The Seville drawings of the Iberian journey of Cecilia Montgomery (1792-1879)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2021.02

Keywords:

women artists, women travellers, sculpture, sketches, The Alcazar of Seville, Seville Cathedral, The Monastery of San Isidoro del Campo, Santiponce, The Convent of Santa Clara, Malaga

Abstract


Conserved in the Ashmolean Museum in Oxford, England, are eighteen drawings of the architecture of Andalusia and seven of Portugal made by Cecilia Montgomery (1792-1879) during a journey to the Iberian Peninsula in May and June of 1838. The works arguably make her the first female artist-traveller in the south of Spain. The drawings are more than
simply mementos; rather they are depictions of architectural themes, and their historical significance can be ascribed to their originality. Some drawings are the earliest known representations of certain views, while others are unique records of lost buildings. Montgomery travelled with her husband, George Augustus Montgomery (1793-1842), who refurbished the church where he was rector with sculpture acquired in Spain on this journey. Consequently, the drawings are interpreted through the Montgomerys’ religious and architectural ideas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albardonedo Freire, Antonio José (2006): "Un Crucero del Taller de Roque Balduque, Procedente del Monasterio de San Isidoro del Campo en la Colección del Museo Arqueológico de Sevilla". In: Laboratorio de Arte, 19, Sevilla, pp. 85-99.

Cabeza Méndez, José María (2006): "Restauración del jardín del Patio de las Doncellas en el Real Alcázar de Sevilla". In: I Encuentro Internacional Hispanoárabe de Jardinería. Sevilla, Universidad de Sevilla, Depósito de Investigación, pp. 1-8.

Chapuy, Nicolas-Marie-Joseph (1842): San Isidoro del Campo, lithograph. In: L'Espagne, vues des principales villes de ce royaume dessinées. Paris, Lemercier, Bénard et Cie.

Ford, Brinsley /Avery, Charles / Mallet, John (1998): "Richard Ford (1796-1858)". In: The Walpole Society, Vol. 60, London, pp. 23-89.

Gámiz Gordo, Antonio (2012): "Los dibujos originales de los palacios de la Alhambra de J. F. Lewis (h. 1832-33)". In: Revista EGA, 20, Valencia, pp. 76-87. https://doi.org/10.4995/ega.2012.1406

Glendinning, Nigel (1989): "Nineteenth-Century British Envoys in Spain and the Taste for Spanish Art in England". In: The Burlington Magazine, Vol. 131, 1031, London, pp. 117-126.

Gómez de Terreros Guardiola, Mª del Valle / Díaz Zamorano, Mª Asunción (2002): "La Restauración del Patio de los Naranjos de la Catedral de Sevilla". In: Jiménez Martín, Alfonso (ed.): Magna Hispalensis. Sevilla, Aula Hernán Ruiz Cabildo Metropolitana, pp. 33-114.

Guinard, Paul (1967): Dauzats et Blanchard, peintres de l'Espagnñe romantique. Bordeaux: Presses Universitaires de France.

Herbert, Mary Elizabeth (1867): Impressions in Spain in 1866. London: Richard Bentley.

Howarth, David (2011): The Invention of Spain. Manchester: Manchester University Press.

Jiménez Martín, Alfonso (2017): "La puerta principal de la aljama almohade de Išbīliya". In: Al-Qantara, 38, Madrid, pp. 287-332. https://doi.org/10.3989/alqantara.2017.010

Lerebours, Noël-Marie Paymal (1841): Excursions daguerriennes. Vues et monuments les plus remarquables du globe. Paris: Rittner et Goupil, Lerebours, H. Bossange.

Luxenberg, Alisa (2013): Secrets and Glory. Baron Taylor and his Voyage Pittoresque en Espagne. Madrid: Centre de Estudios Europa Hispánica.

Marín Fidalgo, Ana (2011): "El jardín y palacio del crucero del Alcázar de Sevilla y el jardín del Patio de las Doncellas". In: Temas de Estética y Arte. Sevilla: Real Academia de Bellas Artes de Santa Isabel de Hungría, pp. 80-94.

Martínez Carretero, Ismael (2007): "Expolio del patrimonio artístico de órdenes religiosas en Sevilla (1810-1835)". In: La desamortización: El expolio del patrimonio artístico y cultural de la Iglesia en España. Actas del Simposium 6/9-IX-2007. Madrid: San Lorenzo del Escorial. pp. 139-166.

Moral Ruiz, Carmen / García Bueno, Ana / Cultrone, Giuseppe / Almagro Gorbea, Antonio (2018): "Análisis de alteraciones murarias y modificaciones relacionales en dos áreas del palacio de Pedro I del Alcázar de Sevilla mediante estudio documental y verificación termográfica". In: Arqueología de la Arquitectura, 15, Madrid, e068. https://doi.org/10.3989/arq.arqt.2018.002

Morales Padrón, Francisco (2000): Viajeras extranjeras en Sevilla. Siglo XIX. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Piper, John (1945): "St. Marie's Grange". In: The Architectural Review, October 1945, London, pp. 90-93.

Pugin, Augustus Welby (1836): Contrasts. Alderbury, England: self-published.

Ramsey, Arthur Michael (1990): "John Henry Newman and the Oxford Movement". In: Anglican and Episcopal History, Vol. 59, 3, Philadelphia, pp. 330-344.

Robertson, Ian / Gámiz Gordo, Antonio / Rodríguez Barberán, Francisco Javier (2014): Richard Ford: viajes por España (1830-1833). Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando/ Fundación Mapfre.

Rodríguez Marín, Francisco José (2000): Málaga conventual: Estudio Histórico, Artístico y Urbanístico de los Conventos Malagueños. Málaga: Arguval.

Roscoe, Thomas (1836): A Tourist in Spain, Andalusia. London: Robert Jennings.

Roscoe, Thomas (1838): A Tourist in Spain, & Morocco. London: Robert Jennings.

Taylor, Justin (1828): A Picturesque Tour in Spain. London: Robert Jennings.

Taylor, Justin (1860): Voyage Pittoresque en Espagne. Paris: A. F. Lemaitre.

Yeldham, Charlotte (1984): Women artists in nineteenth-century France and England. New York: Garland Publishing.

Downloads

Published

2021-02-15

How to Cite

Sorowka, M. P. (2021). The Seville drawings of the Iberian journey of Cecilia Montgomery (1792-1879). Archivo Español De Arte, 94(373), 15–32. https://doi.org/10.3989/aearte.2021.02

Issue

Section

Articles