ludvig (1881): Om Eggert Christoffer Knuth og Søster Lerche. Kjøbenhavn: Trykt hos Nielsen & Lydiche.

Downloads

Published

2022-12-30

How to Cite

Pascual Santos, J. . (2022). Materiality of medieval fabrics from San Isidoro de León: dye and colour. Archivo Español De Arte, 95(380), 379–396. https://doi.org/10.3989/aearte.2022.20

Issue

Section

Articles