Charles Clifford and the photographic reproductions of pictorial works

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2020.18

Keywords:

photography, painting, photographic reproductions, 19th century, Charles Clifford, Murillo, Seville

Abstract


This article investigates, from the interests and strategies of the specific relationships between photography and painting in the mid-nineteenth century in Spain, the photographic reproductions of artistic works taken by Charles Clifford during his professional career in our country, and offers new information about his stay in Seville in the spring of 1854. As a result of a comparative study conducted by the researcher of the reproductions and the paintings, which the photographer said he used as models, with special attention given to those of Murillo, it is concluded that Clifford did not photograph the original works, rather replicas of these made by copyists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bullough Ainscough, Rachel (2018): Charles Clifford y su imagen en España. [Tesis doctoral, directora: María Concepción Casajús Quirós]. Madrid: Universidad Complutense, Facultad de Geografía e Historia.

Clifford, Charles (1861-1862): A Photographic Scramble through Spain. Londres: Marion & Co., h. Madrid: Biblioteca Nacional de España, ER/5661.

Fernández Díaz-Fierros, Pablo (2019): Charles Clifford en la Colección Fierros. La infancia de la fotografía de arquitectura en España: 1850-1862. [Tesis doctoral no publicada, director: José Joaquín Parra Bañón]. Sevilla: Universidad de Sevilla, Escuela Técnica Superior de Arquitectura.

Fernández Rivero, Juan Antonio / García Ballesteros, Teresa (2017): Descubriendo a Luis Masson, fotógrafo en la España del XIX. Málaga: Ediciones del Genal.

Fontanella, Lee (1981). La historia de la fotografía en España desde sus orígenes hasta 1900. Madrid: El Viso.

Fontanella, Lee (1999): Clifford en España: un fotógrafo en la corte de Isabel II. Madrid: El Viso.

Fontanella, Lee / García Felguera, María de los Santos / Kurtz, Gerardo F. (1994): Fotógrafos en la Sevilla del siglo XIX. Sevilla: Fundación Focus.

Fontanella, Lee / Kurtz, Gerardo F (1996): Charles Clifford, fotógrafo de la España de Isabel II. Madrid: El Viso.

García Felguera, María de los Santos (2018): “A mano y a máquina. Copiar a Murillo en el siglo XIX: pinturas y primeras fotografías”. En: Japón, Rafael (ed.): Bartolomé Esteban Murillo y la copia pictórica. Granada: Universidad de Granada. pp. 235-267.

Kurtz, Gerardo F. / Ortega, Isabel (1989): 150 años de fotografía en la Biblioteca Nacional. Madrid: Ministerio de Cultura, El Viso.

Navarrete Prieto, Benito / Pleguezuelo, Alfonso / Quiles García, Fernando / García Luque, Manuel / Lleó Cañal, Vicente / Pérez Gallardo, Helena (2017): Murillo y su estela en Sevilla. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla / ICAS.

Rodríguez Rebollo, Ángel (2005): Las colecciones de pintura de los duques de Montpensier en Sevilla (1866-1892). Madrid: Fundación Universitaria Española.

Scharf, Aaron (1994): Arte y fotografía. Madrid: Alianza.

Downloads

Published

2020-09-15

How to Cite

Fernández Díaz-Fierros, P. (2020). Charles Clifford and the photographic reproductions of pictorial works. Archivo Español De Arte, 93(371), 277–290. https://doi.org/10.3989/aearte.2020.18

Issue

Section

Articles