The explicit look: aesthetic foundations of the photography of Xavier Miserachs
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2019.26Keywords:
Xavier Miserachs, photography, photographic groups, AFAL, modern photography, aesthetics, reportageAbstract
Xavier Miserachs was one of the most influential photographers in the context of Spanish photography of the 1950s and ‘60s. His photographic approach and his personal publishing projects (Barcelona blanco y negro, 1964; Costa Brava Show, 1966) signaled a path of photographic renewal and modernization towards reportage, moving away from the academic postulates of “salonismo” and of the photographic groups.
Downloads
References
Anaxagoras (1959): “La II de T.M.M. Una muestra de arte vivo”. En: AFAL foto cine, 21, Almería.
Artero, José María (1957): “Lo que dice AFAL. ¡Objetivos libres!”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 8, Almería.
Bolzoni, Francesco (1961): “Roma”. En: AFAL foto cine, julio-agosto, 31, Almería.
Casademont, José María (1964): “Barcelona blanco y negro”. En: Imagen y Sonido, noviembre,17, Barcelona.
Carandell, Luis (1968): “Vacaciones a la española 2. Salou, la playa de la corona de Aragón”. En: Triunfo, agosto, 323, Madrid, pp. 30-39.
Carrero, Carlos (1966): “Costa Brava Show, un nuevo libro del fotógrafo Xavier Miserachs”. En: Tele/eXpres, agosto, Barcelona.
Catalá, Francisco (1957): “Lo que dice Francisco Catalá Roca”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 8, Almería.
Closa, Manuel (1957): “Lo que dice Manuel Closa Bosser”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 8, Almería.
Díaz, José Andrés (1957): “Lo que dice un crítico de arte de AFAL. Un camino para la fotografía”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 8, Almería.
Falces, Manuel (1977): Introducción a la fotografía española. Granada: Universidad de Granada.
Higuera, José de la (1967): “La fotografía en el libro actual”. En: Arte Fotográfico, junio, 186, Madrid, pp. 623-631.
Juanes, Gonzalo (1960): “Anotaciones sobre el New York”. En: AFAL foto cine, mayo-junio, 24, Almería.
“Lo que dice el BOLETÍN de Mayo de la A.F.C. Muestra de Terré, Miserachs, Masats” (1957): En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 8, Almería.
Llopis, Arturo (1959): “La exposición de TMM”. En: Destino, 1129, Barcelona, p. 30.
Llopis, Arturo (1966): “El ‘show’ de Xavier Miserachs”. En: Destino, agosto, 1514, Barcelona, p. 31.
Marca, José María (1966): “Las fotos y su autor. Xavier Miserachs y su ‘Costa Brava Show’”. En: El Noticiero Universal, diciembre, Barcelona, p. 18.
Martínez, Rosario (1971): “Teleobjetivo. Xavier Miserachs”. En: Boletín afc, Agrupación Fotográfica de Cataluña, agosto-septiembre, Barcelona, pp. 129-136.
Masats, Ramón (1963): Los Sanfermines. Madrid: Espasa alpe.
Maspons, Oriol (1957a): “Salonismo”. En: Arte Fotográfico, 61, Madrid, pp. 3-4.
Maspons, Oriol (1957b): “Cómo hacen sus fotografías. Terré, Miserachs, Masats”. En: Arte Fotográfico, 64, Madrid, pp. 294-296, 336.
Miserachs, Xavier (1957): “Los miembros del jurado opinan…”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 9, Almería.
Miserachs, Xavier (1958): “Estética fotográfica”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 13, Almería.
Miserachs, Xavier (1961a): “Oriol y yo hemos ido a París”. En: AFAL foto cine, 30, Almería.
Miserachs, Xavier (1961b): “Fotografía explícita”. En: AFAL foto cine, julio-agosto, 31, Almería.
Miserachs, Xavier (1964): Barcelona blanco y negro. Barcelona: Aymá.
Miserachs, Xavier (1966): Costa Brava Show. Barcelona: Editorial Kairós.
Miserachs, Xavier (1998a): Criterio Fotográfico. Notas para un curso de fotografía. Barcelona: Ediciones Omega.
Miserachs, Xavier (1998b): Fulls de contactes. Memòires. Barcelona: Edicions 62.
Molinero, Fernando (1965): “Barcelona, blanco y negro”. En: Triunfo, enero, 139, Madrid, p.8.
Mylos (1959): “Con Xavier Miserachs”. En: Destino, 1129, Barcelona, p. 38.
Pelegero, R. (1964): “Barcelona, blanc i negre”. En: Destino, noviembre, 1425, Barcelona, p.77.
Pérez, Carlos (1957): “Lo que dice Carlos Pérez Siquier”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 8, Almería.
Pérez, Carlos (1962): “Narración por imágenes”. En: AFAL foto cine, enero-febrero, 34, Almería.
Permanyer, Luis (1966): “El turismo en los libros. Costa Brava Show”. En: Touring, octubre, 9, Barcelona.
Perucho, Juan (1962): “Realismo en la fotografía de Xavier Miserachs”. En: Destino, 1300, Barcelona, p. 35.
Perucho, Juan (1964): “La Barcelona de Xavier Miserachs”. En: Destino, noviembre, 1423, Barcelona, p. 59.
Perucho, Juan (1966): “La Costa Brava vista por Xavier Miserachs”. En: Destino, septiembre, 1526, Barcelona, p. 59.
Pujol, Aquiles [José María Casademont] (1961): “Fotografía moderna y fotografía de vanguardia”. En: Arte Fotográfico, octubre, 118, Madrid, pp. 859-862.
Saladrigas, Roberto (1966): “La Costa Brava de Miserachs”. En: El Correo Catalán, agosto, Barcelona, p. 19.
Tarrats, (1957): “Tres maneras de ver Barcelona”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 8, Almería.
Terré, Laura (2006): Historia del Grupo Fotográfico AFAL 1956/1963. Sevilla: PhotoVision, IG Fotoeditor.
Terré, Laura (2014): “Costa Brava Show”. En: Fernández, Horacio (ed.): Fotos&libros. España 1905-1977. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, pp. 190-191.
Terré, Laura (2018): “Epílogo imprevisto”. En Xavier Miserachs. Epílogo imprevisto. Barcelona, Fundació Catalunya La Pedrera, pp. 15-142.
Tous, José M.ª (1957): “Lo que dice José M.ª Tous Jové”. En: Afal, revista bimestral de fotografía y cinematografía, 8, Almería.
Vicens, Francisco (1959): “Reflexiones sobre la 2ª Exposición Terré-Miserachs-Masats”. En: Boletín afc, abril, Barcelona, pp. 67-68.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.