An Apparition of the Virgin and Child with St. Philip Neri by Francisco Ignacio Ruiz de la Iglesia: attribution and iconographic context
DOI:
https://doi.org/10.3989/aearte.2013.v86.i342.542Keywords:
Spanish painting, Iconography, Baroque art, Philip NeriAbstract
The author studies a painting of the Apparition of the Virgin and Child with St. Philip Neri, attributing it to the painter Francisco Ignacio Ruiz de la Iglesia and analyzing its iconography in the context of Baroque painting in Madrid.
Downloads
References
AA.VV. El oratorio de San Felipe Neri en Alcalá de Henares. Crónica de la Conservación de su patrimonio. Madrid, 2008.
Alba Alarcos, Ángel, San Felipe Neri en el arte español. Alcalá de Henares, 1996.
Álvarez de Baena, José Antonio, Compendio Histórico de las Grandezas de la Coronada Villa de Madrid, Corte de la Monarquía de España. Madrid, Antonio Sancha, 1786.
Angulo Íñiguez, Diego, “Francisco Ignacio Ruiz de la Iglesia”. Archivo Español de Arte, tomo LII, nº 208, 1979, pp. 367-404.
Aterido Fernández, Ángel, “Teodoro Ardemans, pintor”. Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte (UAM), vol. VII-VIII (1995-1996), pp. 133-148.
Bedat, Claude, “Un manuscrito del escultor don Felipe de Castro: ¿esbozo inédito de una parte del ‘Viaje de España’ de don Antonio Ponz?”. Archivo Español de Arte, XLI, 1968, p. 213 (fuera de texto).
Caballero Bernabé, Francisco Javier; Sánchez Galindo; y otros, “Inventario-catálogo de la pintura de Alcalá de Henares”, en La Universidad de Alcalá de Henares II. Madrid, Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid, 1990, pp. 305-351.
Exposición de Arte Iberoamericano. Catálogo, Palacio de Bellas Artes, Sevilla, 1929.
Galindo, Natividad, “El pintor madrileño Juan Vicente de Ribera (h. 1668-1736)”. Boletín del Museo del Prado, tomo XV (1994), pp. 29-52.
García de San Lorenzo, Fr. José (O.R.S.A), “El Libro de Elecciones de esta villa de Ezcaray”. Berceo, nº 42 (1957), pp. 49-64; nº 43 (1957), pp. 215-230.
García de San Lorenzo, Fr. José (O.R.S.A), Ezcaray. Su historia. Logroño, 1959.
Gestoso y Pérez, J, Catálogo de la exposición de retratos antiguos celebrada en Sevilla en abril de MCMX. Madrid, Oficina Tipográfica de Blanco y Negro, 1910.
Gutiérrez Pastor, Ismael, Aproximación a la pintura de los siglos XVII y XVIII en La Rioja. Catálogo de pintura del Partido Judicial de Santo Domingo de la Calzada. Tesis doctoral inédita. Universidad Autónoma de Madrid, 1986-1987.
Gutiérrez Pastor, Ismael, “Juan Vicente de Ribera, pintor (Madrid, c. 1668-1736). Aproximación a su vida y obra”. Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte (UAM), vol. IV (1994), pp. 213-238.
Gutiérrez Pastor, Ismael, “Novedades sobre Claudio Coello, con algunas cuestiones iconográficas y compositivas”. Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte (UAM), XV, 2003, pp. 125-145.
La Regola e la Fama. San Filippo Neri e l arte, Catálogo de exposición. Roma, Museo Nazionale Palazzo Venezia., octubre-diciembre 1995, Roma, Electa, 1995.
López Sánchez, Fernando, Pedro Ruiz González (h. 1638/1642 - 1706). Pintor barroco madrileño. Catálogo de exposición. Sala Juan de Villanueva. Conde Duque. Madrid, 2007.
McDonald, Mark P., Renaisance to Goya. Prints and drawings from Spain, London, The British Museum Press, 2012.
Melasecchi, Olga, “Nascita e sviluppo delle iconografia di S. Filippo Neri dal Cincuecento al Settecento”, en La Regola e la Fama. San Filippo Neri e l arte. Catálogo de exposición. Roma, Museo Nazionale Palazzo Venezia., octubre-diciembre 1995. Roma, Electa, 1995, pp. 34-49.
Nieto Sánchez, Carlos; Pascual Chenel, Álvaro, “Una pintura inédita de Alonso del Arco. Estudio iconográfico y documental”. Archivo Español de Arte, LXXXIV, 334 (2011), pp. 171-176.
Palomino de Castro y Velasco, Antonio, El Museo pictórico y escala óptica. Madrid, ed. Aguilar, 1947.
Pérez Sánchez, Alfonso E., Carreño, Rizi, Herrera y la pintura madrileña de su tiempo [1650-1700]. Preparación, estudio preliminar y catálogo por… Madrid, Museo del Prado, 1986.
Ponz, Antonio, Viaje de España, 2, tomos V-VIII. Madrid, ed. Aguilar, 1988.
Sánchez Rivera, Jesús, “Mateo Cerezo el Joven y su padre en el convento santiaguista de Madrid: nuevas pinturas e hipótesis sobre su presencia”, en Francisco Javier Campos y Fernández de Sevilla (coord.), La clausura femenina en el mundo hispánico: una fidelidad secular. Simposium (XIX edición). San Lorenzo del Escorial, vol. 2, 2011, pp. 1026-1046.
Suárez, Pablo Luis, C.M.F. “Santa María de Ezcaray”. Berceo, 75 (1965), pp. 209-228.
Sullivan, Edward J., Claudio Coello y la pintura barroca madrileña. Madrid, 1989.
Vidal Galache, Florentina; Vidal Galache, Benicia, “Curar el cuerpo y salvar el alma. La asistencia en el Hospital General y Pasión (1767-1850)”. Espacio, Tiempo y Forma. Serie V, Historia Contemporánea, tomo 8 (1995), pp. 33-45.
Zapata, Teresa, La entrada en la Corte de María Luisa de Orleans. Arte y Fiesta en el Madrid de Carlos II, Madrid, Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2000.
Zapata Fernández de la Hoz, Teresa; Gómez Aragu.ete, Juan Carlos, “Nuevas aportaciones a la obra de Francisco Ignacio Ruiz de la Iglesia (1649-1703)”. Archivo Español de Arte, LXXXV, 337 (2012), pp. 17-36.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.