Two new drawings by the painter Pedro Ruiz González
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2016.13Keywords:
Pedro Ruiz González, Francisco Rizi, Drawing, Model, National Library of SpainAbstract
The author attributes to the painter Pedro Ruiz González (c.1640-1706), follower of Escalante and Carreño, two drawings previously ascribed to Francisco Rizi in the National Library of Spain.
Downloads
References
Agulló Cobo, Mercedes (1978): Noticias sobre pintores madrileños de los siglos XVI y XVII. Granada: Universidad de Granada.
Aterido, Ángel (coord.) (2007): El tiempo de la pintura: maestros españoles de los siglos XVI al XIX. Madrid: Coll & Cortés.
Balmaceda, José Carlos (2005): La contribución genovesa al desarrollo de la manufactura papelera española. Málaga: Imagraf.
Barcia, Ángel Mª (1906): Catálogo de la colección de dibujos originales de la Biblioteca Nacional. Madrid: Tipografía de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.
Barocchi, Paola (ed.) (1979): Scritti d’Arte del Cinquecento. Vol. VIII. Disegno. Turín: Giulio Einaudi.
Barrio Moya, José Luis (1995): “Algunas noticias sobre el pintor Pedro Ruiz González”. En: Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 61, pp. 413-423.
Basanta Reyes, Mª Belén (2000): “La parroquia de San Ginés de Madrid. Datos Histórico Artísticos”. En: Cuadernos de arte e iconografía, IX, 17-18, pp. 11-402.
Baticle, Jeannine (1964): “La fundación de la Orden Trinitaria, de Carreño de Miranda”. En: Goya, 63, pp. 140-153.
Baticle, Jeannine (1965): “La genèse d’une peinture”. En: Bulletin du Laboratoire du Musée du Louvre, 10, pp. 15-34.
Carducho, Vicente (1979, 1º ed. 1633), Diálogos de la pintura, su defensa, origen, esencia, definición, modos y diferencias, Calvo Serraller, Francisco (ed.). Madrid: Turner.
Ceán Bermúdez, Juan Agustín (1800): Diccionario de los más ilustres profesores de las bellas artes en España, t. IV. Madrid: Imprenta de la viuda de Ibarra.
De Carlos Varona, María Cruz (2013): “Profecía e inmaculismo en el convento de San Plácido: reconsiderando la «Encarnación» de Claudio Coello”. En: Rodríguez Rebollo, Ángel (coord.), Carlos II y el arte de su tiempo. Madrid: Fundación Universitaria Española, pp. 319-346.
Gutiérrez Pastor, Ismael (2014): “Encarnación de la Virgen con los profetas y las sibilas que la predijeron. Boceto para el retablo mayor de San Plácido”. En: A su imagen. Arte, cultura y religión. Cat exp. Madrid, Centro Cultural de la Villa, noviembre 2014 - abril 2015. Madrid: A su imagen, pp. 104-105.
López Sánchez, Fernando (2007): Pedro Ruiz González (h.1638/1642-1706). Pintor Barroco Madrileño. Cat. exp. Madrid, Conde Duque, junio-julio 2007, Madrid: Ayuntamiento de Madrid, Área de Gobierno de Las Artes.
Montes, José Luis / Quesada Varela, José Mª (2009): Real Parroquia de San Ginés. Guía del Patrimonio Cultural. León: Edilesa.
Nyerges, Éva (2008): Spanish paintings: the collections of the Museum of Fine Arts of Budapest. Budapest: Museum of Fine Arts.
Palomino, Antonio (1988, 1ª ed. 1724): El museo pictórico y escala óptica. Vol. III. El Parnaso español pintoresco laureado. Madrid: Aguilar.
Pemán, César (1944): “Un cuadro desconocido de Pedro Ruiz González”. En: Archivo Español de Arte, XVII, 63, pp. 179-180.
Pérez Sánchez, Alfonso E. (1972): Mostra di disegni spagnoli. Cat. exp. Florencia, Galleria degli Uffizi, 1972. Florencia: Leo S. Olschki.
Pérez Sánchez, Alfonso E. (1972b): Museo del Prado. Catálogo de dibujos. T. I. Dibujos españoles, siglos XV-XVII. Madrid: Museo Nacional del Prado.
Pérez Sánchez, Alfonso E. (1980): El dibujo español de los siglos de oro. Cat. exp. Madrid, Palacio de Bibliotecas y Museos, mayo 1980. Madrid: Dirección General del Patrimonio Artístico, Archivos y Museos.
Pérez Sánchez, Alfonso E. (1986): Historia del dibujo en España de la Edad Media a Goya. Madrid: Cátedra.
Pérez Sánchez, Alfonso E. (1986b): Carreño, Rizi, Herrera y la pintura de su tiempo (1650-1700). Cat. exp. Madrid, Palacio de Villahermosa, enero-marzo 1986. Madrid: Ministerio de Cultura.
Ponz, Antonio (1793): Viage de España, t. V. Madrid: Imprenta de la Viuda de Ibarra.
Quesada Varela, José Mª (1999): “Nueve pinturas madrileñas inéditas del siglo XVII”. En: Goya, 271-272, pp. 213-224.
Sánchez Cantón, Francisco Javier (1943): “Pedro Ruiz González. Pintor de la Escuela Madrileña”. En: Archivo Español de Arte, XVI, 60, pp. 399-403.
Sullivan, Edward J. / Mallory, Nina A. (1982): Painting in Spain 1650-1700 from North American Collections. Cat. exp. The Art Museum, Princeton University, abril-junio 1982, The Detroit Institute of Arts, julio-septiembre 1982. Princeton: Princeton University.
Urrea Fernández, Jesús (1975): “Obras de pintores madrileños: B. de Castrejón, A. van de Pere y P. Ruiz González”. En: Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 40-41, pp. 707-712.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.