Portraits of illustrious Spaniards with an epitome of their lives. Origins and gestation of an enlightened undertaking
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2016.04Keywords:
Collections of portraits, Engraving, National memory, Enlightenment, SpainAbstract
Published from the early 1790s in order to celebrate the memory of the great heroes of the nation, the Españoles ilustres series is one of the most ambitious projects of the Age of Enlightenment in the field of engraving. This article provides unpublished documentation and new information regarding the conception of the project, the international references that served as models and the complete dating of the sales for the various installments of the series.
Downloads
References
Antonio Ponz (1993): Antonio Ponz (1725-1792). Exposición conmemorativa. Castellón: Fundación Caja Segorbe.
Bell, David A. (2003): The cult of the nation in France: inventing nationalism, 1680-1800. Cambridge: Harvard University Press.
Cadalso, José (2000): Cartas marruecas / Noches lúgubres. Madrid: Cátedra.
Calcografía Nacional (2005): Calcografía Nacional. Catálogo General. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 2 vols.
Carrete Parrondo, Juan (1976): “Diego Antonio Rejón de Silva y la colección de Retratos de Españoles Ilustres”. En: Revista de las Ideas Estéticas, 1976: 135, pp. 211-216.
Carrete Parrondo, Juan (1987): “El grabado en el siglo XVIII. Triunfo de la estampa ilustrada”. En: El grabado en España (siglos XV-XVIII). Summa Artis. Historia General del Arte. Madrid: Espasa-Calpe, vol. XXI, pp. 393-644.
Carrete Parrondo, Juan (1988): Memoria histórica del siglo de las luces: Retratos de los Españoles ilustres. Madrid: Calcografía Nacional, cat. exp.
Carrete Parrondo, Juan (2009): “El arte del grabado y la milicia en el Madrid del siglo XVIII”. En: Revista de Historia Militar, 2009, LII, pp. 57-87.
Distribución (1808): Distribución de los premios concedidos por el Rey nuestro señor a los discípulos de las tres nobles artes hecha por la Real Academia de San Fernando en la junta pública de 24 de septiembre de 1808. Madrid: Ibarra Impresor.
EI (1791): Retratos de los Españoles ilustres con un Epítome de sus vidas. Madrid: Imprenta Real. Gallego, Antonio (1978): “Catálogo de los dibujos de la Calcografía Nacional”. En: Academia. Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando [separata].
García-Frías Checa, Carmen (1991): La Pintura mural y de caballete en la Biblioteca del Real Monasterio de El Escorial. Madrid: Patrimonio Nacional.
Gautier-Dagoty, Jacques (1770): Galerie françoise ou Portraits des hommes et des femmes célèbres qui ont paru en France… On y a joint un Abrégé de leur vie, puisé dans les meilleurs sources. París: Chez Herissant le Fils.
Glendinning, Nigel (1992): Goya. La década de Los Caprichos. Retratos: 1792-1804. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.
Godoy, Manuel (2008): Memorias [del Príncipe de la Paz, o sean memorias críticas y apologéticas para la historia del reinado del señor D. Carlos IV de Borbón]. Alicante: Universidad de Alicante. Ed. de E. La Parra y E. Larriba.
Ibáñez Pérez, Alberto (1982): Historia de la Academia de Dibujo de Burgos. Burgos: Diputación Provincial.
López-Cordón, M. Victoria (1996): “Oficiales y caballeros: la carrera administrativa en la España del siglo XVIII”. En: El mundo hispánico en el Siglo de las Luces. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, vol. 2, pp. 843-854.
Luitjen, Ger (2003): “La Iconografía: los retratos grabados de Van Dyck”. En: Anton Van Dyck y el arte del grabado. Madrid: Fundación Carlos de Amberes, pp. 73-91.
Molina, Álvaro (2005): “La misión de la historia en el dieciocho español. Arte y cultura visual en la imagen de América”. En: Revista de Indias, 2005, LXV, 235, pp. 651-682.
Molina, Álvaro (2013): Mujeres y hombres en la España ilustrada. Identidad, género y visualidad. Madrid: Cátedra.
Palau y Dulcet, Antonio (1948-77): Manual del librero hispanoamericano. Barcelona: Librería Palau, 28 vols.
Peña Velasco, Concepción (1985): Aspectos biográficos y literarios de Diego Antonio Rejón de Silva. Murcia: Comunidad Autónoma de Murcia.
Perrault, Charles (1697-1700): Les hommes illustres qui ont paru en France pendant ce siècle: avec leurs portraits au naturel. París: Chez Antoine Dezallier, 2 vols.
Pommier, Édouard (1998): Théories du portrait. De la Renaissance aux Lumières. París: Gallimard.
Reynolds, Sir Joshua (2005): Quince discursos pronunciados en la Real Academia de Londres. Madrid: Visor Libros.
Subirana i Rebull, Rosa M. (1990): Pasqual Pere Moles i Corones. Barcelona: Biblioteca de Cataluña.
Vega, Jesusa (1984): “Declinar del grabado clásico. El concurso nacional de 1871”. En: Goya. Revista de Arte, 181-182, pp. 94-99.
Ximénez, Andrés (1764): Descripción del Real Monasterio de San Lorenzo del Escorial: su magnífico templo, panteón y palacio. Madrid: Imprenta de Antonio Marín.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.