From the Spanish Senate to New York: Raimundo de Madrazo’s Columbus Received by Ferdinand and Isabella

Authors

  • Amaya Alzaga Ruiz UNED

DOI:

https://doi.org/10.3989/aearte.2014.09

Keywords:

Raimundo de Madrazo, Barzanallana, Senate, Francisco Pradilla, Christopher Columbus, Marcelo T. Alvear, Archer M. Huntington, Cooper-Hewitt

Abstract


This text deals with the commission received by the Spanish painter Raimundo de Madrazo y Garreta (1841-1920) to create a large canvas of Columbus Received by Ferdinand and Isabella, within the program devised by the Marquis of Barzanallana for the Conference Hall of the Spanish Senate. The author analyses the role played by Federico de Madrazo, Raimundo’s father, in the commission and conception of the work, which never occupied its place in the hall. Following a detailed analysis of the painting, its later destiny –unknown until now– is examined, as well as the possible American purchasers considered by Madrazo, once he ruled out the continuance of the work in Spain.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agulló Cobo, Mercedes, Madrid en sus diarios, 1891-1899, T. V, Madrid, 1972.

Arias Anglés, Enrique y Rincón García, Wifredo, "La imagen del descubrimiento de América en la Pintura de Historia Española del siglo XIX", en Relaciones artísticas entre España y América, Madrid, CSIC, 1990, pp. 273-290.

Assia, Augusto, "Raimundo de Madrazo, según un colegio yanqui, es un pintor italiano", La Vanguardia, 10 de octubre de 1952.

Balsa de la Vega, Rafael, "Nuestros grandes artistas contemporáneos. José Villegas", La Ilustración Española y Americana, IV, 30 de enero de 1913, pp. 55-68.

Barón, Javier, "Ramón de Errazu (1840-1904) y su legado", en El legado Ramón de Errazu. Fortuny, Madrazo y Rico, cat. exp. Madrid, Museo del Prado, 2005, p.17-77.

Castro Martín, Ángel, "José Villegas: vida y obra", en José Villegas Cordero (1844-1921), cat. exp. Córdoba, Cajasur, 2001, pp. 53-104. PMCid:PMC1280077

Chronicle of the Museum for the Arts of Decoration of the Cooper Union, Nueva York, 1935-1945.

Codding, Mitchell, "Apéndice. Correspondencia entre Sorolla, Huntington y la Hispanic Society en selecciones del diario de Huntington", en Sorolla y la Hispanic Society, cat. exp. Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza, 1998, pp. 371-424.

Díez, José Luis, La pintura de Historia del Siglo XIX en España, cat. exp. Madrid, Museo Nacional del Prado, 1992. PMCid:PMC1015122

Díez, José Luis, Federico de Madrazo y Kuntz (1815-1894), cat. exp. Madrid, Museo Nacional del Prado, 1994.

Díez, José Luis, "Iconografía colombina en España entre los siglos XIX y XX", en Boccardo, Piero; Colomer, José Luis y di Fabio, Clario (directores), España y Génova: obras, artistas y coleccionistas, Madrid, 2004, pp. 247-258.

Díez, José Luis, y Barón, Javier (editores), El siglo XIX en el Prado, Madrid, Museo Nacional del Prado, 2007.

Fernández Pardo, Francisco (editor), Francisco Domingo, cat. exp. Valencia, Fundación Bancaja, 1998.

González Gómez, Juan Miguel, "Antonio Susillo, entre el último romanticismo y el primer realismo", en Temas de estética y arte, n.º 11, Sevilla, 1997.

González Navarro, Carlos, "Los bocetos para la decoración de San Francisco el Grande (1880-1889)", Boletín del Museo del Prado, vol. 21, n.º 39, 2003.

Jiménez-Blanco, M.ª Dolores, "El patrimonio histórico-artístico del Congreso de los diputados antes de 1978", en El patrimonio histórico-artístico del Congreso de los Diputados, Madrid, 2011.

Madrazo, Federico de, Epistolario, ed. de J. L. Díez, 2 vols., Madrid, 1994.

Mialaret, Martine, "La vie artistique parisiense (1860-1870) vue par le peintre espagnol Raimundo de Madrazo, d'après des documents inédits ", Bulletin de la Société des Historiens de l'Art Français, 1976.

Miguel Egea, Pilar de, "Origen y desarrollo del mecenazgo y el coleccionismo del Senado", en Miguel Egea, Pilar de (editora), El Arte en el Senado, Madrid, 1999.

Ossorio y Bernard, Manuel, Galería biográfica de Artistas Españoles del siglo XIX, Madrid, 1883-1884.

Pérez Galdós, Benito, Episodios Nacionales: Cánovas, Madrid, 1912.

Prat de Nantouillet, Pedro de, "La quincena parisiense", en La Ilustración Española y Americana, XXXIV, Madrid, 15 de septiembre de 1885 y 15 de noviembre de 1886.

Rada y Delgado, Juan de Dios, "Monumento conmemorativo del Cuarto Centenario del Descubrimiento de América que debe erigirse en La Habana original de D. Antonio Susillo premiado por la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando", El Centenario: revista Ilustrada, t. II, Madrid, 1892-1893.

Reyero, Carlos, "Pasivos, exóticos, vencidos, víctimas. El indígena americano en la cultura oficial española del siglo XIX", Revista de Indias, vol. LXIV, num. 232, 2004.

Reyero, Carlos, "El reconocimiento de la Nación en la Historia. El uso espacio-temporal de pinturas y monumentos en España", Arbor, CLXXXV, n.º 740, 2009.

Rincón García, Wifredo, Francisco Pradilla, Zaragoza, Aneto, 1999.

Rodríguez García, Santiago, El pintor Francisco Domingo Marqués. Resumen de su vida y significación de su obra, Valencia, Círculo de Bellas Artes, 1950. PMCid:PMC436143

Downloads

Published

2014-06-30

How to Cite

Alzaga Ruiz, A. (2014). From the Spanish Senate to New York: Raimundo de Madrazo’s Columbus Received by Ferdinand and Isabella. Archivo Español De Arte, 87(346), 119–137. https://doi.org/10.3989/aearte.2014.09

Issue

Section

Articles