The Roman stay of the sevillian painter Diego Gutiérrez Terán serving cardinal Agustín Spínola

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2019.15

Keywords:

Diego Gutiérrez, Rome, Agustín Spinola, Italian painting, Archbishop’s Palace of Seville, Murillo’s Academy

Abstract


The discovery of a document relating to the collection of paintings owned by Cardinal Agustín Spinola in Rome, dated 1633, reveals that the little-known Sevillian painter Diego Gutiérrez Terán was in the city that year. His stay in Italy was ignored until now. The document likewise provides information concerning the subject matter and iconography of the paintings collected by Spinola in Rome and later taken with him on his return to Spain.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angulo Íñiguez, Diego (1981): Murillo, tomo I. Madrid: Espasa-Calpe.

Aranda Bernal, Ana María/Quiles García, Fernando (2000): "Las Academias de pintura en Sevilla". En: Academia: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 90, Madrid, pp. 119-138.

Aterido Fernández, Ángel (2001): "De Castellón a Roma: el canónigo Vicente Giner (ca. 1636-1681)". En: Archivo Español del Arte, 294, Madrid, pp. 179-183. https://doi.org/10.3989/aearte.2001.v74.i294.394

Baglione, Giovanni (1723): Le vite de' pittori, scultori et architetti dal ponteficato di Gregorio XIII del 1572 in fino a'tempi di Papa Urbano Ottavo nel 1642. Nápoles: [s.e].

Banda y Vargas, Antonio de la (1982): El manuscrito de la Academia de Murillo. Sevilla: Confederación Española de Centros de Estudio.

Ceán Bermúdez, Juan Agustín (1806): Carta a un amigo suyo sobre el estilo y gusto en la pintura de la escuela sevillana; y sobre el grado de perfección a que la elevó Bartolomé Esteban Murillo: cuya vida se inserta, y se describen sus obras en Sevilla. Cádiz: Casa de la Misericordia.

Checa Cremades, Fernando (2007):"Aprendizaje y triunfo: el viaje del artista y la difusión de nuevos modos estéticos en la Edad Moderna". En: Checa Cremades, Fernando (dir.): El viaje del artista en la Edad Moderna: materiales para su estudio. Madrid: Editorial Complutense, pp. I-IV.

Cherry, Peter (2002): "Murillo's drawing Academy". En: Stratton-Pruitt, Suzanne L. (coord.): Bartolomé Esteban Murillo (1617-1682): paintings from american collections. Nueva York: Harry N. Abrams, pp. 47-61.

Clarkson Dowling, John (1977): Diego de Saavedra Fajardo. Boston: Twayne Publishers.

Corzo Sánchez, Ramón (2009): La Academia del Arte de la Pintura de Sevilla: 1660-1674. Sevilla: Instituto de Academias de Andalucía.

Curti, Francesca (2003): "Precisazioni documentarie su Tommaso Dovini detto il Caravaggino". En: Cappelletti, Francesca (coord.): Decorazione e collezionismo a Roma nel Seicento. Roma: Gangemi, pp. 141-157.

Díaz Cayeros, Patricia (2000): "Pablo de Céspedes entre Italia y España". En: Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 76, México, pp. 5-60. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2000.76.1892

Falcón Márquez, Teodoro (1997): El Palacio Arzobispal de Sevilla. Córdoba: CajaSur, Obra Social y Cultural.

García Baeza, Antonio (2014): Entre el obrador y la academia. La enseñanza de las artes en Sevilla durante la segunda mitad del Seiscientos. Sevilla: Instituto de la Cultura y las Artes de Sevilla.

García Cueto, David (2012): "El mecenazgo episcopal de Agustín Spínola (1597-1649)". En: Barral Rivadullo, María Dolores et al. (coord.): Mirando a Clío: el arte español espejo de su historia: actas del XVIII Congreso del CEHA. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, pp. 1071-1085.

González Ramos, Roberto (1999): Pedro Núñez de Villavicencio: Caballero Pintor. Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla.

Japón, Rafael (2018a): "La presenza della pittura bolognese a Siviglia: collezionismo e influssi". En: Pigozzi, Marinella (coord.): Dialogo artistico tra Italia e Spagna. Arte e música. Bolonia: Bononia University Press, pp. 27-38, 169-176.

Japón, Rafael (2018b): "Copias sacras y originales profanos: la colección pictórica del arcediano Domingo de Mendiola en el primer tercio del Seiscientos en Roma". En: Revista de História da Arte. Série W, Lisboa, pp. 82-95.

Kinkead, Duncan T (2009): Pintores y doradores en Sevilla 1650-1699: documentos. Bloomington: Authorhouse.

Mena Marqués, Manuela B. (coord.) (1983): Bartolomé Esteban Murillo (1617-1682) [Exposición]. Madrid: Fundación Juan March.

Pacheco, Francisco (Bassegoda, Bonaventura ed.) (2001): Arte de la pintura. Madrid: Cátedra.

Pacheco, Francisco (Piñero, Pedro M. y Reyes, Rogelio eds.) (1985): Libro de descripción de verdaderos retratos de ilustres y memorables varones. Sevilla: Diputación Provincial.

Palomino, Antonio (Ayala Mallory, Nina ed.) (1986): Vidas. Madrid: Alianza Editorial.

Pérez Sánchez, Alfonso E. (Navarrete Prieto, Benito (ed.) (2010): Pintura barroca en España (1600-1750). Madrid: Cátedra.

Quiles García, Fernando (2011): "El arzobispo Agustín Spínola, promotor de las artes sevillanas del barroco (1645-1649)". En: Herrero Sánchez, Manuel et al. (coord.): Génova y la monarquía hispánica (1528-1713). Genova: Società Ligure di Storia Patria, pp. 731-752.

Salort Pons, Salvador (2002): Velázquez en Italia. Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico.

Sandrart, Joaquim von (1683): Academia nobilissimae artis pictoriae. Nuremberg: Froberger.

Valdivieso, Enrique (2002): Historia de la pintura sevillana: siglos XIII al XX. Sevilla: Guadalquivir.

Valdivieso, Enrique (2003): Pintura barroca sevillana. Sevilla: Guadalquivir.

Valdivieso, Enrique/ Serrera, Juan Miguel (1979): Catálogo de las pinturas del Palacio Arzobispal de Sevilla. Sevilla: los autores.

Downloads

Published

2019-06-30

How to Cite

Japón, R. (2019). The Roman stay of the sevillian painter Diego Gutiérrez Terán serving cardinal Agustín Spínola. Archivo Español De Arte, 92(366), 219–224. https://doi.org/10.3989/aearte.2019.15

Issue

Section

Shorter Notes