Beyond the workshop: an approach to the life and work of Luisa Butler Pastor (1901-1978)
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2022.16Keywords:
Luisa Butler, woman artist, drawing, illustration, Spanish postwarAbstract
Started in 1936 and soon interrupted by the Spanish Civil War, Luisa Butler Pastor’s professional artistic career lasted until the mid1950s. Her traditional forms and themes were well received during the postwar period when the majority of her work was produced. It consisted of autonomous works, ephemera, and illustrations for books and magazines, her main field of activity. In addition, she was at that time a figure of the artistic and cultural scene of Madrid through her participation in gatherings, artistic contests and her role in associative initiatives.
Downloads
References
Alix, Josefina (2019): "Viera Sparza-María Dolores Esparza Pérez de Petinto". En: Dibujantas. Pioneras de la ilustración. Madrid: Museo ABC, pp. 346-351.
Alix, Josefina/González, Marta (2019): "Presentación". En: Dibujantas. Pioneras de la ilustración. Madrid: Museo ABC, pp. 9-11.
Álvarez de Sotomayor, Fernando (2016): "Recuerdos de un viejo pintor". En: Zamorano, Pedro Emilio/Viñuales, Rodrigo/Monterroso, Juan Manuel (eds.): Memorias de Fernando Álvarez de Sotomayor. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, pp. 15-170.
Antolín, Mario (1994): "Butler Pastor, Luisa". En: Antolín, Mario (dir.): Diccionario de pintores y escultores españoles del siglo XX. Madrid: Forum Arte, p. 559.
Aróstegui, Juan de (1972): La pintura vizcaína de la postguerra. Del Grupo del Suizo a la Asociación Artística Vizcaína. Bilbao: La Gran Enciclopedia Vasca.
Ballesteros, Ana Isabel (2020): La Estafeta Literaria (1944-1978): trayectoria de un empeño cultural. Madrid: SIAL.
Barberán, Cecilio (1943): "La III Exposición de dibujos para felicitaciones de Pascua". En: ABC: 8.
Belén, Eduardo: (1942): "Pinceles femeninos". En: Fotos, San Sebastián.
Benet, Juan (1972): "Barojiana". En: Barojiana. Madrid: Taurus, pp. 11-45.
Calvera, Anna (2007): "Pioneros. Notas en torno al nacimiento de una profesión". En: Gil, Emilio (ed.): Pioneros del diseño gráfico en España. Barcelona: Index Book, 2007, pp. 15-51.
Campo, Ángel del (1991): La acuarela y los acuarelistas. Prólogo a una exposición. <https://studylib.es/doc/213169/ la-acuarela-y-los-acuarelistas-pr%C3%B3logo-a-una-exposici%C3%B3n> 9-II-2021.
Caso, Ángeles (2019): "Mujeres ilustrando". En: Dibujantas. Pioneras de la ilustración. Madrid: Museo ABC, pp. 39-53.
Delgado, José-Carlos (2019): "Los salones de humoristas durante la posguerra española (1940-1953) y el médico y caricaturista José Delgado Úbeda «Zas»". En: Espacio, Tiempo y Forma Serie VII, Historia del Arte, 7, Madrid, pp. 361-378. https://doi.org/10.5944/etfvii.7.2019.22657 https://doi.org/10.5944/etfvii.7.2019.22657
Díaz-Plaja, Ana (2011): Escrito y leído en femenino: novelas para niñas. Murcia: Universidad de Castilla la Mancha.
Dibujantas. Pioneras de la ilustración (2019). Madrid: Museo ABC.
Encina, Juan de la (1936): "Un libro de Jarnés. «Viviana y Merlín»". En: El Sol, Madrid: 2.
Esteve, Francisco (1947): "La primera exposición nacional de Artes Decorativas". En: Revista Bibliográfica y Documental, 2, Madrid, pp. 299-303.
Esteve, Francisco (1948): El grabado en la ilustración del libro. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Exposición de antiguos alumnos del Estudio Sotomayor (1987): Madrid: Estudio Sotomayor.
Faxedas, MariaLluïsa/Fontbona, Isabel/Mayayo, Patricia (2019): "Se Rendre Visible dansl'Espagne de Franco: le Salón Femenino de Arte Actual (1962-1971)". En: Artl@sBulletin, 8, 1, pp. 225-235.
Fernández, Begoña (2007-2008): "Una lectura crítica de la historia de la crítica. De los años cincuenta a los años noventa. El crítico, comisario de exposiciones". En: Espacio, Tiempo y Forma, Serie VII, Historia del Arte, 20-21, Madrid, pp. 417-448.
Figuerola-Ferreti, Luis (1951): "Exposición de arte femenino". En: Arriba, Madrid, 9: 13.
Fuente, Inmaculada de la (2002): Mujeres de la posguerra. Barcelona: Planeta.
Gaitán, Carmen/Murga, Idoia (2017): "Alma Tapia: la línea moderna". En: Archivo Español de Arte, XC, 360, Madrid, pp. 393-410. https://doi.org/10.3989/aearte.2017.26
García, Jaime (1981): "La ilustración de los libros infantiles en el contexto de la España de hoy". En: El Libro Español: revista mensual del Instituto Nacional del Libro Español, 282, Madrid, pp. 296-304.
García, Jaime (1992): Libros y literatura para niños en la España contemporánea. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
García, Jaime (1995): "La literatura infantil en la postguerra española (1939-1952). En: Ramos, Manuel José/Pérez- Bustamante, Ana Sofía (eds.): Literatura española alrededor de 1950: panorama de una diversidad. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 1995, pp. 257-285.
García, Jaime (1997): "Los ilustradores de Celia". En: CLIJ: Cuadernos de literatura infantil y juvenil, 90, Mataró, pp. 24-31.
García, Jaime (2003): "La mujer en la creación y difusión de la literatura infantil y juvenil española". En: Sancho, M.ª Isabel/Ruiz, Lourdes/Gutiérrez, Francisco (eds.): Lengua, literatura y mujer. Jaén: Publicaciones de la Universidad de Jaén
García, Jaime (2004): Formas y colores: la ilustración infantil en España. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Gil, Rafael: "Literatura en el cinema y cinema en la literatura". En: Popular Film, Barcelona, 6-VI-1936.
Huguet, Montserrat (2013): "Memoria del primer franquismo. Mujeres, niños y cuentos de infancia". En: Cagnolati, Antonella (ed.), Tessere trame, narrare storie. Le donne e la scrittura per l'infanzia. Roma: Aracne, pp. 123-150.
Lekuona-Mariscal, Ane (2020): "La representación de las pintoras en la prensa del primer franquismo. El caso de Menchu Gal". En: Artes y políticas de identidad, 22, Murcia, pp. 73-97. https://doi.org/10.6018/reapi.433911
Llorente, Ángel (2016): "Cultura artística y franquismo en la inmediata posguerra". En: Campo cerrado. Arte y poder en la posguerra española. 1939-1953. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2016, pp. 58-61.
López, Matilde (1976): Presencia femenina en las artes del libro español. Madrid: Fundación Universitaria Española.
Luis, Jorge/Mayayo, Patricia (2015): Arte en España (1939-2015). Ideas, prácticas, políticas. Madrid: Cátedra.
Lumbreras, Juan Manuel (2013): El origen de la Agrupación de acuarelistas vascos. <http://www.euskalak.com/pdf/ Historia%20de%20la%20asociacion.pdf> 5-X-2019.
Mayayo, Patricia (2021): "Pensar fuera del marco: María Campo Alange, crítica de arte protofeminista". En: Archivo Español de Arte, XCIV, 374, Madrid, pp. 133-142. https://doi.org/10.3989/aearte.2021.08
Martínez, Francisco (1952): "La consideración del dibujante como autor debe ser una realidad y no un simple enunciado legal". En: I Congreso Iberoamericano y Filipino de Archivos, bibliotecas y propiedad intelectual, tomo III, ponencias. Madrid, pp. 750-753.
Méndez, M. (1936): "Con Jarnés en la corte del rey Arturo". En: El Sol, Madrid: 2.
Montañés, Luis (1948): Semblanza de los ilustradores del Quijote. Madrid: Círculo de Bellas Artes.
Morales, José (1948): "Notas para la historia de la acuarela contemporánea". En: Acuarela. Madrid: Agrupación Española de Acuarelistas.
Muñoz, Pablo (2017): "Un estudio de dos astros "menores" en la obra de Benjamín Jarnés: Cardenio y Altisidora". En: Nueva Revista de Filología Hispánica, 65, 1, Ciudad de México, pp. 143-177. https://doi.org/10.24201/nrfh.v65i1.2831
Muñoz, Pilar (2014): Artistas españolas en la dictadura de Franco (1939-1975). Sevilla: ArtCiBel.
Murga, Idoia (2016): "La esencia estética de lo nacional: españolada, folklore y flamenco". En: Campo cerrado. Arte y podes en la posguerra española. 1939-1953. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2016, pp. 108- 111.
Ortega, Marie-Linda (2015): "El libro ilustrado: visibilidades estratégicas". En: Martínez, Jesús Antonio (coord.): Historia de la edición en España 1939-1976. Madrid: Marcial Pons, pp. 521-547.
Pelta, Raquel (2000): "Breve historia del diseño editorial en España. El Franquismo (primera parte)". En: Visual, 85, Madrid, pp. 87-96.
Pelta, Raquel (2014): "«Prohibido por color desagradable». Censura y diseño durante el primer franquismo (1936- 1945)". En: Calvera, Anna (coord.). La formació del Sistema Disseny Barcelona (1914-2014), un camí de modernitat: assaigsd'història local. Barcelona: Universitat de Barcelona, pp. 265-294.
Sotomayor, María Victoria (2005): "Censura y libros para niños tras la guerra civil española". En: Ruzicka, Veljka/Vázquez, Celia/Lorenzo, Lourdes (eds.): Mundos en conflicto: representación de ideologías, enfrentamientos sociales y guerras en la literatura infantil y juvenil. Vigo: Universidad de Vigo, pp. 397-412.
Ureña, Gabriel (1981): "La pintura mural y la ilustración como panacea de la nueva sociedad y sus mitos". En: Bonet, Antonio (coord.): Arte del Franquismo. Madrid: Cátedra, pp. 113-158.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.