Urban culture as spectacle: the experience of modernity at the 1929 Barcelona International Exposition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2021.04

Keywords:

International Exposition, Art Deco, attractions, design, metropolis, diorama

Abstract


This article looks anew at The 1929 Barcelona International Exposition, focusing on its material and visual culture, its commercial pavilions, its attractions, and its configuration of space in order to demonstrate how the design of this event connects with the dynamics of urban culture and the experience of modernity. Through it, we will see the centrality of sensory experience, the visual regime of the fair as related to the circulation of knowledge in the 19th century, and the participation of consumerism in the creation of new urban spaces, new forms of entertainment, and modern styles such as Art Deco. The objective will be to demonstrate the extent to which the 1929 event made urban culture and the emergence of consumer society more concrete, as first suggested in the Exposition of 1888.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beltran, Adolf (2009): "La Exposición Internacional de Barcelona de 1929. Un apunte moderno entre el monumentalismo de masasde Puig i Cadafalch a Mies van der Rohe". En: Lars: cultura y ciudad, 14, pp. 35-39.

Bennett, Tony (1988): "The Exhibitionary Complex". En: New Formations, 4, pp. 73-102.

Bosch y Jover, Miquel (1930). "El pasado y el presente". En: Revista Ilustrada Jorba, enero 1930, pp. 9-10.

Busquets, Eusebi (1929): "Els Plasticistes". En: Arts i bells oficis, Juny, pp. 95-96.

Busquets y Punset, Antón (1930): "La "Exposición Universal de Barcelona de 1888 Visión retrospectiva y bien documentada en nuestros Almacenes de Barcelona". En: Revista Ilustrada Jorba, enero, pp. 4-5.

Cañadas, Francisco (1929): "Un Mundo en Montjuich". En: Diario Oficial de la Exposición internacional de Barcelona, agosto, 22, p. 9.

Caralt, David (2010): Agualuz: de pirotecnias a mundos flotantes: visiones de Carles Buïgas. Madrid: Siruela.

Cauter, Lieven de (1993): "The Panoramic Ecstasy: On World Exhibitions and the Disintegration of Experience". En: Theroy Culture and Society, 10, pp. 1-23. https://doi.org/10.1177/026327693010004001

Faciabén, Patrícia (2003): "Los Grandes Almacenes en Barcelona". En Scripta Nova. Revista electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, Vol. VII, 140.

Ferran, Jordi y Nieto-Galán, Agustí (2016): "The city of electric light. Experts and users at the 1929 international exhibition and beyond". En: Hochadel, Oliver y Nieto-Galán, Agustí (eds.), Barcelona An Urban History of Science and Modernity, 1888-1929. New York: Routledge, pp. 223-243.

Gifreda, Marius (1929): "L'arquitectura de l'Exposició". En: D'ací i d'allà, 18, extraordinari dedicat a l'Exposició Internacional de Barcelona, pp. 89-99.

Grandas, Carme (1988): L'Exposició Internacional de Barcelona de 1929. Sant Cugat del Valle s: Els Llibres de la Frontera.

Grandas, Carme (2006): "Arquitectura para una exposición: Barcelona 1929". Artigrama, 21, pp. 105-123.

Greenhalgh, Peter (1988): Ephemeral vistas: the expositions universelles, great exhibitions, and world's fairs, 1851-1939. Manchester: Manchester University Press.

Hochadel, Oliver / Nieto-Galán, Agustí eds. (2016): Barcelona An Urban History of Science and Modernity, 1888-1929. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315568713

Huhtamo, Erkki (2013): Illusions in Motion. Media Archaeology of the Moving Panorama and Related Spectacles. Cambridge: MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/9228.001.0001

PMCid:PMC3670861

Jogardom (1930): "Los modernos parques y jardines luminosos". En: La ilustración ibero-americana, 2, pp. 81-82.

MacKay, David (1989): L'arquitectura moderna a Barcelona (1854-1939). Barcelona: Edicions 62.

Mallart, Lucila (2015): "Illustrated Media, the Built Environment and Identity Politics in Fin-de-siècle". En: Cultural History, 4.2, pp. 113-135. https://doi.org/10.3366/cult.2015.0090

Mallart, Lucila (2016): "From Electricity to the Photo Archive: National Identity and the Planning of the 1929 Barcelona International Exhibition". En: Hochadel, Oliver y Nieto-Galán, Agustí (eds.), Barcelona An Urban History of Science

and Modernity, 1888-1929. New York: Routledge, pp. 208-26.

Makaryk, Irena R. (2018): April in Paris. Theatricality, Modernism, and Politics at the 1925 Art Deco Expo. Toronto: University of Toronto Press. https://doi.org/10.3138/9781487518585

McDonogh, Gari (1993): "La casa de los espejos: Las élites de Barcelona y las transiciones alfonsinas". En: Las élites españolas en la transición del liberalismo a la democracia Simposio la España de Alfonso XIII, 1902-1931. Madrid: UNED. https://doi.org/10.5944/etfv.6.1993.2857

Mendelson, Jordana (2012): Documentar España: los artistas, la cultura expositiva y la nación moderna 1929-1939. Madrid: MNCARS-La Central.

Moreno Garrido, Ana (2014): "Tiempos modernos. Art Déco y vanguardia en el turismo español de entreguerras". En: Goya: Revista de arte, 349, pp. 342-359.

Navas Ferrer, Teresa (2014): "La construcción simbólica de una capital. Planeamiento, imagen turística y desarrollo urbano en Barcelona a principios del siglo XX." En: Scripta Nova. Revista electrónica de geografía y ciencias sociales, Vol. XVIII, 493 (13).

Oller Nogueras, Rafael (1929): "Nuestra Carabela". En: La ilustración ibero-americana, 1, p. 6.

Patón, Vicente (1999): "Mueble, industria y cultura en España". En: Cuadernos Hispanoamericanos, 591, pp. 49-58.

Palou Rubio, Saida (2012): Barcelona, destinació turística. Un segle d'imatges i de promoció pública. Bellcaire d'Empordà: EdicionsVitel·la.

Pérez Escolano, Víctor (1992): "Sevilla y Barcelona: Las exposiciones de 1929 en España". En: Anales del Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas Mario J. Buschiazzo, 27-28, pp. 219-234.

Pizza, Antonio (1993): "N.M. Rubió i Tudurí: una polémica refutación de la arquitectura moderna". En: 3ZU: revista d'arquitectura, 1, pp. 6-15.

Puig i Cadafalch, Josep (1901): "Barcelona d'anys a venir". En: Veu de Catalunya, 228 https://arca.bnc.cat/arcabib_pro/ca/catalogo_imagenes/grupo.do?path=1227337 - Josep Puig i Cadafalch publicó en la el artículo, entre el 20 de diciembre

de 1900 y 22 de enero de 1901. Publicado por Torres i Capell, 1985, p. 87-89.

Rodríguez Pedret, Carme (2018): El vademécum de la ciudad: París y Barcelona en las guías y descripciones urbana: 1750-1920 (tesis doctoral). Barcelona: Universitat Politécnica de Catalunya.

Sánchez Gómez, Luís Ángel (2006): "África en Sevilla: la exhibición colonial de la Exposición Iberoamericana de 1929". En: Hispania. Revista Española de Historia, vol. LXVI, 224, pp. 1045-1082. https://doi.org/10.3989/hispania.2006.v66.i224.29

Sastre-Juan, Jaume / Valentines-Álvarez, Jaume (2016): "Tecnological Fun. The politics and geographies of amusement parks". En: Hochadel, Oliver y Nieto-Galán, Agustí (eds.), Barcelona An Urban History of Science and Modernity, 1888-1929. New York: Routledge, pp. 92-112.

Schnapp, Jeffrey (2012): "Proyecciones (algunos apuntes sobre el espacio público en los años treinta)". En: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía ed, Encuentros con los años treinta. Madrid: La Fábrica, pp. 30-39.

Schwartz, Vanessa R. / Przyblyski, Jeannene M. eds. (2004): The Nineteenth-century Visual Culture Reader. New York: Routledge.

Soldevila, Carles (1929): "Barcelona 1888 - Barcelona 1929. Algunsfets i algunes idees compresos entre aquestes dates". En: D'ací i d'allà, Vol. 18, n.º extraordinari dedicat a l'Exposició Internacional de Barcelona, Barcelona, pp. 35-37.

Solà-Morales, Ignasi (1976): "L'Exposició Internacional de Barcelona (1914-1929) com a instrument de política urbana". En: Recerques: Història, economia i cultura, 6, pp. 137-145.

Solà-Morales, Ignasi (1979): "Arquitecturas contaminadaspara una nueva lectura de la exposición universal de Barcelona de 1929". En: CAU, 57, pp. 48-53.

Solà-Morales, Ignasi (1985): La Exposición Internacional de Barcelona 1914-1929: Arquitectura y Ciudad, Barcelona: Feria.

Torramadé, Antonio (1930): "La vida de un hombre. Don Pedro Jorba". La ilustración Ibero-Americana, Vol II, 2, pp. 27-28.

Downloads

Published

2021-02-15

How to Cite

Rodríguez Granell, A. (2021). Urban culture as spectacle: the experience of modernity at the 1929 Barcelona International Exposition. Archivo Español De Arte, 94(373), 51–68. https://doi.org/10.3989/aearte.2021.04

Issue

Section

Articles