Thinking outside the frame of francoism: María Campo Alange as a feminist art critic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2021.08

Keywords:

Campo Alange, Art Criticism in Spain, Francoism, Feminist art criticism

Abstract


This article explores María Campo Alange’s (1902-1986) work as an art critic. Her writings have been mostly ignored in scholarly literature, perhaps because they do not conform to the dominant trends of Spanish art criticism of her time. Such a marginal position, I contend, was related to Campo Alange’s unique personality, but also to her precarious situation as a woman intellectual within the context of Francoism, which banned women from participating in the public sphere. Distancing herself from the “trending topics” of the time allowed her to find her own space and to identify a blind spot in the mainstream narrative of Spanish art criticism: the contribution of women artists to modern art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcalá García, María Inmaculada (2017): “La voz oculta de María Campo Alange. La escritora en espera”. Tesis doctoral presentada en la Universitat Jaume I. En: http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10803/404189 [Consulta: 2 de junio de 2020].

Barrera López, Begoña (2014): “Sobre María Laffitte y la Real Academia Sevillana de Buenas Letras”. En: Revista de Humanidades, 21, artículo 2. En: http://www.revistadehumanidades.com/articulos/60-sobre-maria-laffitte-y-la-real-academia-sevillana-de-buenas-letras [Consulta: 5 de mayo de 2020].

Barrera López, Begoña (2015): María Laffitte. Una biografía intelectual. Sevilla: Ed. Universidad de Sevilla.

Barreiro López, Paula (2017): Avant-garde Art and Criticism in Francoist Spain. Liverpool: Liverpool University Press.

Bolufer, Mónica (2014): “Multitudes del Yo: biografía e historia de las mujeres”. En: Ayer, vol. 93, 1, pp. 85-116.

Campo Alange, Condesa de (1944): María Blanchard. Madrid: Hauser y Menet.

Campo Alange, Condesa de (1948): La secreta guerra de los sexos, Madrid: Revista de Occidente.

Campo Alange, Condesa de (1957): Mi niñez y su mundo. Madrid: Castalia.

Campo Alange, Condesa de (1958): La poética ingenuidad de Pepi Sánchez. Madrid: Editora Nacional.

Campo Alange, Condesa de (1959): La flecha y la esponja, Madrid: Arión.

Campo Alange, Condesa de (1961): “Solana y la mujer”. En: La mujer como mito y como ser humano. Madrid: Taurus, pp. 61-75.

Campo Alange, Condesa de (1963a): Carmen de Azorena. Madrid: Sala de Exposiciones de la Dirección General de Bellas Artes.

Campo Alange, Condesa de (1963b): Liliane Lees-Ranceze. Madrid: Publicaciones Españolas.

Campo Alange, Condesa de (1964): La mujer en España. Cien años de su historia. Madrid: Aguilar.

Campo Alange, María (1973): Concepción Arenal (1820-1893). Estudio biográfico documental. Madrid: Revista de Occidente.

Campo Alange, María (1976): “María Blanchard”. En: María Blanchard. Madrid: Galería Biosca, 1976, s.p.

Campo Alange, María (1983): Mi atardecer entre dos mundos. Recuerdos y cavilaciones. Barcelona: Planeta.

Díaz Sánchez, Julián / Llorente Hernández, Ángel (2004): La crítica de arte en España (1939-1976). Madrid: Istmo.

D’Ors, Eugenio (1949a): “Glosa”. En: Arriba, 10-XII-1949a, p. 3.

D’Ors, Eugenio (1949b): “Glosa”. En: Arriba, 11-XII-1949b, p. 3.

D’Ors, Eugenio (1949c): “Glosa”. En: Arriba, 12-XII-1949c, p. 3.

D’Ors, Eugenio (1949d): “Glosa”. En: Arriba, 13-XII-1949d, p. 3.

D’Ors, Eugenio (1949e): “Glosa”. En: Arriba, 15-XII-1949e, p. 3.

Duncan, Carol (1973): “Virility and Domination in Early 20th-Century Vanguard Painting”. En: Artforum, diciembre de 1973, pp. 30-39.

Faxedas, Maria Lluïsa / Fontbona, Isabel / Mayayo, Patricia (2019): “Se Rendre Visible dans l’Espagne de Franco: le Salón Femenino de Arte Actual (1962-1971)”. En: Artl@s Bulletin, vol. 8, 1, pp. 225-235.

Gaya Nuño, Juan Antonio (1975): Historia de la crítica de arte en España. Madrid: Ibérico Europea de Ediciones.

Mayayo, Patricia (2003): Historias de mujeres, historias del arte. Madrid: Cátedra.

Nochlin, Linda (1971): “Why Have There Been No Great Women Artists?”. En: ARTnews, enero de 1971, pp. 22-39 y 67-71.

Sánchez Camargo, Manuel (1963): Historia de la Academia Breve de Crítica de Arte. Homenaje a Eugenio d’Ors. s.n.

Downloads

Published

2021-06-14

How to Cite

Mayayo, P. (2021). Thinking outside the frame of francoism: María Campo Alange as a feminist art critic. Archivo Español De Arte, 94(374), 133–142. https://doi.org/10.3989/aearte.2021.08

Issue

Section

Articles

Funding data

Ministerio de Ciencia e Innovación
Grant numbers PID2019-105800GB-I00