Rome 1619. Portraits of the Spanish nation in Ottavio Leoni’s gallery

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2017.25

Keywords:

Ottavio Leoni, Toledo, Rome, Luis Tristán, Cardinal Zapata, Cardinal Sandoval, Francisco Chacón, Count of Casarrubios del Monte

Abstract


Through the reconstruction of the circumstances under which Ottavio Leoni portrayed Francisco Chacón and other Spaniards at the papal court, this article explores the artistic connections between Rome and the Spanish monarchy

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anselmi, Alessandra (ed.) (2014): I rapporti tra Roma e Madrid nei secoli XVI e XVII: arte diplomazia e politica. Roma: Gangemi.

Aurigemma, Maria Giulia (ed.) (2013): Carlo Saraceni, 1579-1620: un veneziano tra Roma e l’Europa. Roma: De Luca.

Baglione, Giovanni (1995): Le vite de’ pittori, scultori et architetti dal Pontificato di Gregorio XIII fino a tutto quello d’Urbano VIII nel 1642. Hess, Jacob y Röttgen, Herwarth (eds.). Ciudad del Vaticano: Biblioteca Apostolica Vaticana.

Bernstorff, Marieke von/Kubersky-Piredda, Susanne (eds.) (2013): L’arte del dono: scambi artistici e diplomazia tra Italia e Spagna, 1550-1650. Cinisello Balsamo: Silvana.

Cabrera de Córdoba, Luis (1857): Relaciones de las cosas sucedidas en la corte de España, desde 1599 hasta 1614. Madrid: J. Martín Alegría.

Cavero de Carondelet, Cloe (2016a): Art, Piety and Conflict in Early Modern Spain: The Religious and Artistic Patronage of Cardinal Bernardo de Sandoval between Toledo and Rome (1599-1618). Florencia: European University Institute (tesis doctoral inédita).

Cavero de Carondelet, Cloe (2016b): “Possessing Rome in absentia. The Titular Churches of the Spanish Monarchy in the Early Seventeenth Century”. En: Royal Studies Journal, 3, 2: pp. 48-68.

Colomer, José Luis (ed.) (2003): Arte y diplomacia de la monarquía hispánica en el siglo XVII. Madrid: Villaverde.

Gallo, Marco (1997): Orazio Borgianni: Pittore Romano (1574-1616) e Francisco de Castro, Conte di Castro. Roma: UNI.

García Cueto, David (2015): “On the Original Meanings of Gian Lorenzo Bernini’s Anima Beata and Anima Dannata: Nymph and Satyr?”. En: Sculpture Journal, 24, 1: pp. 37-53.

Helmus, Liesbeth/Manuth, Volker (eds.) (2014): Utrecht & le mouvement caravagesque international. París: París Tableau. PMCid:PMC4083788

Herrera, Pedro de (1617): Descripción de la capilla de N. S. del Sagrario… con las fiestas de su traslación. Madrid: Luis Sánchez.

Kazerouni, Guillaume/ Kientz, Guillaume (eds.) (2015): Ribera à Rome, autour de l’Apostolado. Rennes: Musée des Beaux Arts Rennes.

Kientz, Guillaume (ed.) (2015): Velázquez: catalogue de l’exposition, Paris, Grand Palais, 25 mars-13 juillet 2015. París: RMN-Grand Palais.

Kientz, Guillaume (2014): “Nouveaux courants de la peinture en Espagne: 1600-1620”. En: Helmus/Manuth (eds.), pp. 81-92.

Kubersky-Piredda, Susanne/Koller, Alexander (eds.) (2016): Identità e rappresentazione: le chiese nazionali a Roma, 1450-1650. Roma: Campisano. PMid:26177420

Láinez, Rafael (1958): Don Bernardo de Sandoval y Rojas, protector de Cervantes (1546-1618). Salamanca: Anaya.

Marías, Fernando (2014): “Pintura, diplomacia y censura en la Cappella Paolina: desde Toledo y Madrid hasta Roma”. En: Anselmi, (ed.) pp. 58-86.

Marías, Fernando (2013): “Saraceni e la Spagna”. En: Aurigemma (ed.), pp. 45-56. PMCid:PMC3653811

Muzquiz de Miguel, José Luis (1945): El conde de Chinchón, virrey del Perú. Madrid: Escuela de Estudios Hispano-Americanos.

Navarrete, Benito (ed.) (2015): El joven Velázquez: a propósito de La educación de la Virgen de Yale. Sevilla: Instituto de la Cultura y las Artes de Sevilla.

Pacheco, Francisco (1990): Arte de la Pintura. Bassegoda i Hugas, Bonaventura (ed.), Madrid: Cátedra.

Primarosa, Yuri (en prensa): Ottavio Leoni (1578-1630), eccellente miniator di ritratti. Catalogo ragionato dell’opera grafica e pittorica. Roma: Ugo Bozzi Editore.

Primarosa, Yuri (2014): “Fermare il modello in posa con la matita, il bulino, il pennello. Il cardinale Erminio Valenti nei ritratti di Ottavio Leoni”. En: Bollettino della Deputazione di Storia Patria per l’Umbria, CXI, II, pp. 963-978.

Primarosa, Yuri (2013): “Ottavio Leoni portraitiste de Paul V et du Collège des cardinaux Borghèse”. En: Solinas, Francesco (ed.), Ottavio Leoni (1578-1630): les portraits de Berlin. Roma: De Luca, pp. 55-71 y fichas catalográficas en pp. 238-240.

Ruiz, Leticia (ed.) (2009): Juan Bautista Maíno, 1581-1649. Madrid: Museo Nacional del Prado.

San José, Diego de (1615): Compendio de las solemnes fiestas que en toda España se hicieron en la beatificación de N.B.M. Teresa de Jesús. Madrid: Alonso Martín.

Terzaghi, Maria Cristina (2007): Caravaggio, Annibale Carracci, Guido Reni tra le ricevute del Banco Herrera & Costa. Roma: L’Erma di Bretschneider.

Tordella, Piera Giovanna (2011): Ottavio Leoni e la ritrattistica a disegno protobarocca. Florencia: Leo S. Olschki. PMid:22181611

Downloads

Published

2017-12-30

How to Cite

Cavero de Carondelet, C., & Primarosa, Y. (2017). Rome 1619. Portraits of the Spanish nation in Ottavio Leoni’s gallery. Archivo Español De Arte, 90(360), 383–392. https://doi.org/10.3989/aearte.2017.25

Issue

Section

Articles