A Saint Andrew´s portrait by Juan de Jaúregui as part of the artistic endowment of the Madre de Dios convent in Baena
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2020.12Keywords:
Mrs. Juana Fernandez de Cordoba Cardona Aragon, Italian painting of the sixteenth century, Spanish painting of the seventeenth century, Will, Index and economic appreciation of artistic works, Attribution of authorshipAbstract
With this contribution we try a double objective. First, contextualize the compilation process of the artistic work that is shown in the main chapel of the Madre de Dios convent in Baena by the Fifth Duchess of Sessa. Second, to present a canvas that indicates the documentation is the work of Juan de Jáuregui Aguilar (1583-1641).
Downloads
References
Barrio, José L. (1983): "Bartolomé Román tasa dos cuadros de Scipione Pulzone y otro de Juan de Jáuregui". En: Archivo Español de Arte, 224. Madrid, pp. 407-408.
Barrio, José L. (1984): "La librería y otros bienes de la duquesa de Sessa (1638)". En: Cuadernos de Bibliofilia, 12. Valencia, pp. 41-51.
Carmona, Francisco M. (2017a): "El frustrado proyecto para panteón y sepulcro del duque de Sessa en Baena". En: Archivo Español de Arte, 357. Madrid, pp. 19-30. https://doi.org/10.3989/aearte.2017.02
Carmona, Francisco M. (2017b): "Obra y proyectos del gran cantero Luis González Bailén". En: Anales de Historia del Arte, 27. Madrid, pp. 83-112. https://doi.org/10.5209/ANHA.57483
Carmona, Francisco M. (2019a): "Parámetros nobiliarios y política de prestigio en el convento Madre de Dios de Baena (Córdoba)". En: Hispania Sacra, 143. Madrid, pp. 191-208. https://doi.org/10.3989/hs.2019.014
Carmona, Francisco M. (2019b): "Huella y presencia flamenca e italiana en los conventos cordobeses de Madres Dominicas". En: Quintana, 18. Santiago de Compostela, pp. 147-166.
Cavazzini, Patrizia (2011): "Pittori eletti e 'bottegari' nei primi anni dell'Accademia e Compagnia di San Luca". En: Rivista d'arte, 1. Florencia, pp. 79-96.
Lafuente, Enrique (1948): La novela ejemplar de los retratos de Cervantes. Madrid: Dossat.
Lucía, José M. (2016): "Los retratos de Miguel de Cervantes: de la búsqueda del hombre al triunfo del mito". En: Imago. Revista de Emblemática y Cultura Visual, 8. Valencia, pp. 19-35.
Monterroso, Antonio / García, Jorge (2010): El Palacio de España en Roma. Coleccionismo y antigüedades. Madrid: CSIC.
Moreno, Fernando (1997): "Nuevas pinturas italianas en Córdoba". En: Perspectivas sobre Cultura Hispánica. Córdoba, Universidad, pp. 281-283.
Moreno, Fernando (comis.) (2004): Gratia Plena. La llena de Gracia; catálogo de exposición. Córdoba: CajaSur.
Ortiz, Dionisio / Bernier, Juan / Nieto, Manuel / Lara, Francisco (1981): Catálogo Artístico y Monumental de la provincia de Córdoba. Córdoba: Diputación, t.1.
Ramírez, Rafael (1983): Inventario monumental y artístico de la provincia de Córdoba. Córdoba: Diputación.
Ruiz, José M. (1995): "Obras y noticias de Girolamo Muziano, Marcello Venusti y Scipione Pulzone en España". En: Archivo Español de Arte, 272. Madrid, pp. 365-380.
Ruiz, José M. (2011): Los Bassano en España. Madrid: FUE.
Salvagni, Isabella (2008): "Tra 'Società' e 'Academia' di San Luca: gli elenchi di «Pittori et alii» (1593-1608)". En: Fratarcangeli, M. (coord.), Intorno a Caravaggio. Dalla formazione alla fortuna. Roma, pp. 83-124.
Valverde, Francisco (1903): Historia de la villa de Baena. Toledo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.